Арома е най-големият производител на парфюмерийни и козметични продукти в България. Компанията е създадена през 1924 г., а от 2001 г. е 100% частна собственост, като изнася своите продукти в над 50 страни.
Арома работи в сътрудничество с водещи научни институти и лаборатории като ISP Europe, Schulke Mayr, Deutsche Prazision Ventil, ICI, Goldschmidt.
Традиционен и силен пазар за компанията е Русия, където някои от продуктите й заемат престижни призови позиции. На пазара за боя за коса в страната Арома държи 11% дял със своите марки Fara Classic и Fara Интенсивная. Всяка десета рускиня се боядисва поне един път месечно с боя за коса, произведена от Арома, а инвестициите на козметичния гигант в маркетинг и реклама на продуктите в Русия възлизат на около 10 млн. долара за последните три години и половина.
Сериозно е присъствието на Арома и при пастите и четките за зъби Astera. Един от всеки двадесет руски потребители редовно купува продукти от тази марка.
За последната една година (7 септември 2004 – 7 септември 2005 г.) книжата на компанията, търгувани на БФБ-София, са повишили стойността си с около 32%, като средната им цена в сряда бе с 1,78% по-висока спрямо петък и достигна 7,99 лв. при изтъргувани 100 броя.
Финансовият директор на дружеството Димитър Луканов се съгласи да коментира за Investor.bg състоянието и бъдещето на компанията. С него разговаря Нели Минчева.
Арома АД има консолидирана печалба от 1,35 млн. лв. за първото шестмесечие спрямо загуба от 1,26 млн. лв. преди година. На какво се дължи подобрението на резултата?
Подобрението на резултата е следствие на тоталната реорганизация на Арома АД. Основно то идва от намаляване на разходите в следствие на повишената производителност на компанията. Арома редуцира броя на произвежданите продукти с 25% от юни 2004 г. досега. Някои от по-старите продукти, нишови продукти и такива с недостатъчен принос за компанията, са спрени от производство. Изцяло са премахнати и продуктите, които изискват интензивен ръчен труд, което допълнително облекчава производството.
Компанията се реструктурира и на ниво управление. Основните промени настъпиха в планирането и ресурсното осигуряване. Тук се стремим да изградим една гъвкава система, която да поддържа оптимални запаси от суровини и продукция без да се затруднява компанията финансово. Всички тези мерки имаха за цел да понижат средната себестойност на готовата продукция, като отчетите за първите шест месеца на годината категорично доказват това. Целта на мениджмънта е да подготви компанията за 2007 г. и евентуалното членство на България в Европейския съюз.
Какви са продажбите за периода и кои по принцип са основните пазари на Арома?
Продажбите за периода януари-юни 2005 година са в размер на 24 милиона лева. Арома АД реализира своята продукция в над 50 страни. Основен за компанията пазар е Русия и бившите руски републики. Голямо внимание дружеството отделя на българския пазар, от който притежава значителни дялове, на Румъния и арабските страни. През 2004 г. е налице нарастване на дела на продажбите в арабските пазари с 62%, а през 2005 е планиран ръст от 50%.
Какъв е делът на продуктите, продадени у нас, и на тези, реализирани в чужбина?
Съотношението е приблизително 35% на 65% в полза на износа.
Кои са основните ви конкуренти в България?
Вниманието на Арома е насочено основно към мултинационалните компании. Ние считаме, че те са нашите основни конкуренти. Разбира се, в някои продуктови категории има и български фирми на пазара, с които също трябва да се съобразяваме.
Кое според Вас продава по-лесно един продукт – високото му качество или ефектната му опаковка? В кое от двете сте по-склонни да инвестирате?
Ефектната опаковка е отлична предпоставка за първа покупка, повторната покупка обаче зависи изцяло от качеството на продукта. Именно поради тази причина компанията залага на новаторски дизайн и високо качество на продуктите. Този подход към нашите клиенти ни осигурява лидерска позиция в България вече 9 години. Арома постоянно инвестира в качеството на своите продукти, като от 1996 г. досега инвестициите надхвърлят 10 млн. долара. Основно се инвестира в модерни машини и технологии за подобряване на производствения процес.
Планирате ли пускането на нови продукти на пазара?
Планираме разширяване на серията на Арома за мъже Aroma Sport, като към досегашния дезодорант се добавят и душ-гел (вече на пазара) и стик-антиперспирант (предстоящо пускане на пазара). Също така укрепваме позициите си на пазара на шампоани и на паста за зъби.
Какви според Вас са перспективите пред козметичния бранш след присъединяването към Европейския съюз?
Присъединяването ни към Европейския съюз отваря допълнителни възможности и предизвикателства пред българските фирми. България ще стане част от един огромен, добре информиран и висококонкурентен пазар с по-висока покупателна способност. За да се възползват обаче нашите фирми от тази откриваща се възможност, трябва да станат по-конкурентноспособни. Това означава повишаване на продуктивността и ефективността. В момента статистиката сочи, че западните фирми имат средно три до четири пъти по-висока производителност от българските. Точно това налага и промените, които претърпява Арома АД в момента.
Как оценявате българския капиталов пазар и вашето участие на него? Какво очаквате от бъдещето?
Арома АД е публично дружество от май 2004 година и за този период е реализирала ръст в цените на своите акции от 1,70 лв. до 13,62 лв. (цена, достигната през февруари), като за момента се търгуват на цени около 7,50 – 8 лв. Като цяло не може да не сме доволни от случващото се, защото то съвсем ясно показва, че усилията на мениджмънта се възнаграждават.
През последните седмици се забелязва едно раздвижване на пазара и търговията отново се засилва след продължилата няколко месеца корекция. Очаквам борсата да продължи нагоре към нивата от началото на годината, но значително по-предпазливо.
Ние се стремим да бъдем възможно най-прозрачни в нашите действия и политиката на компанията и отделяме специално внимание на нашите инвеститори. Затова създадохме и специален информационен блок на нашата Интернет страница, където те могат да се информират за последните развития в компанията и да зададат своите въпроси. Арома АД е също така една от малкото компании, които имат активна политика по отношение разпределението на печалбата. Тази година за пореден път общото събрание взе решение да раздаде дивидент на акционерите в размер на 14,5 ст. на акция.
Свързани компании: