IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Производителят на „Суитли“: От всяко нещо може да се печели добре

Смятам, че човек, който иска да успее след влизането ни в ЕС през 2007 година, трябва да започне да се подготвя още сега, казва Джеки Исаков

14:56 | 27.10.05 г.
Джеки Исаков, управител на фирма „Д-А” ООД.
Джеки Исаков, управител на фирма „Д-А” ООД.

Захаринът се използва широко в индустрията. Употребява се за подслаждането на почти всички видове безалкохолни напитки, в пастите за зъби, в дъвки, бонбони, а също така и в някои козметични продукти и във фармацевтиката. Захаринът е може би най-изследваната хранителна добавка, като след многобройни проучвания в крайна сметка е установено, че той е безопасен за здравето.

Дали е така и печеливш ли е бизнесът със захарин попитахме Джеки Исаков, който е управител на „Д-А” ООД - единственият производител на некалорични подсладители в България. Дружеството произвежда и продава марката „Суитли“, марка, която присъства на българския пазар от над 12 години.

Фирмата има търговски представители в Пловдив, Благоевград и Велико Търново. Нейни чуждестранни клиенти са Чехия, Русия, Албания и Израел. От 1993 г. до 2001 г. „Д-А” внася продуктите „Суитли“ от Израел. Година по-късно започва производство със собствени мощности.

- Г-н Исаков, много хора смятат, че некалоричните подсладители в някаква степен влияят негативно на здравето? Как ще го опровергаете?

Захаринът се използва практически навсякъде - във фармацевтиката, буквално във всички лекарства, както и във всички пасти за зъби, тъй като захарта не може да присъства там. Използва се и в безалкохолни напитки – всички те съдържат захарин. Освен това и в натурални сокове, които не са подсладени със захар, също и в бозата, например, където захаринът е основен подсладител.

В САЩ споровете за това дали захаринът е безвреден за употреба се водеха години наред. През 2000 година, след като правителството, производителите и учените се обединиха около мнението, че продуктът е доказано безвреден, тогавашният президент Бил Клинтън подписа указ, с който нареди да се преустанови поставянето на предупредителни надписи върху продуктите, подсладени със захарин.

- Добре ли се печели от производство и продажба на захарин? Това единствената ви продукция ли е и какъв е оборотът ви за миналата година?

Освен със захарин, ние се занимаваме и с течни подсладители, произведени на базата на цикламат. Мнението ми е, че по принцип от всяко нещо се печели добре, когато човек преследва фокусирано целта си. Оборотът ни е между 500 и 700 хиляди лева на година.

- Какъв е профилът на вашите клиенти?

Основните ни клиенти са хора, болни от диабет, за които е абсолютно задължително да използват захарозаместител и са ограничени във финансово отношение. Обикновено, когато човек е болен от диабет, след него идват и много други заболявания и това много ограничава финансовите му ресурси.

Друг сегмент са хората, пазещи диети, които искат да ограничат консумацията на захар и захарни изделия. Употребата на захарин вече е доказано безвредна, затова ние насърчаваме тези хора да използват него за заместител на захарта, а не аспартам, например, който е вреден за човешкото здраве.

Аспартамът се употребява много широко, той е термично неустойчив, при температура 40 градуса се разпада на две много не добри съединения. Освен това е неустойчив и с времето. Затова, за наше спокойствие, ние не използваме аспартам в нашата продукция.

- Предвиждате ли инвестиции извън страната?

Не предвиждаме инвестиции в чужбина, но износ – да. Планираме мащабен износ за голяма западноевропейска страна. Засега не мога да разкрия подробности, но вероятно инициативата ще започне от началото на следващата година. Износът ще е от порядъка на милиони бройки годишно.

- Грижи ли се държавата за бизнеса?

Най-малкото не ми пречи. Не съм имал затруднения досега с държавата по никакъв начин.

- Имате ли конкуренция във вашия пазарен сегмент?

В България, ако говорим за производство, конкуренцията е слаба. Но все пак достатъчна, за да ни подтиква непрекъснато да се развиваме. Предполагам, че ще се засили, когато влезем в Евросъюза. Но ние се готвим за това от много отдавна, в момента строим нова фабрика, сертифицирани сме по ISO 9001-2000. Имаме обаче чуждестранна конкуренция, която непрекъснато ни подтиква да подобряваме качеството и асортимента си.

- Очаквате ли членството в ЕС да ви донесе нови сътрудничества?

Не бих казал, че точно членството в евроблока ще ни донесе нови сътрудничества. Ако някой чака специално този момент да му донесе нови сътрудничества, по-добре да не се захваща с бизнес. Нямам кой знае какви очаквания по отношение на бизнес контактите, когато влезем в ЕС.

- Как гледате на идеята за участие на капиталовия пазар, имате ли планове в бъдеще да се листвате на борсата?

Въобще не са ни минавали такива мисли. Но са ни минавали мисли за това как една фирма като Wrigley, която произвежда буквално едно и също в продължение на години, успя да направи многомилиарден бизнес от дъвки. Философията, която изповядваме в нашата фирма, е, че един бизнесмен трябва да е изключително фокусиран върху едно нещо. В момента, когато се разпилее върху 20 различни цели, нещата започват да не вървят добре. Хубава илюстрация за това са компаниите Coca-Cola и Pepsi.

- Ще се справи ли българският бизнес с правилата, задълженията и изискванията след влизането ни в ЕС?

Смятам, че човек, който иска да успее след влизането ни в ЕС през 2007 година, трябва да започне да се подготвя още сега. Даже сега вече е малко късно.

Задължително трябва да влязат в сила определени стандарти на работа, които всъщност, в голямата си част, са забравени български стандарти, по които се работеше преди 30-40 години. Особено що се отнася за ISO 9001-2000, системата за управление на качеството.

България имаше чудесна система за управление на качеството, която е 90% същата като гореспоменатата. И сега трябваше да дойде някой отвън и да ни каже, че това, което сме правили преди 30 години и сме го отрекли, е било правилно. Но съдбата ни е такава, че трябва да отречем тотално всичко, за да се възродим.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:52 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още