Кирил Кирил Георгиев започва кариерата си в областта на публичните комуникации в Министерство на финансите, след което се присъединява към екипа на Бритиш Американ Табако (БАТ). Продължава кариерата си във водещи компании на мениджърски позиции в областта на корпоративните въпроси, сред които и Heineken Zagorka. В средата на 2017 г. се завръща в БАТ, където заема позицията Мениджър регулаторни въпроси.
- Г-н Георгиев, как промяната в акцизната политика на правителството и начинът, по който се облагат бездимните цигари от 1 октомври 2018 г. се отрази на бранша?
- Важното тук е да се направи ясно разграничение между нагреваемите тютюневи изделия и цигарите. Общоприето е, че по-голямата част от вредата, свързана с тютюна, се причинява от вдишването на дима, който се образува при горенето на тютюна. Поради това нововъзникващата категория на продуктите за нагряване на тютюн, сред които е и glo, при които няма процес на горене на тютюн, могат потенциално да играят важна роля за намаляване на последиците за здравето, свързани с традиционните тютюневи изделия. В тази връзка според нас е необходима регулаторна рамка, която отразява относителния риск на различните продукти с потенциално намален риск спрямо цигарите.
Положителното е, че тази диференцираност беше отчетена и по време на дебата около промяната на акцизната ставка на облагане на нагреваемите тютюневи изделия в средата на годината. В крайна сметка нивото на облагане на тези изделия все пак беше повишено, считано от м. октомври, от 26% на 40% като съотношение спрямо акциза на стандартните цигари. Как това ще се отрази на бранша, тепърва ще се забележи, тъй като новата ставка влезе в сила преди няколко месеца.
- Питам, защото един от основните аргументи на управляващите беше, че бездимните цигари всъщност не са по-здравословни от конвенционалните, а според доклад на Световната здравна организация няма достатъчно данни, които да докажат предимствата им пред обикновените.
- Все повече известни органи за обществено здраве от цял свят заявяват, че продукти като електронните цигари и тези за нагряване на тютюн имат потенциала да намалят вредите, свързани с тютюнопушенето. Пример за това са Английската служба за обществено здраве, която в свой доклад през 2018 г. посочва, че на база наличните данни към момента, нагреваемите тютюневи изделия „могат да бъдат значително по-малко вредни спрямо цигарите“, както и Комитетът по токсичност на Великобритания, според който „има вероятност за намаляване на риска, макар и не напълно, за здравето на пушачите, които преминават изцяло към нагреваемите тютюневи изделия, при които тютюнът не се гори“.
В БАТ също сме провели значителен брой проучвания на нашите продукти, като прилагаме подходящи стандарти на поведение и акредитирани методологии, като всички те показват, че нашите продукти от следващо поколение, сред които и glo, имат потенциала да бъдат по-малко рискови. Всички проучвания на БАТ и свързаните с тях резултати, се публикуват публично, защото вярваме, че прозрачността е допълнителна гаранция потребителите, регулаторите и органите за обществено здраве да бъдат уверени в продуктите на БАТ с потенциално намален риск.
Регулаторните органи в редица държави вече също признават ролята, която технологиите ще играят за развитието на тези нови продукти и следователно за намаляване на последиците от заболяванията, свързани с тютюнопушенето – тази посока може да бъде положителна. Затова е много важно пълнолетните потребители да имат достъп до тези продукти, както и необходимата информация за тях и техния различен рисков профил. Правителствата в отделните държави също имат своята важна роля в този процес чрез гарантирането на разумна регулаторна рамка.
- Някои компании бяха много недоволни от факта, че по средата на годината се правят промени в акцизната политика – фирмите планират, подготвят, правят отчети и залагат очаквания, които на практика стават невалидни при промяна на ставката. Имаше дори закани текстовете да бъдат атакувани в съда, вие в БАТ мислили ли сте за подобни стъпки?
- Като всеки един бизнес, така и за нас като компания, е много важно да има предвидимост на бизнес средата, в която оперираме. Това ще способства ефективното планиране на дейността на компанията на съответния пазар, а оттам и запазване на неговата стабилност.
Радваме се, че като компания ни беше предоставена възможността да участваме също в този дебат по-рано през годината. Тогава успяхме да изразим нашите виждания относно диференцираността на нагреваемите тютюневи изделия спрямо конвенционните цигари, както и да споделим допълнителна информация за потенциала на тези нови продукти в това да намалят вредите, свързани с тютюнопушенето.
- В крайна сметка се реши, че ставката ще се увеличава на няколко стъпки, като първата беше през октомври. В приетите за 2019 г. промени в данъчните закони няма корекции в тази насока, но все пак, вие имате ли информация за предстоящ нов скок на акциза през 2019 или 2020 г.?
- Ако трябва да направя съпоставка с нивата на облагане на нагреваемите тютюневи изделия в рамките на ЕС, в повечето страни членки например, където се предлагат тези продукти, облагането им варира около 25-35%, съотнесено към акцизната ставка на конвенционалните цигари. У нас, считано от месец октомври 2018 г., то вече е 40%.
Категорията в България все още е във фаза на развитие. Като добавим различния рисков профил на тези нови категории продукти, новите резултати от различни вътрешни и независими изследвания от трети страни, както и становищата на органите за обществено здраве на отделните държави в света, то определено трябва да се даде възможност на тези продукти да се развият и покажат своя потенциал.
Ние вярваме, че заедно с индустрията, правителствата също имат ключова роля за разгръщане на потенциала на тези продуктови категории да допринесат за намаляване на вредите чрез ефективни политики, които позволяват отговорен растеж и способстват за информирания избор на потребителите. Затова ние подкрепяме разумното регулиране на новите продукти. От друга страна, считаме, че прекалено рестриктивните регулации към тези продукти, подобни на тези на конвенционалните цигари, биха могли да имат обратен ефект за тях, тъй като може да се потисне развитието и иновациите, както и да се ограничи информацията на пълнолетните пушачи за тези продукти.