IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

IBM: Интернет ще навлиза все повече във фирмите и в дома на българина

С генералния директор на IBM България Георги Ранделов разговаря Христина Машкова

13:04 | 22.09.05 г.
IBM: Интернет ще навлиза все повече във фирмите и в дома на българина
Компанията IBM има офиси в 170 страни в целия свят, в които работят 319 000 служители. Българското представителство на компанията е създадено в далечната 1937 г. На 19 септември компанията организира форума „Бизнес по Заявка”.

С генералния директор на IBM България Георги Ранделов разговаря Христина Машкова.

Георги Ранделов е Генерален директор на IBM България от ноември 1997 г. Преди да заеме този пост е бил на различни ръководни позиции в IBM България, сред които Мениджър „РС и Малък и среден бизнес” и Мениджър на бизнес отдела. Преди работата си в IBM България той има опит като продуктов мениджър в ProSoft.

-Г-н Ранделов, бихте ли представили стратегията на IBM "Бизнес по заявка"?

Това е стратегията, която IBM успя да синтезира в едно много кратко определение преди две години, а именно какъв е новият модел на бизнеса. Фирмите, които са притиснати от всички страни да намаляват разходите и да увеличават своята производителност търсят нови подходи, нови пазари, които да осигурят този необходим растеж. IBM синтезира целия този процес в едно определение - Бизнес по заявка.

- Има ли интерес към тази ваша стратегия в България?

-Няма клиент, който да каже: "Аз искам да си купя Бизнес по заявка”. Това не е поредният продукт, не е поредната услуга, която ние предлагаме. По-скоро клиентите идват при нас и казват: „Бихме искали вие, с вашите консултанти, с вашите продукти, да ни предоставите вашето виждане в определена индустрия или в определена функция - например човешки ресурси, логистика, търговски операции и т.н. И когато ние започнем да работим с клиента се стига винаги до прилагане на стратегията Бизнес по заявка, дали ще бъде на ниво информационна инфраструктура, ниво вътрешни бизнес процеси, ниво взаимодействие на тази фирма с нейните доставчици, партньори, клиенти и т.н.

В България стратегията „Бизнес по Заявка” се прилага в НОИ, Националната агенция по приходите, Банксервиз, ОББ, Хеброс Банк, Булбанк, HVB Biochim и др.

-Г-н Ранделов, компанията IBM е основана на 15 юни 1911 г., от колко време имате представителство в България?

- Първото представителство в България е открито през 1937 година, след 2 години ще празнуваме юбилей. Представителството е работило до началото на 70-те години, като IBM България, след което поради въвеждане на монопол във външната търговия представителството е затворено и търговската дейност на фирмата в България е преустановена, През 1994 г. IBM България беше създаденa отново като собственост на корпорацията IBM. В момента имаме над 120 служители и се радваме на много добро отношение от страна на българските клиенти и на българския пазар като цяло към продуктите и услугите, които предлагаме. Във фирмата работят само българи и освен това успяхме да привлечем вниманието на корпорацията IBM и създадохме един център, който обслужва вътрешнофирмени дейности. Tози център е в България и обслужва IBM в Европа и Близкия Изток. Другото, с което което се гордеем, е че успяхме да привлечем българските програмисти с висок интелектуален потенциал. Създадохме център, в който се разработват серийни продукти както вътрешно за IBM, така и за крайни клиенти на компанията в целия свят. В момента имаме над 40 служители, които работят в този отдел и се радваме на добър интерес от страна на клиенти на IBM от цял свят, благодарение на качеството и добрата подготовка на нашите служители.

- Значи имате софтуерен център в България?

- Да, ние разработваме софтуер за крайни клиенти извън България, а също така участваме в проектирането на отделни продукти, които не са задължително софтуер.

- А предвиждате ли нови назначения?

- Непрекъснато. Този процес при нас е постоянен. Ние отделяме голямо внимание върху подготовката на нашите служители. Обучението на един служител на IBM е непрекъснат процес. Tой започва със самото назначаване, като продължава и през годините. Ние не можем да кажем: тази година ще обучим 5 човека, догодина още 5. Не, всеки един служител преминава през един собствен, разработен за неговата позиция план за развитие.

- Какви услуги предлага IBM България?

- Цялото портфолио услуги, които предлага IBM в света, се предлага и в България. Kато започнем от целия клас сървъри, цялото портфолио от софтуерни продукти, както и новата ни идея за бизнес консултации, която предлагаме от 9 месеца в България. Oпитваме се да обхванем целия бизнес цикъл в едно предприятие - като се започне от самите консултации, изграждане на архитектура, изграждане на нови бизнеспроцеси, моделиране до внедряване на информационните технологии като платформа за управление на тези нови бизнес процеси.

- Mалко хора знаят, че се занимавате с поддръжката на банкомати. Разкажете ни малко повече за тази си дейност. Често ли се налага да решавате проблеми?

- Ние много се гордеем с тази своя дейност - продажбата, инсталирането и поддържането на банкомати Wincor Nixdorf. Не случайно те бяха едни от нашите партньори в това издание на форума. Когато преди години подготвяхме бизнес плана на тази тема считахме, че IBM има много силно партньорство с финансовия сектор в България и решихме да засилим това партньорство в областта на развитието на мрежата от банкомати и допълнителните услуги, които потребителите на терминалите могат да ползват. Що се отнася до проблемите - с онлайн връзка непрекъснато следим статуса на всеки банкомат и това се осъществява с помощта на нашите партньори от Борика. Така че статусът на всеки банкомат във всеки момент е известен както на нашите системни инженери, така и на колегите от Борика.

- Ще спре ли продажбата на компютри с марка IBM в България след закупуването от Lenovo?

- Още при обявяването на сделката през декември миналата година ние представихме нашата позиция. Фирмата Lenovo стана факт на българския пазар от 1 август. Нашата ангажираност към марката ThinkPad и ThinkCenter ще продължи. Нашите инженери участват в съвместните разработки на новите продукти, а също така поемат и гаранционната и следгаранционната поддръжка на марката ThinkPad и ThinkCenter.

- По ваши наблюдения как се развива компютърният пазар в България?

- Развива се много добре, много динамично, много прогресивно. Вече виждаме, че фокусът е изцяло изместен от чиста доставка на кутии към изграждане на комплексни информационни архитектури, като основната цел е ползата от една такава архитектура, а не изграждането й заради самата нея. Това само може много да ни радва, защото ние считаме, че няма друга фирма, освен IBM, която да може да обхване целия процес и да стане пресечна точка между бизнеса и технологиите.

- А ориентират ли се все повече потребителите към марковите компютри?

- Зависи от потребителя. Големите компании, както и малкият и среден бизнес - ние имаме специални продукти, насочени към този пазарен сегмент, вече започват да отчитат разликата между компютри или технологии разработени от IBM, защото зад фасадата се вижда и какви са допълнителните системи, които им помагат да вършат бизнеса си.

- В тази връзка можем ли да говорим за големи софтуерни клиенти в България - банки, големи предприятия?

- Бих казал да, в контекста на цялата комплексност на една информационна система, която те искат да изграждат. Бих казал, че можем да говорим за софтуерни фирми в България, които разработват приложения, използващи технологиите на IBM като софтуерните продукти, съответно успяват да пакетират всичко в едно цялостно решение и да го предоставят на потребителите - било то банки, държавни институции, индустрията, частните фирми. Затова считам, че софтуерните компании са разработчици, докато другите са потребители на цялостни системи.

- Как бихте коментирали все по-нашумелия аутсорсинг?

- В края на второто, началото на третото тримесечие на тази година IBM сключи два големи аутсорсинг договора, които се отразяват и в България, това са договорите с Carlsberg и Inbev. От един от клиентите тук в България ние взехме на работа при нас техни служители от отдела по информационни технологии. Тези два клиента ни дават сигурността да развием свои собствени услуги, насочени към аутсорсинга в България. Опитът, който придобиваме от обслужването на Carlsberg и Inbev в България, ще ни даде увереността, че можем да предлагаме тази услуга и на други клиенти.

- А в световен мащаб как бихте коментирали тази масова тенденция за прехвърляне на производство?

- Аз не бих казал, че е тенденция, а че всяка една фирма търси балансираща платформа на човешките си ресурси. Ако намери умения, които са необходими в даден момент, тя инвестира в тези умения и географски те могат да бъдат разпределени навсякъде – Унгария, Румъния, Индия, Русия, Западна Европа, САЩ, и др.

- Доволни ли сте от финансовите си резултати в България?

- Ние сме доволни, нашата централа също е доволна. Компанията обаче обявява само консолидирани резултати – в световен мащаб.

- Вашата прогноза за развитието на интернет потреблението в България?

- Считам, че интернет задължително ще навлиза все повече и повече във фирмите и в дома на българина. Това дава нова перспектива на хората. Това е един нов прозорец към света, към информацията. И ако все още говорим за географски граници между държавите, интернет премахва тези географски и физически граници и помага на хората да стигнат до знание, което им трябва в определен момент. Надявам се услугата като такава да става все по-евтина и също така тази тенденция да доведе до все по-широко използване на информационните технологии.

- А как бихте определили бизнес средата в България? Съществуват ли някакви пречки пред бизнеса?

- Не смятам, че има проблеми пред българския бизнес. Естествено, както се казваше в един филм, никой не е перфектен. Считам, че ние предоставяме в България най-добрите практики, които сме придобили от IBM от други страни. И съм убеден, че бизнес средата ще продължи да се подобрява, като пак казвам - в момента не виждам някакви негативи пред развитието й.

- Разкажете ни нещо за себе си, остава ли Ви свободно време?

- Благодарение на стратегията бизнес по заявка, която ние сме изградили в IBM, аз и моите колеги имаме повече свободно време. Ние оптимизирахме така работата, че всеки един служител е свободен да работи вкъщи, да работи в офиса, или където пожелае, което ни дава повече време, което да прекарваме със семействата си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:29 | 02.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още