Фил Кънингам е старши вицепрезидент „Стратегия, сливания и придобивания“ към Varroc Lighting Systems. Той разработва краткосрочни и дългосрочни бизнес цели, както и възможности за подпомагане растежа на компанията.
Кънингам има зад гърба си богат опит в сферата на производството на автомобилни части. Работил е за компании като TRW Automotive, Lucas Varity и Ricardo.
В момента Varroc Lighting Systems развива своята производствена дейност в България. През изминалата седмица компанията официално обяви откриването на своя завод за осветителни тела за автомобили в Димитровград. Събитието беше уважено и от министър-председателя Бойко Борисов.
Какво е вашето впечатление за българската икономика като среда за развитие на бизнеса?
Вярвам, че България има стабилна икономика и ние сме изключително доволни от подкрепата, която страната ни оказа и очакваме с нетърпение да продължим нашето партньорство.
Понастоящем България е експортен пазар за Varroc, но се надяваме, че скоро тя ще разполага със собствени производствени проекти, свързани с автомобилната индустрия.
Какви клиенти бихте искали да привлечете в своето портфолио?
Заводът в Димитровград ще произвежда продукти за нашите клиенти в Европа и Русия. В това отношение България ни предлага добра база за разширение на нашия бизнес, като в същото време играе ролята на стратегически фактор, който допълва останалите наши заводи в Европа и Турция.
Защо решихте да дойдете в България и планирате ли други сделки като тази с Sa-ba Automotive?
Придобиването на Sa-ba се дължи на две основни причини, които са част от стратегията ни за растеж. Първата беше идеята ни да разширим своя бизнес в онези пазари, с които вече работим. В този случай Турция е голям автомобилен пазар с над 1,5 млн. превозни средства, на който не можем да бъдем максимално конкурентни с наличните до момента заводи. Втората причина беше малкият пазарен сегмент, подкрепян от Sa-ba, в който Varroc не е особено силен играч.
Самото придобиване на Sa-ba стана по естествен начин.
40-годишната история на турската компания в бизнеса с осветителни тела ѝ е изградила добра репутация в региона. Sa-ba демонстрира силен растеж през последните 8 години, превръщайки се в лидер в малкия пазарен сегмент на автомобилните осветителни тела.
Varroc продължава да разглежда различни опции за развитие на своята дейност както трансакционно, така и органично, подкрепяйки своите цели за растеж.
Sa-ba взе решение да построи завод в България, което трябва да подкрепи износния бизнес на компанията в Турция.
Чрез изграждането на завода в Димитровград ние успяхме да опростим логистичните и счетоводни процеси, свързани с транспортирането на продукти от Турция към Европа. Виждаме голям потенциал в България и вярваме, че сега е най-добрият момент за инвестиране в страната. Едно от основните ѝ предимства е нейното местоположение и членството ѝ в Европейския съюз. Недостатък в случая е липсата на обучени кадри. След проведените разговори с местните власти вярваме, че и това ще се подобри с времето.
Смятате ли, че България има шанс да привлече производител като Volkswagen?
Виждаме, че нивото на безработица спада до рекордни ниски нива в много от европейските страни и това естествено насочва погледите на автомобилните производители към държави като България, която предлага голяма работна сила. За нас обаче е трудно да предвидим какви могат да бъдат решенията на клиентите ни относно производствените им планове. Ако обаче Volkswagen или друг концерн реши да създаде завод в България, тогава нашето ново предприятие в страната ще се окаже в добра позиция за подкрепа на местния автомобилен пазар.
Може ли да кажете нещо повече за вашите инвестиционни планове?
Вярваме, че това е подходящият момент да инвестираме в България, защото тук виждаме голям потенциал. Вече имаме изграден план за стратегическо развитие в страната, съобразен с глобалната стратегия на Varroc, който отчита нуждите на нашите клиенти и потенциални такива. Планираме да увеличим броя на служителите ни в новия завод с между 50 и няколко стотин души през 2024 г.
Съоръжението първоначално ще произвежда разнообразни малки осветителни тела, в това число централно монтирани стоп светлини, фарове за мъгла, мигачи и др. Когато стигнем до Фаза 2 от работата на завода, вече ще включим и допълнителни продукти заради увеличеното производствено пространство от поне 5 хил. кв.м, която ще ни позволи да удвоим производствения капацитет на съоръжението. Има вариант и за допълнително разширяване, което е проектирано за производство на големи осветителни тела като фарове и задни светлини.
Ще споделите ли малко повече за вашите центрове за научни изследвания?
Понастоящем разполагаме с повече от хиляда инженери, работещи в деветте наши центрове за научни изследвания и разработки, като продължаваме да разширяваме капацитета си в целия свят.
Нашата технологична стратегия е да внедрим иновациите на широкия пазар, като в същото време оставаме силно фокусирани върху предоставянето на авангардни осветителни продукти, съобразени с нуждите на клиентите.
Как може Varroc да се превърне в глобален мултинационален гигант?
Разполагаме с ясно изградена стратегия за органичен растеж, насочена към конкретни сегменти и производители на автомобили с технологии и обеми. През последните 12 месеца открихме нови заводи в Бразилия, Мароко, Полша, Виетнам и Индия. Разширяването на нашия отпечатък ни позволи да се позиционираме на глобалната карта, на която има само още няколко големи играча.
Тази стратегия ни позволи а постигнем значително увеличение на нашия бизнес през последната година и половина. Осъзнаваме нуждите на нашите клиенти като освен това инвестираме в електронното производство, което в момента разработваме.
С промените в осветителната индустрия Varroc вече успя да се интегрира в новите екосистеми, изградени около автономното шофиране, свързаността, споделената мобилност и електрификацията.
Съоръжението в Димитровград е почти готово. Строителството първоначално трябваше да приключи през третото тримесечие на 2017 г., но стартът на изграждането малко се забави. Sa-ba България заявиха, че планират да започнат производство на 3 септември тази година. Ще успеете ли да спазите този срок?
Времето за строеж се удължи с няколко месеца поради редица причини, една от които беше смяната в дизайна на сградата и промяната във времето на клиентската програма. Въпреки това още от ноември 2018 г. заводът в Димитровград произвежда лампи и ще продължим да пускаме допълнителни нови производствени програми до края на настоящата година.
преди 5 години явно умишлено се правиш на разсеян, когато ти е изгодно :) ... искам да ти кажа че даже и като си осъдил някой за нещо, ти си оставаш жертва на престъплението направено от него... или добрата стара поговорка, бой и бън не се връщат ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ако работодателят го е изнасилил - приемам забележката ти. Но ако просто става дума за пари... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години еми жертва си е както и да го погледнеш ... ако утре някой те изнасили и го осъдиш, кво ? Това прави ли те НЕжертва на престъпление/нарушение което вече е извършил върху теб :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Осъдил си работодателя си и пак се смяташ за жертва? Не знам какво да кажа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ами не е точно така . не можеш да уволниш лесно работник . последния път когато уволнявах , преди около 10 години , със счетоводителката в НОИ при инспектора , частична ревизия , устни обяснения защо и доказване с документи :))) ... работниците са доста защитени за сметка на работодателя . вервай ми . говоря за София , сега не знам как е , оттогава не съм уволнявал . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Не е така, защото нали виждаш, какво се случва в България когато жизнеспособното население масово емигрира, и хората дори нямат стимул да създават и отглеждат поколение. Закона пази само компаниите и богатите олигарси, свързани с правителството. Я, ми посочи РЕАЛНО действащ трудов синдикат в България? Ако те изгони шефа ти в Германия, без да го е съгласуваш със синдиката, после ще му се стъжни картинката, а в България населението нарочно се държи в бедност, за да не си търси правата. Аз осъдих бившия си работодател за близо 10 000 лева, но имах достатъчно пари за добър адвокат. Но какво да кажем за масовия български работник, затънал в дългове, и не рядко лъган със заплащането. Особено в провинцията и производствата, ако ти се случи проблем със шефа и компанията, колко процента ще извадят над 800 лева хонорар за адвокат, за да ги защити? Българския робовладелец моце да те изгони за щяло и нещяло и да не ти плати извънредния труд, щото знае че има чадър от властта. Бъди човек, защото ти също си българин. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Стига си преувеличавал с това робство. През социализма милицията обикаляше улиците и заведенията да лови хора които не работят. Днес такова нещо няма - да работиш е опция, а не повинност. Като не ти харесва - ставаш и си заминаваш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Бизнеса иска, не работници, а роби. Това е оснивния проблем на България. Когато трудовото робство започне да бъде преследвано РЕАЛНО от закона, тогава България ще тръгне по правилния път. Докато, обаче Бойко Борисов, се снима с робовладелци като Кирил Домусчиев, и се хили като тиква щастлив до небесата, демографския колапс ще погребва стабилно държавата ни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И какви точно обучени кадри му липсват на въпросния ма3ньо? В завода трябва да има 20-30 души администрация - ТРЗ (има!), инженери (има!), икономисти разни (има!), счетоводители (има!), ИТ специалисти (има!). А и ще си доведе ключовия мениджмънт отвън. Останалото е работници в производството - има бол. Или по предварителни разчети иска да плаща като на роби - е няма как да стане. С трици опитват да ловят маймуни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар