Колко големи бяха промените спрямо първоначалните планове за нея след появата на Covid-19?
- Процесът по изготвяне и утвърждаване на нова тарифа е труден и дълъг. В този случай ни отне близо година и половина. Въпреки това сама по себе си новата тарифа предлага по-облекчени условия за организаторите и влезе в сила в много подходящ момент. Разбира се, нямаше как да останем безразлични към случващото се в страната и затварянето на целия сектор. Затова разработихме допълнителни мерки за подпомагане на бизнеса. Например, в момента всеки организатор със стари задължения може да получи индивидуално разработен погасителен план, съобразен с неговите възможности. Отстъпките, които са приложени на организаторите, също се запазват, удължават се и сроковете за подаване на отчети.
Какво наложи необходимостта от изцяло нова тарифа за клубните концерти?
- Клубните събития са цяла култура. В петък и събота в почти всеки клуб или заведение има концерт, DJ парти или друго събитие. Някои клубове имат и по повече събития седмично и така се формира един голям набор от събития, които трябва да се лицензират и отчетат. Допълнително затруднение беше формирането на дължимото възнаграждение за всяко едно събитие поотделно.
С новата тарифа въведохме фиксирани суми за клубните концерти. Например, клуб с капацитет до 250 души и билет от 10 лв. с ДДС по новата тарифа ще дължи 100 лв. за едно събитие. Така авторските възнаграждения могат по-лесно и точно да се заложат и в бюджетирането на разходите предварително. За допълнително улеснение сме предвидили бланкетен лиценз за клубовете, т.е. клубът сключва един договор и получава лиценз за всичките си събития за срок от една година.
Заедно със сдружение „Сцена Музика“ споделихте, че специална роля ще могат да играят тикетинг агенциите. Каква точно ще бъде тя?
- Идеята е тикетинг агенциите да влязат в ролята на гарант, който да задържа процента за авторски възнаграждения от всеки продаден билет и след концерта да изплаща сумите директно към "Музикаутор". При изпълнение на тази гаранция организаторите ще се възползват от преференциален процент и вместо 7,5% ще заплащат 5,5%. Целта на този механизъм, подкрепен и от Сдружение „Сцена Музика“, е изсветляване на пазара. Когато авторските възнаграждения са задържани при билетопродавачите, източването на средствата от фирмите след концерта няма да ощетява авторите. Освен това отчетите за приходите от концерти също ще пристигат директно от тикетинг компаниите, което ще прекрати манипулирането на документи с цел изкуствено намаляване на дължимите възнаграждения.
Каква беше реакцията на самите тикетинг агенции?
- Като цяло са партньорски настроени и са готови да съдействат. Комуникацията с тях винаги е била в дух на разбирателство и преди новата тарифа, но съществуваше елемент на притеснение да не направят нещо, което би накърнило интересите на техните партньори организатори. Сега обаче ситуацията е различна. Самите организатори търсят съдействието на билетопродавачите и част от тикетинг агенциите започват да припознават посредничеството си в този процес като допълнителна услуга, която могат да предоставят и съответно като конкурентно предимство.
Предвидено е 20% облекчение за читалищата и училищата. Какъв дял от концертната дейност у нас се случва в тях?
- Както уточних, няма официални данни за пазара на концерти, но безспорно читалищата са част от него. Те са уникални институти в световен мащаб и имат специфична дейност – да запазят духа, традициите и културата на българския народ. Регистрирани са над 4000 читалища, които непрекъснато организират различни събития – за празник на града, за Коледа или Великден, други организират целодневни фестивали съвместно с общините.
Браншовата отстъпка също е максимум 20%. Кой друг ще може да се възползва от толкова голяма отстъпка?
- Всички членове на Сдружение „Сцена Музика“ могат да се възползват от отстъпката. Изпратили сме покани за сътрудничество и до Националното сдружение на общините в Република България и Съюза на читалищата в България. Разчитаме на активност от тяхна страна, за да сключим рамкови споразумения, с които всички общини и читалища да се ползват от допълнителна отстъпка.
На пресконференцията с представителите на „Сцена Музика“, проведена в началото на месеца, споделихте, че това е само първата стъпка в съвместната Ви работа. Какво предстои?
- На първо място заедно ще инициираме и защитим предложения за законодателни промени. Механизмът за включване на тикетинг агенциите като гарант по новата тарифа на този етап е доброволен и до известна степен се разчита на коректното отношение от страна на организатори и билетопродавачи. За да може обаче механизмът действително да доведе до изсветляване и равни позиции за всички на пазара, той трябва да бъде утвърден и от закона.
В съчетание с добър контрол, механизмът ще спомогне за регулирането на тази сфера и ще гарантира, че провеждането на концерти става при ясни правила, отчитащи законните интереси на организатори, зали, изпълнители, правоносители, платформи за продажба на билети и зрители. На следващо място и за двете организации е важно развитието на българската музика и българските групи. Обсъждаме бъдещи действия в тази посока, но все още не сме стигнали до окончателен проект.
преди 4 години Така става, когато некадърно адвокатче е и некадърно музикантче. В момента друго айдукатче е начело на кликата, те вече са имали проблеми с КЗК: https://legalworld.bg/kzk-miuzikautor-zloupotrebiava-s-gospodstvashto-polojenie отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Тези музик... не си ли падат малко самозванци? Кой ги е упълномощил? И реално от 100 лева, прибрани от тях, колко стигат до авторите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар