IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българинът е любознателен и обича да пътува

Възходът в българския туризъм ще продължи дотогава, докато в него има инвестиции и добри предпоставки и възможности за правене на такъв бизнес на територията на България

08:44 | 16.09.05 г.
Автор - снимка
Създател
Любомир Панковски
Любомир Панковски

"Алма Тур БГ" АД е създадено като ООД през 1991 г., а през 1995 г. е преобразувано в акционерно дружество. В момента това е една от най-големите частни туроператорски компании в България, специализирана във вътрешния и международен туризъм. Член е на IATA, БАТА, БТК.

Компанията изцяло е насочила основната си дейност в областта на туристическите услуги. Освен туроператорска дейност, други основни направления в развитието на компанията са закупуване и развитие на собствена хотелска база, закупуване и развитие на туристически офиси в места с концентрация на туристически интереси и потенциални клиенти, както и разширяване на собствения автомобилен парк с цел обхващане на по-голям дял от предлаганите туристически услуги и индивидуални туристически програми на други фирми от бранша.

Към настоящия момент “Алма Тур БГ” АД чрез дъщерната си компания Алма Тур Хотел Атлас” ООД управлява хотелски комплекс Атлас в к.к. Златни Пясъци.

С Любомир Панковски, изпълнителен директор на Алма Тур БГ, разговаря Румен Соколов

Наскоро обявихте, че сте придобили 50% от литовския туроператор Фиджи Травел. Каква беше целта на това придобиване и може ли да се очакват нови покупки на дялове от други чужди и наши компании?

В стратегията на „Алма Тур БГ“ повече от шест години е заложено и откриването на офиси извън страната, като този процес се развива в няколко варианта. Единият е откриването на наши, изцяло собствени офиси, какъвто е Алма Тур Санкт Петербург, регистриран през 1999 г. изцяло според руското законодателство, който е 100% собственост на Алма Тур БГ.

Другата посока, в която стартирахме разкриването на наши офиси, с наше участие, е това, което направихме в Прибалтика. През зимата на миналата година започнахме преговори с един от нашите партньори в района – Фиджи травел, за придобиване на 50% от капитала на дружеството. Дружеството има офиси в Рига и Вилнюс. Идеята е в най-голяма степен да се съчетаят възможностите и потенциала както на утвърдения местен туроператор, така и на нашата утвърдена на българския пазар компания.

Едно такова съчетаване на възможностите довежда до увеличаване на туристопотока от тези страни към България. Това е основната цел на придобиването.

Третата посока за развитие е чрез създаване на ново дружество, както направихме с един от нашите основни партньори на украинския пазар. Там направихме дружество Алма Тур Киев, в което Алма Тур БГ има 50-процентно участие.

В последните години българският туристически сектор е във възход. Според вас до кога ще продължи този възход, ще има ли ръст през тази година и какви са очакванията ви за следващата година?

Възходът в българския туризъм ще продължи дотогава, докогато успяваме да бъдем гъвкави, докато в туризма има инвестиции и докато има добри предпоставки и възможности за правене на такъв бизнес на територията на България.

Изминалият сезон определено е успешен, със сигурност ще има ръст. Този ръст ще бъде преразпределен между различните пазари, тоест ако бяхме свикнали предходните години този ръст да бъде реализиран от немския туристически пазар, то през миналата, тази и предполагам следващите две-три години той ще бъде осигурен от други пазари. Това са английският пазар, скандинавските страни, Чехия, Полша, част от Балканските страни.

Може ли да се каже, че има завръщане на туристи от традиционни за България в миналото пазари?

Да, това е така. Категорично ще има ръст от руския пазар, започваме да връщаме позициите си и на украинския пазар.

Постоянното строителство в българските летни и зимни курорти в последните години дори и по време на активния сезон предизвика доста негативни реакции сред чуждите туристи. Това не влошава ли имиджа на България като туристическа дестинация и какво трябва да се направи според вас в бъдеще?

Строителството само по себе си не влошава имиджа, напротив, това са нови инвестиции, които издигат имиджа на страната. Защото ако преди няколко години България посрещаше над 80% от туристите си в овехтяла двузвездна база, то в момента чужденците се посрещат в 80% обновена база от категория 3 и 4 звезди.

Имиджът на България се нарушава от лошото управление на тази процес. Това лошо управление в най-голяма степен е в резултат на безхаберието на държавата като такава и местното самоуправление, което също е на достатъчно ниско ниво и не може да влияе ефективно върху този процес.

С днешна дата няма ефективни мерки, които да могат да преустановят строителния процес, когато стартира летният, респективно зимният сезон, да създадат предпоставки, така че инвеститорът да намери потребност да създаде около строителния обект достатъчно чиста и нормална обстановка, за да може туристите в съседния хотел да живеят, без да бъде нарушено тяхното спокойствие и почивка. Това е едната страна.

Другата страна, която пак е свързана с изключително слабата роля и отсъствието на държавата и местното самоуправление, е в регулирането на територииите. Това се вижда явно в морските курорти, а сега започва да се усеща и в зимните.

Проектът за Закон за черноморското крайбрежие като че ли не стигна до никъде?

Да, има законопроект, но той не бе приет от предишния парламент. Министерството се опита с някакви наредби нещо да свърши, но една наредба по никакъв начин не може да замести закона. Едно на ръка е законодателната инициатива, второ на ръка са експертните планове, които трябва да бъдат направени, да бъдат приети и да бъдат спазвани във връзка с устройството на територията. Независимо дали е Златни пясъци, Слънчев бряг или Банско. Или дори всяко ново място, където се смята, че може да се развива туризъм.

През тази година се наблюдава спад на инвестициите в туристическия сектор от страна на големи чужди компании и туроператори. Дали може да очакваме скоро отново да има ръст на инвестициите?

В някаква степен би могло да се говори за спад на инвестициите от гледна точка на мерките, които БНБ предприе по отношение на кредитирането. Защото и в предходните години основният обем на инвестициите не идва от чуждите туроператори или чужди инвеститори, а от местни физически и юридически лица, които на база на собствени средства и привлечен капитал най-вече през българските банки реализираха инвестиционни проекти.

В момента намаляването на темпа на кредитиране води до това, че се намалява темпът на инвестиции в туризма. Нещата са пряко обвързани.

През 2003 г. Алма Тур БГ пласира успешно тригодишна облигационна емисия, която бе регистрана за търговия на БФБ-София. Средствата бяха инвестирани в модернизация на хотели. Планирате ли пускането на други емисии?

Предвиждаме нова емисия облигации, която ще бъде свързана с развитие на дружеството от гледна точка на плановете ни да инвестираме в зимен туризъм, както и в продължаване концепцията, която е за сключване на дългосрочни договори с хотели, като им предоставяме финансови средства, на база на които те извършват или реконструкция, или ново строителство.

Първата емисия беше успешна, вървим към нейното финализиране, падежът е през 2006 г. Смятам, че успешно сме се справили с използването на средствата, а също и за това, че на базата на тези средства компанията се затвърди на туристическия пазар.

Какво е вашето мнение за българския капиталов пазар и дали някога компанията ви ще стане публична?

Всяко нещо с времето си. Искрено се надявам, че ще дойде скоро това време, в което повече компании ще бъдат листвани на борсата, включително и Алма Тур БГ, така че да можем да търсим и тези нормални за развитите общества варианти за привличане на капитал и финансиране.

Компанията има вече един хотел в Златни пясъци. Имате ли планове за изграждането на още хотели или пък закупуването на вече построени?

Имаме такава идея относно зимния туризъм. В момента, в който бъде готов проектът, който искаме да финализираме, ще го обявим и публично.

Според представения на БФБ отчет, консолидирата печалба на дружеството за полугодието е 305 хил. лв., а приходите се увеличават. Какви са очакванията ви за цялата 2005 г.?

При положение, че консолидираният отчет е за по-слабата половина от годината, очакванията са за поне два пъти и половина над това, което е представено в този отчет. Предварителните прогнози са, че приходите за 2005 г. ще бъдат минимум 40% повече от 2004 г.

От кои държави са чуждите туристи, които Алма тур БГ довежда на почивка в България и кои са с най-голям дял?

Работим изключително активно с Финландия, имаме туристи от Белгия, Чехия, Полша, Словения, Русия, Украйна, Беларус и други традиционни пазари.

А немският и английският пазар?

По отношения на немския пазар смятам, че това е един изключително развит пазар. Големите концерни от този пазар имат изградени структури дори и тук в България, и засега за нас това не би било много ефективна стъпка.

Увеличават ли се пътуванията на български туристи в чужбина и кои са най-предпочитаните дестинации?

Ръстът на пътуванията на българи в чужбина е около 20-30% на годишна база. Основно са най-познатите на бългрския турист дестинации като Испания, Турция и Гърция. Тази година започнахме нова чартърна програма, която също е успешна – за Тунис. Разширихме много предлагането, като включихме далечни дестинации като Бразилия и Аржентина, Мексико, остров Мавриций.

Тоест смятате, че българинът вече е по-платежоспособен и може да си позволи такива дестинации?

Хубавото е, че започва сегментиране на пазара. В началото в общи линии българският турист беше неориентиран и просто искаше да пътува, да отиде в чужбина. Докато в момента има една изключително висока култура от гледна точка на желанието, от гледна точка на това, че е посетил вече някои страни и има желание да види нови неща. Българинът е любопитен и любознателен. Той иска да отиде на повече интересни места.

Свързани компании:

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:52 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още