– Миналата година банковата система отчете рекордна печалба, но през първото тримесечие се наблюдава спад. Откъде ще направят икономии банките?
– Много пъти вече казах, че рекордната печалба през първото тримесечие на миналата година беше от еднократния приход на дивиденти и плащания, които международен картов оператор насочи към всичките си членове по целия свят, включително и към българските банки. Когато този еднократен приход от порядъка на 180 млн. лева го приспаднем от сметката, ще видим, че печалбата в началото на тази година дори е по-добра.
Ако махнем и ефекта от еднократното увеличаване на вноските във ФГВБ през 2015 година, чистата икономия на банките през миналата година е над 110 млн. лева, които са по-малко разходи за издръжка за една година.
Банките продължават да правят съществени икономии и тази тенденция на ограничаване на разходите продължава и през тази година. Икономиите са най-вече от оптимизация на клоновите мрежи, от аутсорсване на дейности, които се вършат по-изгодно от трети лица, от преустановяване на дейности, които не са печеливши, от вглеждане в собственото си поведение и отстраняване на всичко, което е излишно и не помага на резултатите.
Банките са изключително консервативно и критично настроени към себе си и така правят на този етап разходи. Не бива да се забравя, че дигитализацията води до сериозни ефекти дългосрочно.
– Статистиката показва, че все повече клиенти се обръщат за заеми към дружествата, специализирани в отпускане на потребителски кредити. Може ли банките да се специализират и да се фокусират само върху ипотечни и по-големи бизнес заеми?
– В никакъв случай! Хората, които се обръщат за заеми към дружествата, специализирани в отпускане на потребителски кредити, общо взето имат две потребности – първо да получат заема си в момента, когато са си харесали хладилник или нещо друго, и са готови да платят за това „удоволствие” много по-висока лихва, без да бъдат подробно проучени.
Хората, които вземат такива потребителски заеми, знаят, че не биха могли да изпълнят качествените критерии на банките. Клиентите ни, които са между 1,8 и 2 млн. души, могат да изчакат 24 часа, за да получат заем, а вече и по-малко, и не биха платили високата цена на потребителските заеми на тези доставчици. Хората действат рационално и дори някой да ги „съветва” бързо се ориентират.
– Сделката за ОББ получи разрешение от БНБ, Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за финансов надзор. Какви са следващите стъпки от придобиване на българската банка като дъщерно дружество на КВС?
– Фокусът на сделката е върху ОББ, но освен банката има още шест компании обект на договора. След БНБ и КЗК, и Комисията за финансов надзор се произнесе с разрешение за дружествата, които макар и незначителни на фона на ОББ, са част от пакета на сделката.
Заедно с продавача трябва да прехвърлим акциите след заплащане, да регистрираме новата собственост и да поемем оперативното управление на банката и на другите компании, които ще станат част от финансовата група КВС.
Процесът на подготовка, който започнахме преди месеци, ще приключи и след това ще започне същинската интеграция в различните направления до месец след приключване на сделката.
Държим на коректността пред широката общественост и клиентите на СИБАНК и ОББ - сегашни и бъдещи, да бъдат информирани, че чисто формално и юридически двете компании не могат да се слеят от първия ден и ще продължат да работят известно време като отделни банки.
Нашата амбиция, нашите намерения и нашият ангажимент към централната банка, е след като извършим подготвителните действия да поискаме юридическо сливане на двете компании, да го обосновем, да го представим за одобрение и като го получим, да узаконим факта на обединената банка.
Извън правната форма процесът на интеграция ще продължи – той започна преди юридическата и ще завърши след нея, защото е комплексен.
Изключително сложен процес, защото двете банки са големи, имат голяма дистрибуция, на практика са универсални, но имат коренно разнородна структура на софтуерните продукти, имат разминаване в някои структурни отношения.
Но тъй като започнахме да се готвим отдалече за това обединение, много от въпросите вече имат решения и напредваме.
– Кога очаквате да приключи този процес?
– За това ме питайте по-късно, защото най-трудно предвидимата част от този процес е свързана с информационните технологии, а там зависим от трети страни, които трябва да поемат определени ангажименти.
Амбицията ни е да приключим с обединението във възможния най-кратък срок.