За тенденциите в денталния бизнес в условията на новата реалност, предизвикателствата в бранша и бъдещето на професията, разговаряме с д-р Бранимир Кирилов – един от водещите имплантолози и орални хирурзи в България. Преди повече от 15 години той създава дентална клиника MEDICAL DENT в София и успява да я наложи и утвърди като лидер в денталния сектор в България.
- Д-р Кирилов, какви са предизвикателствата в бранша, с които трябва да се справяте като собственик на водеща дентална клиника в настоящия момент и какви качества трябва да притежават младите специалисти, за да успеят в него?
Независимо дали предлагате продукт или услуга, в съвременния свят и ситуацията, в която живеем е много трудно да оцелееш и да просперираш. За да успееш, трябва да предлагаш радикално различен подход и качество на услугата. Намирането на онези служители, чрез които да се осигури високо ниво на лечение и добро обслужване на пациентите е един от най-важните процеси.
Ето защо едно от големите предизвикателства в момента пред всички браншове е нивото на образованието, което се получава в училищата и университетите. Образованието никога не е "достатъчно". Дори и на този етап в кариерата си имам възможност да се образовам и надграждам професионалните си умения. Получаването на диплома в никакъв случай не е гаранция за успех. Необходими са добра работна етика и решимост, за да успеете.
Да съумееш да сформираш добър екип, да го ръководиш правилно и да го вдъхновяваш всеки ден с личния си пример, така че да разчиташ на него в бъдеще, е едно от основните предизвикателства, с които се сблъсква всеки бизнес и от това до голяма степен зависи успеха му.
- Каква е Вашата философия за отношението и управлението на екипа Ви?
Служителите са най-ценния ресурс. Те могат както да изградят, така и да разрушат една компания. Добрият ръководител трябва да познава екипа си, неговите силни и слаби страни. От ключово значение е непосредственото общуване с хората и вслушването в това, което имат да ви кажат. За мен е много важно да се създаде приятелска атмосфера в екипа, за да може всеки да отдаде пълния си творчески потенциал. Лидерът на екипа трябва да успее да балансира добре между всички интереси, така че да поддържа високо ниво на мотивация на хората и да може да изисква максимума от всеки.
Смятам, че специалното отношение към нашите клиенти, започва от специалното отношение към нашите служители - те са кръвоносната система на MEDICAL DENT и нашето най-голямо конкурентно предимство.
- Какви са реалистичните цели, които могат да си поставят денталните специалисти в момента във вашия сектор?
В живота винаги съм се водил от убеждението, че е добре да се придържам към няколко основни ценности и цели. Най-добрите решения се основават на натрупаните опит и инстинкт. Смятам, че през тази година е реалистично да задържим нивата от предходната година и целите са ми да се подготвим за растеж през следващата, когато започне възстановяването на икономиката, след като, надявам се, преодолеем здравната криза. Намерението ми е да използваме периода за подреждане и по-добро организиране на бизнес процесите ни.
Това е най-добрият момент да акцентираме върху обучения и създаване на нови умения в служителите ни. Осигуряването на механизмите, от които се нуждае екипът ви, за да успее в една пазарна среда, характеризираща се с нарастваща конкурентност и многобройни предизвикателства е от ключово значение за успешното развитие. Поддържането на квалифицирана и стабилна работна ръка определя разликата между успешния и аматьорски бизнес. Никога на забравям, че образованието не е еднократно дайствие. За да сме на върха на пазарното развитие в MEDICAL DENT е практика да посещаваме периодични обучения и опреснителни курсове както в България, така и по света.
- Какви са преспективите за професията на денталния специалист, наблюдавайки промените в бранша и как те ще повлияят на нуждата ни от зъболекар?
Има две големи тенденции в денталния бранш - едната е все мащабното навлизане на технологиите в денталната медицина и зъботехника. Другата е увеличаване броя на денталните специалисти, поради нарасналия брой на университетите, които преподават дентална медицина.
Най-вероятно тези две тенденции ще доведат до ситуация, в която в бъдеще ще трябва да се работи в силно конкурентна среда и тогава решаващи ще са нивото на образованост, както и създадените умения в денталните лекари.
- Какво трябва да очакват пациентите в следващите години, ако говорим за по-добро ниво на обслужване в денталния сектор?
Посоката, в която работи съвременната дентална медицина са нови диагностични и лечебни възможности. В същото време се разработват и осъвременяват материалите, с които се работи, което прави по-достъпно качественото лечение. Това, което трябва да очакват пациентите през следващите години е лечението да става с все по-предвидим край.
Диагностиката и планирането на нуждата от дентални процедури да са все по-точни, така че преди да се започне изпълнение на лечебна интервенция да се знае какъв резултат си поставяме за цел в края. Не по-малко важно е, че изпълнението на процедурите е свързано с все по-малък дискомфорт. Днешният напредък в медицината ни дава възможност да предложим голям комфорт за пациентите, които имат страх от процедурите, като ги лекуваме под медицински сън.
- Ръководите дентална клиника MEDICAL DENT вече повече от 15 години. Какво е нужно, за да бъде един бизнес успешен?
В съвременния бизнес климат може би е трудно да не се фокусираш единствено върху числата, но аз смятам, че стратегията за изграждане на отличителен профил, в който главната мисия е да предложиш безкомпромисна в качеството си услуга е най-верният път към спечелване доверието на потребителите и създаване на устойчив бизнес. Доброто обслужване, професионалният подход и дългогодишен опит са частите, които сглобяват пъзела на успеха.
Опитвам се да съм едновременно лидер, ментор и мениджър и да следя процесите в клиниката и всекидневните дейности от близо, за да съм сигурен, че всеки един член на екипа е добър посланик на бранда. Важно е да работиш в пълно съответствие с принципите и ценностите на компанията и със съпътстващите ги потребителски очаквания - в MEDICAL DENT това е правило. Когато хората дойдат при нас, те очакват най-високо ниво на услугата и го получават.
Креативност, интуиция и съпричастност са качества, които допринасят за изграждането на ценностите, а когато се занимаваш с дентална медицина - те са от изключително значение за пълноценната връзка с пациентите. Гордея се с екипа си и се стремя да поощрявам и показвам всеки ден, че ценя това, което правят. Нашите клиенти са изключително взискателни и виждат, че качеството на обслужване при нас е на световно ниво. Неслучайно за 15 години имаме база от 16 хиляди доволни пациенти, повечето от които са ни лоялни и до днес.
- Как се адаптира денталният бизнес по време на пандемия?Дава ли ситуацията нови възможности за развитие?
В нашата клиника и преди пандемията имахме много високи изисквания към стерилността и хигиената. От началото на COVID-19 прегледахме и адаптирахме работния ни процес към новата ситуация, така че да осигурим сигурност и защита за нашите пациенти.
Твърдо съм уверен, че ако искаме да се справим с глобалните предизвикателства, трябва да сме отворени към по-голямо коопериране на усилията си, повече взаимодействие и засилена обмяна на знания и умения. В сферата на денталния бизнес няма заместител на натрупания опит. И аз, и екипът ми усъвършенстваме уменията си всеки ден.
Смятам, че сега не е време да бъдем предпазливи в бизнеса, времената на несигурност често са най-подходящи за това да покажеш колко действително е твоята сила и дали си стабилен в това, което правиш. Водени от това да предложим по-добро качество на живот на хората, ние прилагаме иновативни и дори революционни решения в своята работа и градим доверие, което е най-ценният капитал за нас.
Повече за дентална клиника MEDICAL DENT може да откриете на https://www.medicaldent.bg/
Повече за д-р Бранимир Кирилов: https://www.medicaldent.bg/bg/team/d-r-branimir-kirilov
Може да запишете своя час за консултация в MEDICAL DENT на тел: 02 473 87 98