IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Д-р Стефка Кантурска: Безпилотните кораби в морето скоро ще бъдат реалност

Технологичен пробив в морската индустрия дава тласък на иновативни проекти, твърди преподавателят

08:02 | 22.03.17 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Инж.&nbsp;Стефка Кантурска заедно със студенти. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Инж. Стефка Кантурска заедно със студенти. Снимка: Личен архив

 Д-р инж. Стефка  Кантурска е преподавател във Висшето военноморско училище във Варна „Н. Й. Вапцаров“.

- Д-р Кантурска, защо в момента изследователите работят по създаването на безпилотни кораби?

- Преди няколко години в морската индустрия настъпи технологичен пробив, свързан с развитието и усъвършенстването на компютърните системи за мониторинг и управление на корабите от разстояние. Разработени са иновативни решения във връзка с внедряването на безпилотните и дистанционно управлявани транспортни системи, които трябва бързо да намерят приложение в съвременното корабоплаване.

Компанията Rolls-Royce, известна с луксозните си автомобили, планира да създаде безпилотни морски кораби, които ще се управляват с помощта на сложни триизмерни интерактивни монитори, холограми и дронове от наземни центрове, отдалечени от морето. Тези кораби няма да се нуждаят от нито един човек на борда и ще се използват предимно за транспортирането на товари.

Според компютърните специалисти цялата необходима технология, която може да осигури автономна навигация, вече съществува. В преходния етап ще видим хибридна технология, съчетаваща самостоятелна система за контрол на корабите с елементи на дистанционно управление. 

- Кога се очаква пускането на първите безпилотни плавателни съдове?

- Очаква се  първите дистанционно-управляеми товарни кораби да бъдат пуснати до 2020 г., а напълно автоматизирани плавателни съдове ще се внедрят до две десетилетия.

Плимутският университет в Англия възнамерява да построи автономен безпилотен кораб, който през 2020 г. ще преплува Атлантическия океан. Морският съд ще  получи дългото название “Автономен  изследователски кораб “Мейфлауър” в чест на едноименния кораб, който преди 400 години превози първите британци до Северна Америка. Корабът без екипаж ще използва алтернативни източници на енергия, както и навигационен софтуер. В открития океан той ще събира данни за климатологията, океанографията и метеорологията.

- Какви иновативни решения предлагат корабните дизайнери?

- Транспортирането на насипни товари, на нефт и на контейнери по море е ключова логистична функция, свързана с използване на големи товарни кораби, които създават екологични трудности.

Съществува  реална възможност  за преодоляването им благодарение  на една нова технологична  идея, свързана с намаляване на вредните газове. Известно е, че когато корабът  е над водата, значително се намаляват загубите  от триене. Този факт е подтикнал норвежките корабни дизайнери да проектират кораб със специален корпус, по-точно със специална обтекаема от ветровете форма.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 03:43 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 2 rate down comment 3
Веско
преди 7 години
Доста посредствена статийка за "преподавател". Ама като виждаме учениците, такова е нивото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 0
Alee
преди 7 години
http://rea.org.au/wp-content/uploads/SAAB-2016-Subs-in-Schools-Build-Manual-V3.pdf
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 1
misanthrope
преди 7 години
Намерили са таратанци. БАНски старци, нали трябва да "изнамират" нещо за да си оправдават финансирането от тъпите ЕС фондове и да си папкат парите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 3
bgMan
преди 7 години
Технологичния пробив разбира се касае евтиното и надеждно решаване на проблемите, за които пишете.Трудно ли е да се сетите, че никой няма да пише за технологичен пробив ако се отнася за нещо, което го има 10-20 години и до ден днешен постоянно се експериментира с него? Намерили са нови ефективни решения за проблемите досега, което обаче ще обрече още една огромна част от човечеството и в този индустриален бранш да остане без работа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 2
misanthrope
преди 7 години
Именно де, човека това е написал. Технологичен пробив не помага, защото проблемът не е в технологията, нея я има отдавна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 2
misanthrope
преди 7 години
E сега :) Статията е в стил "БАНски старци за светлото бъдеще" То хубаво безпилотни ама въпроса е какво правим като нещо се повреди - в двигателя, механиката или пък в корпуса и стане нефтен разлив или.... Също въпроса е какво правим като пирати прехванат сигнала и кротко си закарат кораба на тяхно пристанище... Е такива ми ти неща. Иначе GPS има от 30 год.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 0
bgMan
преди 7 години
Говори се за технологичен пробив.И аз чух нещо подобно.Повече ще разберем като приключат процесите по патентоване.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 5
v_tin
преди 7 години
Малко глупости има в статията и тук таме лъжи. Отдавна бяха правени опити с управляеми дистанционно кораби. Беше преминато разстоянието от англия до щатите с 2 човека на борда на голям кораб, проблема беше в психиката на моряците, а не в механизмите. Отделно и механиката се скапва или и влияе лошо време и автопилота не може да държи курса. Но защо тези неща не са коментирани, не знам
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още