Наскоро Фортекс Нутрасютикалс – един от големите производители на хранителни добавки в страната, обяви, че разширява развойната си дейност и започва производство на лекарствени продукти - компанията е получила разрешително от Изпълнителна агенция по лекарствата (ИАЛ). Инвестирани са 5 млн. лв. за изграждане и модернизация на производствената база. Фортекс Нутрасютикалс е българска компания с близо 20-годишен опит в производството на натурални продукти за здраве в областта на хранителните добавки и здравната козметика. Изнася продукцията си в над 18 страни от Европа и Азия.
За инвестицията в новия лекарствен завод, за пазара на хранителните добавки, за експанзията на нови пазари и работата върху нови лекарства с растителен произход, за това какво ново да очакваме на лекарствения пазар разговаряме с изпълнителния директор на компанията Георги Филипов.
Георги Филипов основава Фортекс Нутрасютикалс и стартира производство на хранителни добавки през 2002 г. заедно със своя бизнес партньор Иван Стефанов. Първият продукт на Фортекс е хранителна добавка, която спомага за редуцирането на телесното тегло. Днес портфолиото на Фортекс Нутрасютикалс само за вътрешния пазар надхвърля 70 продукта и продуктови серии.
Господин Филипов, как Фортекс откри пазара на хранителни добавка?
С хранителни добавки започнахме да се занимаваме в началото на 2003 година, когато за България този бизнес беше нов. Преди това изнасяхме лекарства за руските пазари, но след приватизацията на фабриките потърсихме нов проект. Бизнесът с експорта на медикаменти беше сведен до минимум, защото тези частни компании започнаха сами да си изграждат верига. Така открихме нишата на хранителните добавки, които ни се сториха перспективни, защото в началото на века светът вече беше започнал да се обръща повече към здравословно хранене, природосъобразен начин на живот, консумиране на повече природни продукти. По онова време в България това не беше толкова развито и нямаше голяма конкуренция, но имаше доста прохождащи компании в тази посока. Видяхме потенциал на пазара, защото тази стока от една страна е здравен продукт, от друга - подлежи и на промяна в усещането на хората към продуктите, което предполага и добра работа на пазара. Започнахме с много силен изследователски елемент, имахме интерес към тези продукти.
Какво е съдържанието на портфолиото на компанията сега?
В момента портфолиото ни за вътрешен пазар включва около 70 различни продукта, като някои от тях са обединени в група – например пробиотици. Ние не сме първата българска компания, която предлага пробиотици на пазара, но сме първата, която категорично разви тази категория. Вече предлагаме пробиотици за деца, за възрастни, за имунитет, със специфична насоченост и др.
Към кои държави е ориентиран експортът на произвежданите от вас хранителни добавки?
Към момента имаме износ за 18 страни. Силно работим с Русия, с Азербайджан, с Литва, Латвия и Естония, както и с нашия регион – Сърбия, Македония, имаме и подписан договор с турска компания за най-новата ни линия Витамикс, където са 14 продукта засега.
Разкажете повече за работни процес от идеята за даден продукт до реализацията му на пазара...
Когато продуктите са за вътрешния пазар, работим с наши търговски марки и изпълняваме собствена програма, имаме план какво предстои да развием като изследователска и като регулаторна част. Независимо от общоприетото схващане, че няма контрол при добавките, твърдя обратното – Агенцията по безопасност на храните ни проверява на всеки три месеца. При всяко искане за износ или промяна в етикирането се назначават допълнителни проверки за условията на работа, документацията и други, така че контролът е доста сериозен, не е като лекарствения, но е неуместно да се твърди, че няма контрол. Собствените си продукти разработваме според маркетинговата си програма.
В същото време работим и с други компании, които имат тяхно портфолио. Тогава по тяхно запитване правим проучване дали то е законодателно допустимо, дали технологично можем да го изпълним, можем ли да осигурим доставчици на съставките. Така като достигнем до конструкцията на продукта, проверяваме дали той е стабилен, правят се проби, изчислява се себестойността и тогава оферираме към клиента. Клиентът може да е производител, но пък да няма производствена мощност или експертиза да прави даден продукт, към който проявява интерес. В този случай търси нас. Ние носим отговорност за продукта, докато излезе от завода, после съответният контрагент поема ангажимент към него. В някои случаи фирми търсят оптимизация на разходи – например площадка, на която може да се изработват по-къси серии от продукта. Нашата компания се различава доста от централноевропейските, защото работим с много къси партиди и срокове. Способни сме в рамките на 45 дни да изпълняваме поръчка, което е много кратък срок и е наше конкурентно предимство.
Какъв е пазарният ви дял при хранителните добавки?
Пазарът е за около 190 милиона лева по цени на едро по данни на IMS Health. За миналата година имаме 5,2 милиона лева на вътрешен пазар, като амбицията ни е тази година да надвишим 6 милиона лева, което прави близо 3% пазарен дял. В момента лидерът на пазара е с 10% дял, но нека се има предвид, че има доста компании и е трудно да се консолидира голям пазарен дял в един играч заради високо конкурентния пазар на хранителните добавки.
От пазара на хранителните добавки навлизате на пазара на лекарствата. Какви инвестиции планирате за старта на производството на лекарствени продукти?
В производствената площадка, с която разполагаме в момента, и за която получихме разрешение за производство на твърди лекарствени форми, сме инвестирали около 5 милиона лева. И тъй като работим много партиди, имаме нужда от повече производствен капацитет и складове. Планираме и в кратки срокове да отделим производството на хранителни добавки от това на лекарствата. За целта ще изградим нова производствена площадка, която предвиждаме да е два пъти по-голяма и вероятно инвестицията там ще е от порядъка на 7-9 милиона лева. Очакваме до 2-3 години новата площадка да бъде завършена. Със сигурност ще ни трябва банково финансиране, ще опитаме и чрез кандидатстване за средства от еврофондовете.
В момента имаме разрешение за производство. Оттук нататък работим по документацията и изпитанията, така че за около 6 месеца ще сме готови с първите досиета на продукти, сега имаме едно готово досие. Първото наше лекарство ще бъде против грип и е предназначено за регионалните пазари – България, Македония, Сърбия, Гърция и Румъния. Разчитаме на много добро качество и конкурентна цена на продукта.
преди 9 години Защо някой не вложи 9 милиона лв. в кампания за разясняване на вредите от нездравословното хранене?И че 75-80% от продуктите по магазините не трябва да се консумират! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Нещо ми липсва въпросът дали компанията смята да финансира строителството на новия завод на българска фондова борса. Явно е че Фортекс нямат такава идея, но въпросът е защо предпочитат банковото финансиране. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Отровиха хората заради повече печалби. Гриша ги било за хората: ами господина да погледне през прозореца и да види все повече болните хора. Ама нали ще има завод.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар