Филип Сойер е регионален президент за Югоизточна Европа на Шнайдер Електрик* (глобален специалист в енергийния мениджмънт) и изпълнителен директор на Шнайдер Електрик Гърция.
Завършва електроинженерство в ISEN (Висш институт за електроника и дигитални технологии) – Лил, Франция и Манчестърския университет, Великобритания през 1992 г. Притежава също така следдипломна магистърска степен от бизнес училище EDHEC. Първите си стъпки в кариерата извървява в Alstom T&D. Скоро след това се присъединява към Шнайдер Електрик, където работи вече 20 години.
Заемал е различни длъжности като мениджър договори и мениджър международни тръжни процедури направление "Електроразпределение", след това става оперативен директор за североизточна Африка през 2003 в Кайро, Египет. След 5 успешни години се връща във Франция, за да води глобалния бизнес "Направление ниско напрежение" – основна дейност на компанията.
От юли 2014 е регионален мениджър/президент за Югоизточна Европа на Шнайдер Електрик и Изпълнителен директор&CEO на Шнайдер Електрик Гърция със седалище Атина, Гърция. В допълнение към неговите отговорности в рамките на Шнайдер Електрик, Филип Сойер е и президент на CAPIEL – Европейска асоциация на производители на апаратура за управление и защита на ниско напрежение.
- Г-н Сойер, през 2013 г. отчетохте 202 млн. лв. приходи от продажби, при 9% ръст на годишна база, какви са предварителните резултати за 2014 г.?
Това, което вече беше обявено на високо ниво в групата ни, е очакването за малък едноцифрен растеж на годишна база – очакване, което се потвърждава и от последните публикувани резултати. Официалните цифри за цялата година ще бъдат публикувани към края на февруари 2015. За региона и конкретно за България ще трябва да изчакаме официалното публикуване на данните. Като компания, листвана на борсата, ние не оповестяваме допълнителна финансова информация, но имайки предвид състоянието на пазара в момента, мога да кажа, че сме доволни от изминалата година.
- Основната част от производството ви е за износ. или 80% през 2013 г. Планирате ли този дял да се увеличи?
Веригата за доставки в Шнайдер Електрик е глобална, което означава, че продукцията на една фабрика може да стигне практически в цял свят. Планираме раширяване на гамите, произвеждани в Пловдив, което автоматично ще увеличи и износа. Този завод е ключова инвестиция за компанията, от която ние сме изключително доволни.
- Какъв ръст на продажбите очаквате за следващите 5 години в България?
Както и други големи корпорации, в Шнайдер Електрик имаме два начина за постигане на ръст – чрез придобивания и органично. Мога да кажа, че в световен мащаб целим да продължим растежа и по двата начина. Специално за България мога да потвърдя, че ще продължим да инвестираме – както в търговската си дейност, така и в завода в Пловдив, който е значимо предприятие от нашата верига за доставки. Имайки предвид тази устойчивост на инвестицията, ние очакваме и продължаване на растежа. По отношение на местния пазар трябва да се подчертае, че всичко зависи от начина, по който ще протекат предстоящите години. Ако бъде постигната стабилност и яснота на политическия контекст, това ще благоприятства инвестициите, потреблението, и разбира се, общия икономически растеж, както и нашия ръст като компания.
- Средносписъчният състав на персонала ви през 2013 г. е 956 работници и служители спрямо 812 през 2012 г., или с 18% повече. В какво са заети новите лица?
Както вече споменах, ние развиваме бизнеса си в целия регион и инвестираме в завода ни тук. Добавянето на повече производствени линии е свързано и с наемането на хора. Повечето от новопостъпилите служители са наети именно в производството. По отношение на заетостта бих искал да посоча, че имаме добре развити политики за равнопоставеност по отношение на пол, възраст и всички други критерии – съотношението жени-мъже в Шнайдер Електрик в България например е около 50-50%.
- Вие продавате апаратура за ниско и средно напрежение и имате поглед върху нуждите на електроразпределителните дружества. Вярно ли е, че българската електропреносна мрежа има нужда от големи инвестиции, за да не стават чести аварии, както и чести промени в подаваното напрежение (или твърде ниско, или изведнъж високо)?
За да отговаря на съвременните изисквания електроразпределителната мрежа на всяка страна изисква постоянна инвестиция и поддръжка. Колкото по-дълго не са правени инвестиции, толкова по-голяма е нуждата от финансиране, за да се постигне актуално технологично ниво. Допълнително, става сума не само за наливане на пари в мрежата, но и за подбор на високотехнологично оборудване, което ще осигури прехода към интелигентното електроразпределение. Някои страни с по-слабо развита мрежа имат сега уникалния шанс, наваксвайки, да влязат направо в смарт-грид технологиите.
- През 2007 г. преместихте поточните си линии от Перущица в Пловдив. Защо се решихте на тази стъпка? Какво стана със служителите от Перущица? Можеше ли предприятие с около 1 000 души персонал да остане в град с население от 5 хил. души?
Всички служители бяха запазени, дори сега някои от транспортните линии на автобусите, които извозват личния състав на предприятието, пътуват от фабриката до Перущица и обратно. Освен това фабриката се разшири и модернизира. През 2007, когато новата локация в Пловдив беше открита, Шнайдер Електрик България беше отличен с наградата „Инвеститор на годината”. Според вътрешната система за ефективност на заводите ни, пловдивското предприятие е трайно в топ 3 от всички заводи на компанията в световен мащаб.
- Планирате ли нови инвестиции и разширяване на производството?
Да, ние имаме ясни планове за бъдещо развитие. Нови продуктови гами ще бъдат добавени към производството, с което екпортният му пазар ще се разшири. Когато имаме резултата налице, това би бил един повод пак да поговорим за този завод.
- Какви са конкурентните предимства на България, за да се разширява производството ви тук?
Има много предимства. Преди всичко това е географското разположение, което е близко до важните центрове на управление на бизнеса в Европа, а е и много комуникативно същевременно. Разбира се, членството в ЕС е също аргумент в подкрепа на България, но най-вече наличието на квалифициран персонал. Всичко това дава рецепта за предприятие, конкурентно в глобален мащаб.
- Какви са предимствата на Пловдив, спрямо София, Варна, Бургас, Стара Загора или друг град?
Индустриалната зона, в която се намираме, е добър местен център на производството и много значими компании вече са разположени тук. Това е централна локация за страната, близо до транспортните артерии и със сигурност е добро място.
- Прави впечатление, че кредитите ви са на много изгодни лихвени нива. Още през 2013 г. най-високата лихва е била 1-месечен EURIBOR + 1%, което е около 1% защото EURIBOR е близо до 0%. Имате и кредити при EURIBOR + 0,25%, което е текущо около 0,26%. Сигурно е приятно да съчетавате българските предимства (цена на труда, цена на инфраструктурата и т.н.) със западните (ниски лихви)?
Всяко от тези предимства ни дава възможността да се развиваме и да инвестираме. Шнайдер Електрик влага в развойна дейност между 4 и 5% от печалбата си. Когато компаниите имат такава подкрепа, това им позволява да растат и да създават допълнителната стойност за обществото чрез технологичния прогрес.
- Каква е политиката към печалбата ви - реинвестиране или разпределяне на дивидент, и какви са плановете ви в близките години?
Както споменах и по-горе, ние влагаме между 4 и 5 % от печалбата си в развитието на нови технологии. Освен това придобиванията на компании, които обогатяват портфолиото ни също трябва да бъде финансирано. Глобалната ни политика е да разделяме 50-50% печалбата между реинвестиция и изплащане на дивидент.
- Счетоводната ви печалба за 2013 г. намалява до 12,5 млн.лв., спрямо 15,4 млн. лв. за 2012 г.. Откъде идва това намаление при ръст на продажбите? Какви са предварителните резултати за 2014 г.?
За 2014 вече беше обявен малък едноцифрен ръст, а официалните резултати ще бъдат публикувани скоро. Спадането, което споменахте, се дължи на динамиката на пазара: нашият бизнес е развит в много направления и съотношението между продажби и печалба се влияе от структурата на общите продажби – някои сегменти са по-печеливши, други – по-консервативни. В настоящата бързо променяща се среда тези по-резки промени не трябва да ни учудват. Бих казал, че поради комплексното ни портфолио ние сме от компаниите, които успяват безболезнено да компенсират спада на едни сегменти с ръст в други.
* Шнайдер Електрик е глобален специалист в енергийния мениджмънт с дейности в над 100 държави, Шнайдер Електрик предлага интегрирани решения на различни пазарни сегменти, включително лидерски позиции в енергетиката и инфраструктурата, индустрията, производителите на машини, нежилищни сгради, мрежи и центрове за обработка и съхранение на данни, както и в жилищния сектор. Фокусът цели енергията да стане безопасна, надеждна, ефективна, продуктивна и екологична, като се помага на хората и организациите да използват оптимално своята енергия. В компанията работят над 160 000 служители. Продажбите достигнаха 25 млрд. евро през 2013 г.