Бихте ли казали какви по-конкретно са тези проекти?
Преустановените инвестици, които определяме като неприоритетни, са тези, които не засягат пряко производственото оборудване и качеството на продуктите ни, а са свързани с обновяване на производствените сгради. Проекти, които не са належащи и позволяват да бъдат отлагани във времето. Ще проследим как ще се развие кризата и до каква степен ще бъдем засегнати, в последствие ще преценим как да продължим с тях.
Какви проекти за инвестиции и модернизация изпълняваше Алкомет преди кризата и как се развиват в тези условия?
Фирмата непрекъснато инвестира в нови технологии и усъвършенстване на вече съществуващите мощности, за да посрещне високите изисквания на клиентите си и за да разшири пазарните си позиции. Във валцовото производство през втората половина на годината се предвижда пускането в експлоатация на ново поколение студено валцов стан с максимална ширина на лентата 2200мм и съоръжения за допълнителна обработка. С тази инвестиция компанията ще удвои своя капацитет за валцови продукти до 100 000Т годишно. Вече споменах трудностите, които бяха породени от кризата и закъсненията в сроковете за пускане в експлоатация. Надяваме се всичко да приключи успешно и до края на годината да заработи.
От друга страна, имаме и нови инвестиционни планове, които вече са започнати. Навлизаме по-сериозно в автомобилния сектор. Намеренията ни са през 2021-2022 г. да реализираме и въведем в експлоатация проект, благодарение на който ще произвеждаме части за автомобили за водещи автомобилни компании в света. С реализацията на този проект дружеството ще може да произвежда и изнася продукция с по-висока придадена стойност. Строежът на новия производствен цех вече е започнат и плануваме от началото на следващата година да стартираме масовото произвдство.
Алуминият е металът на бъдещето. Превъзходните му свойства по отношение на гъвкавостта, лекото тегло, здравината и безкрайната рециклируемост го правят идеалният материал за почти всяко предизвикателство. Ние ще продължим да инвестираме и да се развиваме, защото вярваме, че алуминиевите продукти са продуктите на бъдещето.
Доколко е притеснително за компанията, че автомобилният сектор е един от най-засегнатите от кризата, както и трансформацията му в посока електрификация? Имате ли договор с производител или предстои да търсите пазар за частите?
Вярно е, че автомобилният сектор е един от най-засегнатите. По отношение на производство на продукти за автомобилния сектор нашите планове са да започнем по-мащабното производство през 2022 г., като се надяваме дотогава кризата да е приключила. Ще стартираме през 2021 г., като през 2022 г. и годините след това предвиждаме дългосрочни и високооборотни проекти. Вече имаме сключени договори с известна немска компания, продължителността на които е 10 години.
Европейският съюз инициира редица програми и проекти, насочени към постигане на екологични цели, енергийна ефективност, намаляване на вредните емисии. Транспортът е отговорен в голяма степен за емисиите на СО2. Електромобилите генерират в пъти по-малко вредни емисии (СО2) от еквивалентите им бензинови и дизелови модели. Темата набира популярност и трансформацията ще бъде мащабна. В близкото бъдеще производството на електромобили ще се увеличи, а за целта ще бъдат нужни алуминиеви продукти. Рециклируем, силен и лек, алуминият е материал, който е уникален за посрещане на нуждите на новите предизвикателства.
Аз лично съм убеден, че новата ни инвестиция ще има положителен принос за компанията и определям случващото се по-скоро като възможност, отколкото риск.