В последните дни полети на авиокомпанията Bulgaria Air се забавиха с часове, което принуди пътниците да чакат по летищата. Каква е причината за тези забавяния, разказва пред „24 часа“ изпълнителният директор на авиокомпанията Янко Георгиев.
Той е категоричен, че форсмажорни обстоятелства винаги са възможни, но се прави всичко възможно повторение на ситуацията да бъде избегнато. Bulgaria Air е сключила договори с други авиокомпании, които ще бъдат ангажирани в случай на нужда, а засегнатите пасажери ще получат компенсации.
Г-н Георгиев, защо се получи така, че самолетите ви закъсняваха, излязоха от график, пътниците ви висяха по летищата?
- Много фактори повлияха и те се концентрираха в един момент. Имаше форсмажорни обстоятелства - бурята в Москва, метеорологични условия, които отклоняваха трафика от трасетата. Евроконтрол заради натовареността на трафика измества предварително определеното време, през което един самолет трябва да преминe над някоя точка, и сe получават закъснения.
Един самолет не изпълнява само един полет на денонощие, обикновено са между два и три. Затова, когато един полет излезе от стандартното разписание, закъснението се мултиплицира за следващите. Това се получи при нас.
Не надценихте ли възможностите си за чартърни и редовни полети през това лято?
- Не, не. Никоя авиокомпания не може да си позволи такова нещо, тъй като дължи обезщетения. Няма превозвач, който да си позволи надценяване, защото последиците са тежки. Програмата ни е съобразена с възможностите ни, но факторите, които изброих, дебалансираха системата. Успяхме в рамките на четири дни и половина да стабилизираме процесите и от сряда, 5 юли, всичките полети са по разписание Съжаляваме, че пътниците трябваше да преминат през причинените неудобства, и благодаря на всички служители, които се включиха безрезервно в работата, за да излезем адекватно от ситуацията.
Имаше оплаквания за липса на информация кога ще се осъществи даден полет. Безпокойство на пътниците кога ще пристигнат, какво ще се случи.
- Изпълнявахме полети от Бургас до Москва в най-сериозните моменти. Наблюдавахме какво става. Предоставихме много повече от това, което се изисква по еврорегламента. Информирахме редовно чрез агентите и представителите ни по летищата, както и в сайта ни. Имаше изобилие от вода и сандвичи. Освен представителите ни в Бургас имаше допълнително хора от Варна и София, за да организираме настаняване в хотели, премаршрутиране на тези, които имаха връзки, за да намалим дискомфорта възможно най-бързо. Въпреки това е разбираемо раздразнението на пътниците. Подобни ситуации, макар да са обичайни в авиацията, са стресиращи и неприятни за хората.
Чух, че е имало кризисен щаб при вас. Какво предприехте?
- Чисто финансово взехме скъпо, но възможно най-ефективното решение. Подписахме договори с други авиокомпании, които се включиха в извозването на пътниците, за да се справим възможно най-бързо.
А върнахте ли ваш самолет, който е на мокър лизинг (отдава се самолет със екипажа - б. 24 часа)?
- Имаме самолет на мокър лизинг в Азия. Излязохме от ситуацията и без него, намерихме начин, а и не бихме компрометирали името си. Договорът си е договор, изпълняваме си задълженията.
Тези няколко дни със закъснения на полетите не увредиха ли имиджа на авиокомпанията?
- Направихме всичко, за да се справим - избрахме скъпоструващ вариант, за да покажем на пътниците си, че държим на тях и на името на нашата компания. Всички авиокомпании изпадат в подобни ситуации. Само си спомнете, когато големи превозвачи задръстиха летища заради стачки. По-важно е как се излиза от създалата се ситуация. Самите пътници също проявиха голямо разбиране, за което им благодаря. Летях на повечето полети до Москва и те реагираха с усмивка, с благодарност, че сме намерили решение. За съжаление, медиите и външният свят се концентрират около това, което се коментира в социалните мрежи.
На какво ви научи тази криза?
- Подобни ситуации, както вече казах, за съжаление са неизбежни, но те препотвърждават основния ни приоритет - да бъдем точни към клиентите. Затова на първо място се грижим за тяхната сигурност и техния комфорт, независимо от външните фактори и обстоятелства.
Така ли ще бъде?
- Така ще бъде, въпреки че не е само авиокомпанията, това е един процес, който започва от летището, от операторите за наземно обслужване, от Евроконтрол, авиокомпанията е последната във веригата, но пътникът вижда нея.
Пак тези дни полет от Варна за София вместо вечерта излетя на другата сутрин. Научихме го от бившия служебен вицепремиер Деница Златева, която е била ваш клиент.
- Точно този случай е свързан с ремонтите на летище София. То затваря за кацане и излитане на самолети на определени интервали. Обикновено са от 2 часа през нощта до 5:30 часа сутринта. В този случай заради закъснение при обслужването на летище Варна вече е било невъзможно да се приземи самолетът в София, защото летището е затворило.
Този полет допълнително ескалира напрежение. На пътниците им е било обяснено и разбирам, че е било неприятно, но това е авиация. А и летище София не може да спре ремонта си - той трябва да бъде довършен, затова те са избрали времевия интервал, в който има най-малко опериране. А когато има закъснели самолети, те или биват отклонени към други летища, или чакат летището да отвори. Имах подобен случай преди 15 дни - летях от Виена и не можах да кацна на летище София. Помолих за съдействие, но от строителната компания също имат срокове за изпълнение и дължат неустойки при забавяне и отказаха.
Ще промените ли нещо в организацията на полетите?
Прецизираме цялото си опериране и това е постоянен процес, независим от една или друга кризисна ситуация. Подписваме договори с авиокомпании, на които да разчитаме, ако се случи подобна ситуация, да ги ангажираме, за да не се стига до ескалация. Предоговаряме условия с операторите за наземно обслужване, с други доставчици - да разполагат с по-голям капацитет, поставяме изискванията.
Как виждате бъдещето на авиокомпанията?
Името, което сме изградили като национален превозвач, ще продължи да бъде най-важно, защото то е всичко. Няма да допуснем да бъде компрометирано. Форсмажорни обстоятелства винаги са възможни, но в момента не мога да си помисля дори да се повтори ситуацията отпреди дни. Все пак в много по-тежки ситуации сме реагирали адекватно. Когато летище “Бен Гурион” бе затворено заради терористични заплахи, ние бяхме тези, които кацнаха първи, заедно със самолет на British Airways. Успяхме да сме най-адекватните.
Ще бъдат ли компенсирани пътниците ви, които преживяха закъсненията на полетите?
Естествено. Навремето това беше деликатен въпрос. Сега е безсмислено да се задава, защото има регламент, който дава права да се изисква от авиокомпаниите. Дори да сме зависими от много фактори - от Евроконтрол, от летища, от оператори, претенциите са към авиопревозвача. Пътниците, които са претърпели тези неудобства, ще бъдат компенсирани.