Какъв дял от пазара на бира в България държи „Каменица“ АД?
По данни на AC Nielsen през 2018 г. „Каменица“ АД заема 27,7% в обем на база тотал пазар. За първото тримесечие на 2019 г. компанията заема 28,4% пазарен дял в обем. Гледайки към отделните сегменти, премиалният сегмент расте с 13,7% на годишна база през изминалата година и се гордеем, че „Каменица“ АД е силен лидер в премиалния сегмент с пражка бира №1 в света Staropramen и е водеща в супер премиалния сегмент с белгийската перла Stella Artois. Радваме се, че марките ни имат както силни местни корени, така и опита на най-големите световни пивоварни традиции – чешката, белгийската и немската.
Каква сума вложи компанията през 2018 г. в производство и развитието на брандовете? Запазва ли се тренда през 2019 г.? В какво се инвестира приоритетно?
- Над 6 млн. евро инвестирахме през 2018 г. в производство, марки и търговска дейност. За да стимулираме растеж в бизнеса се ръководим от нашия оперативен модел или както ние я наричаме – The Brewhouse (Пивоварната). Винаги сме се фокусирали и ще продължаваме и през 2019 г. приоритетно да работим и инвестираме в изграждането на изключителни марки, в развитието на страхотни хора и в установяването на стабилни, устойчиви и с добавена стойност отношения с нашите клиенти и бизнес партньори.
Какво да очакваме до края на годината? Ще има ли разширение на производството?
- През последните години инвестирахме над 60 млн. евро в своето производство, логистика и търговска дейност. В момента в пивоварната ни в Хасково имплементираме поетапно програма за постигане на по-голяма ефективност на процесите или така наречената „Верига на доставки от световна класа“. Току що открихме новия дом на „Каменица“ в Пловдив - „Пивоварница Каменица“. Това са все големи инвестиции в развитието не само на компанията ни, но и на цялата бирена индустрия.
За момента не планираме допълнителни разширения на производствените мощности, но непрекъснато сме в процес на преразглеждане и търсене на по-висока ефективност на ниво компания, за да можем да предоставяме продукти от най-високо качество, за да изненадваме и очароваме потребителите и клиентите ни с иновации и нови вкусове, които да разширят познатите им територии и да възпитават бирена култура у тях. Като една от водещите компании на българския бирен пазар за нас е важно не просто да печелим бирени почитатели и пазарен дял, но и непрекъснато да инвестираме в развитието на бирената категория.
Има един много важен въпрос за любителите на бирата, а именно – от къде е малцът, който влагате в производството? От България или е внос и от къде по-точно (Европа или другаде)? А хмелът и дрождите?
Малцът е тази съставка, която придава цвета и вкуса на бирата. За производството на различните видове бира в „Пивоварница Каменица“ използваме няколко типа малц, които купуваме както от България, така и от чужбина. Светлият малц, който влагаме, и който влиза в състава на всички бири в преобладаващо количество, е български. Освен това използваме и специални малцове – Карамел малц, Пшеничен, Тъмен малц, Печен ечемик, които закупуваме от европейски доставчици от Чехия и Германия. В нашия пилзен има само светъл малц, в НЕИПА сме използвали пшеничен малц, в тъмната ни бира има тъмен и карамел малц, вайс бирата ни има 50% светъл и 50% пшеничен малц, а в ейл сме вложили Карамел малц.
Що се отнася до хмела, използваме такъв от външни за страната доставчици – европейски (Чехия и Германия) и американски. Хмелът придава горчивина, както и типичните за някои бири аромати като плодов, на цветя и др.
За пивоварните дрожди работим с компания Lesaffre, основана във Франция през 1853 г. Дрождите ни придобиваме от 3 вида мая. За вайс бирите използваме специална мая, пилзен и тъмните бири ферменират с мая, която се влага в лагер бирите, а в НЕИПА и ейл се използва мая за типа ейл бири.
Каква е политиката ви относно опазването на околната среда? Какъв дял от бутилките се рециклират, използвате ли технологии за пестене на вода?
- В компанията на глобално ниво имаме разработена платформа за социална отговорност, която включва и опазването на околната среда. Това е Our Beer Print – Нашият бирен отпечатък или всеки път, когато вдигнем чаша с бира виждаме мокрия кръгъл отпечатък на бирената подложка. Като компания, която се занимава с производствена дейност, за нас е изключително важно да бъдем отговорен производител и да допринасяме за намаляването на отрицателния бирен отпечатък и увеличаването на положителния бирен отпечатък върху природата. Това е платформа, която обхваща всички държави във всяка една от четирите бизнес единици на Molson Coors. Всички наши усилия, инициативи, програми и ангажираност на служителите са насочени към опазването на околната среда и постигането на целите, които сме си заложили до 2025 г. Освен това Molson Coors е част от индексът за устойчиво развитие Dow Jones Sustainability Index (DJSI).
През 2018 г. рециклирахме над 90 тона отпадъци от PET опаковки и над 420 тона отпадъци от стъкло. В периода 2014-2017 г. намалихме с 3,54% въглеродните емисии, с 0,35% потреблението на вода и с 11% потреблението на енергия за производството на 1 хектолитър бира. Стремежът ни е с всички програми и системи, които прилагаме, да подобряваме тези стойности и на ежедневна база работим в тази посока.
Крафт бирите навлизат мощно на пазара, как се справят компании като Каменица с този тип конкуренция?
- Радваме се, че крафт културата при бирите навлиза все по-силно в България и има търсене за различни бири. През последните няколко години се откриха много микропивоварни и магазини за занаятчийски бири в различни краища на страната, въпреки че все още делът на крафт бири спрямо тотал пазара е малък – малко под или около 1%. Всичко това допринася за развитието на вкусовете на потребителите, което води до по-голямо търсене на бира и разширява категория като цяло. Ние сме горди, че имаме Пивоварница, с която ще можем да участваме активно в този процес. Радваме се, че има и други такива хора, каквито са по-малките крафт производители, защото потребителите само могат да печелят от това. Отворени сме към всички производители, любители и колекционери на занаятчийски бири, смятаме, че можем да обменим опит с тях и те са добре дошли в Пивоварница.
преди 5 години Ти като си жаден бира ли предпочиташ да пиеш, или история? А какъв е смисълът на историята, ако не води до никъде? Именно развитието на марката ще придаде значение на историята. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Истината е че продадохте имота, затворихте завода, изгонихте си хората и ЗАГЪРБИХТЕ над един век история!Пловдив е град с много голяма и разнородна история, а вие се гордеете, че сте били от нея, вместо да се гордеете, че ще я запазите за децата ни!Поне да си бяхте направили труда да развиете авторската книга на г-н Чолаков, който отдаде живота и мечтите си за този завод. Колко хора днес в Пловдив познават историята на завода? И какво ще научат от поредната кръчма... отговор Сигнализирай за неуместен коментар