IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пазарът на бяла техника ще продължи да нараства, макар с по-бавeн темп

10:55 | 13.07.05 г.
Автор - снимка
Създател
Пазарът на бяла техника ще продължи да нараства, макар с по-бавeн темп

Интервю на Владимир Йорданов с Алена Георгиева, Генерален директор на Индезит Къмпани България

Компанията е създадена през 1930 г. като Industrie Merloni. През 1975 е създадена Merloni Elettrodomestici. Една от най-важните години в развитието на компанията е 1987, когато е закупен Indesit, а акциите й започват да се търгуват на Миланската фондова борса.

През 2005 Merloni Elettrodomestici е преименувана на Indesit Company, която притежава две основни марки: Аристон и Индезит. Основните регионални марки са: Hotpoint, Scholtes, Stinol. Компанията има 15% пазарен дял в Европа и 19 завода по света с 18 000 служители.

Търговските представителства и дъщерните дружества по света са 22. Компанията произвежда годишно над 14 милиона уреда, а продажбите й са за над 3 милиарда евро.


-Какви са очакванията Ви за развитието на пазара на бяла техника за тази година? Какви са новите тенденции?

Българският пазар на електродомакински уреди преживя бурни години на развитие и растеж, като улесненият достъп до потребителски кредити и лизингови схеми даде невероятен тласък на търговията, особено през последните две години. Очакванията за 2005 г. са пазарът да продължи да нараства, макар и в по-бавни темпове.

-Бихте ли направили сравнение между българския и европейския потребител?

Българският и европейският потребител не се различават особено. Те са взискателни и търсят надеждни и функционални уреди, които да облекчават техния живот и да предоставят добри резултати на добра цена. И ние постоянно работим, за да задоволим тези техни нужди. Разбира се, различното равнище на покупателна способност дава отражение и то предимно във факта, че в Западна Европа по-голяма част от пазара представляват уредите за вграждане, докато в България потребителите все още залагат предимно на свободно стоящи уреди.

-Можете ли да ни кажете повече за новите продукти на Индезит Къмпани? Какво ново да очакваме на пазара?

Традиционно Индезит Къмпани залага изключително много на иновациите и разработването на нови продукти. И двете марки Индезит и Аристон обновяват изцяло продуктовите си гами на всеки две години. Тази година е изключително богата на новости от продуктова гледна точка.

На пазара вече се появиха новата линия уреди за вграждане Аристон Experience. Новите фурни от линията Experience притежават практични функции и характеристики като 8 функции на готвене, дисплей със сензорно управление Touch Control, лаково покритие против петна на инокса и др. Гамата е допълнена от автоматична кафемашина за вграждане, парова фурна, нови абсорбатори, съдомиялни и охладители, всички с координиран дизайн за пълно съчетаване помежду им.

В началото на лятото въведохме на пазара новата гама охладители Индезит. Предлагат се модели с традиционните вентилирана и статична система на охлаждане и съвременната система на охлаждане No Frost, позволяваща охлаждане без образуване на скреж и лед по стените на фризера и хладилника и без нужда от размразяване на уреда. Всички охладители от новата гама на Индезит са с енергиен А и А+ клас, което означава по-ниски разходи на енергия, по-голяма икономия на средства и опазване на околната среда.

Голямата новост при хладилниците Индезит обаче са моделите Graffiti, които се характеризират със специална обработка на външните стени на уреда, така че по него може да се пише като по бяла дъска. Уредите се продават с практична магнитна поставка и цветни маркери, с помощта на които може да се твори безкрай. Можете да записвате вашите бележки и послания направо върху хладилника, без да търсите лист, химикал, тиксо и магнитче, а представете си радостта на малките деца, когато най-накрая им разрешите да рисуват по стените... на хладилника.

При пералните Аристон голямата новост са пералните с капацитет 7 кг, вече налични на пазара, и новата макси пералня с капацитет 8,5 кг, която ще се появи през септември. Този уред наистина ще бъде уникален по рода си, тъй като ще съчетава голям капацитет с невероятни функции и характеристики: А+АА клас (енергиен, на изпиране, на изсушаване), специфични програми за пране на спално бельо и хавлии, олекотени завивки, зимни якета... - всички невъзможни неща, които досега сте носили на химическо чистене, плюс всички характерни за стандартните перални Аристон функции.

-Какъв е пазарният дял на Индезит Къмпани в България и Европа за миналата година и какви са очакванията за тази?

В Европа Индезит Къмпани се нарежда на второ място с пазарен дял над 15%. В страните от Източна Европа и Русия фирмата е пазарен лидер, като в България пазарният ни дял е над 22%. Индезит е марката за бяла техника с най-висока познаваемост сред българите и пазарен дял над 17%. За 2005 година нашите очаквания са пазарният ни дял да продължава да расте.

-Каква е разликата между марките Индезит и Аристон?

Разликата е преди всичко в потребителите, към които са насочени двете марки, което разбира се се отразява и в различните продукти, функции и характеристики.

Индезит е марка, насочена към хората с млад дух. Затова уредите са разработени с насоченост към спорта (програми за пране на спортни дрехи и обувки), забавлението (поставката Playzone за 15 бутилки и покритието Graffiti в хладилниците) и имат за цел предимно да предоставят повече свободно време на хората. Затова и посланието на марката е “Ние работим, вие се забавлявате”.

Аристон е “по-луксозната” марка. Тя е насочена към хората, които държат да изящния дизайн, на високите технологии и иновациите. Нейни клиенти са предимно семействата с деца и хората, които държат на домашния уют, и за които кухнята е сърцето на дома.

-Има ли ръст в резултатите на компанията през 2004 г. спрямо предходната година?

На фона на изключително трудното положение, в което се намира пазарът на електродомакински уреди през изминалата година, с постоянно нарастващи цени на петрола и стоманата, и следователно себестойността на уредите и намаляващи пазарни цени на бялата техника, Индезит Къмпани успя да отчете изключително задоволителни резултати. Продажбите са за 3,177 милиарда евро (спрямо 3,008 милиарда евро за 2003 г.). Брутната оперативна печалба се повиши до 405 милиона евро от 246 милиона зa 2003 г., а печалбата преди данъчно облагане е 248 милиона евро срещу 246 милиона за 2003 г. Нетната печалба достигна 116 милиона евро спрямо 120 милиона за 2003 г.

И всичко това при продължаващи инвестиции в нови производствени мощности. През 2004 г. бяха открити два нови завода – за перални в Русия и за охладители в Полша.

-Какво ще посъветвате потребителите в България, на какво трябва да обръщат внимание при избора на бяла техника?

Българските клиенти са много добре информирани и това се вижда на пазара. Проблемът обикновено възниква, когато поради невисоката покупателна способност са принудени да правят компромиси с качеството на уредите, които купуват, избирайки продукти с неясен произход. Добре е предварително да проучат надеждността и качествата на отделните марки, има ли и колко продължителен е гаранционният срок, съществуват ли оторизирани сервизни центрове и в кои градове, от колко години марката присъства на пазара, осигурен ли е следгаранционен сервиз и оригинални резервни части. Всички тези въпроси са изключително важни, за да можете пълноценно да използвате новите си електродомакински уреди и по-рядко да прибягвате до услугите на сервизните центрове.

-Кои са основните Ви конкуренти и на какво залагате, за да позиционирате по-добре продуктите си?

В България наши традиционни конкуренти са Whirpool и Gorenje. От тази година започна силно да се усеща присъствието и на друг световен производител – групата Electrolux, Zanussi. Засилва се пазарното присъствие на марки от турски и китайски произход, които обаче са позиционирани в ниския ценови сегмент.

Според мен наличието на конкуренция развива допълнително пазара, като в същото това време на потребителите се предлагат все по-добри продукти на по-конкурентни цени. В дългосрочен аспект винаги печели този, който развива марките си, развива продуктите си и технологиите, които използва, развива пазара и потребителите. На това залагаме и ние, на непрекъснатото развитие.

-Какъв е обемът на продажбите на бяла техника в България и Европа за миналата година?

През 2004 година пазарът в Европа бе над 90 милиона уреда, от които над 14 милиона са произведени от Индезит Къмпани. В България пазарът се оценяваше на около 350 000 уреда. У нас ръстът на продажбите на Индезит Къмпани спрямо 2003 година бе 40%.

-Как оценявате бизнес климата в България?

За последните години ситуацията в България съществено се промени – търговията и дистрибуцията придобиват все повече европейски облик. Положителен е и фактът, че промените се извършват с изключително бързи темпове, повечето хора на ръководни длъжности са млади, добре подготвени професионално и с ясна визия за бъдещето развитие на бранша.

- Разкажете ни повече за себе си? От колко време сте генерален директор на Индезит Къмпани България? Къде сте работила преди това? Как една бизнес дама прекарва свободното си време?

Заемам настоящата позиция в Индезит Къмпани България от 3 години и половина. Предишният ми професионален опит е свързан предимно с автомобилната индустрия (Опел, Дженерал Мотърс) и цигарената индустрия (Бритиш Американ Табако). Непосредствено преди да приема предложената ми позиция в Индезит Къмпани, отговарях за бизнес девелопмънта на Бритиш Американ Табако в страните от Централна и Югоизточна Европа в регионалната централа в Будапеща.

Работата ми е много напрегната и динамична, затова особено много ценя свободното си време, което приоритетно прекарвам със семейството си: всички спортуваме активно – караме ски, яхти, яздим.

Стремя се да поддържам връзки с приятелите си както в България, така и с тези, които живеят и работят в различните краища на планетата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:53 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още