IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Таня Косева-Бошова: Модерната търговия се развива в турбулентна среда

Политическата несигурност засегна сериозно потреблението, заяви изпълнителният директор на "Пикадили"

08:11 | 30.09.14 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Таня Косева-Бошова: Модерната търговия се развива в турбулентна среда

Какви са тенденциите пред модерната търговия и как политическата криза се отрази на сектора – това коментира пред Investor.bg изпълнителният директор на "Пикадили" Таня Косева-Бошова, която пое управлението на компанията след поредната смяна в собствеността на веригата

Г-жо Бошова, споделяте ли констатациите за слаб ръст в оборотите на търговските вериги, но не и по отношение на печалбите на компаниите?

За разлика от Западна Европа и САЩ, които вече се отърсиха от кризата, в България модерната търговия отчита за миналата година минимален ръст от едва 1%, който се разпределя различно между играчите на пазара.

Периодът беше турбулентен за цялата икономика и всички потребители. Известно е, че несигурността е най-големият враг на потреблението, а цяла година живяхме в политическа несигурност. Това се отрази на пазара, който е труден и конкурентен.

Затова повечето вериги са на загуба. Първо това трябва да отчетат организациите, които  обвиняват големите търговски вериги в доминантно поведение.

Какво наблюдавате от гледна точка на потреблението?

Все още делът на модерната търговия у нас е много по-нисък, в сравнение с развитите пазари. В България по данни на ICAP този дял е около 45%, в Източна Европа – 65%, а в Западна Европа – достига 85%.

Пазарът е много конкурентен. Магазините на различни вериги са едни до други – тоест всички се състезават с всички.

Дискаунтърите и останалите вериги се борят често за едни и същи клиенти. Конкуренцията е жестока, а разходите никак не са малко. За да бъде цялото това разнообразие доставено, това струва пари, плюс рекламата по различни канали.

Сега фактор номер едно за търговските вериги са икономическата криза и политическата обстановка.

Какви са другите предизвикателства пред модерната търговия през тази година?

Тази година не продължава много по-добре.  Обикновено през лятото търговските вериги, представени добре в големите морски градове, наваксват много с продажбите, включително заради оживлението в туризма. Но лошите метеорологични условия и наводненията тази година оказаха негативно влияние  – как може да пазаруваш, ако къщата ти я няма? Дори да не са лично засегнати, хората се влияят от новините за пострадалите, участват в кампаниите за събиране на помощи.

Затварянето на КТБ също влияе негативно на търговията. Много фирми и граждани са с блокирани депозити. Дори те да са гарантирани, не е ясно кога ще бъдат платени. Това кара хората да отлагат пазаруването.

Конкретно как влияят на търговията предстоящите парламентарни избори?

Всички сме наясно, че трябва да има избори и не можеше да се работи в създалата се политическа обстановка. Но според мен има една нагласа – хората не са много уверени, че нещата ще се развият много по-добре. Потребителите са предпазливи.

Докато други сектори започнаха да се събуждат - на жилищния пазар има нови проекти, автомобилният сектор отчете ръст тази година, в нашия сектор по-скоро говорим за задържане на нивото.

Последна актуализация: 23:10 | 12.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 0
Сините камъни
преди 10 години
Белгийците си заминаха, точно щото усетиха дебелия!А че някой се е подхлъзнал на банановата ***, ...... риск на професията!Да се върнат малките квартални магазинчета!!!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 5
misanthrope
преди 10 години
При цялото ми уважение (и факта че съм съгласен с теб от къде да почнат съкращенията) ако бизнеса върви на зле и почнеш да режеш разходи, това е гаранция да идеш на още по-зле. Може да е само стратегия за снишаване и оцеляване доде мине кризата, но не и за излизане от положението
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 13 rate down comment 0
ppancho
преди 10 години
Цитата на забележителния финал на интервюто: "За нашата компания единственият шанс да оцелее е да сме ефективни и да увеличим броя на магазините."Браво и блазе на собствениците за такива кадри: ))).Аз го разбрах така:В криза сме и затова нека да повишим разходите за мениджмънт и инвестициите(пак през мениджъра),за да прокопсаме.Инвестира се в нови обекти най-вече когато има растеж или за спекулация(много под цената)Иначе поне е ясно от къде да си почнат съкращенията: )))От интервюираната: ))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 0
Jay Gould
преди 10 години
Една мистерия която се разви през февруари Кой купува "Пикадили"? https://***.facebook.com/notes/%D1%80-%D0%BA/%D0%BA%D0%BE%D0%B9-%D0%BA%D1%83%D0%BF%D1%83%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BB%D0%B8/815607891787308
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 0
Jay Gould
преди 10 години
Откак белгийците си заминаха и новите собственици от "Пиле Градус" купиха веригата, магазините започнаха отново да западат малко по малко
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 3
misanthrope
преди 10 години
"Търговските вериги си сменят собствеността и се продават на български фирми, защото на Запад не се интересуват от нашия пазар. Какво виждат инвеститорите малък пазар с висока безработица 12%, минимален ръст.":D :D Жива да я ожалиш "модерната" търговия. Хората не пазаруват, щото има политическа несигурност и КТБ е затворена. За това отлагат покупката на мляко и салам за след изборите. И са на загуба, а пазара малък а безработицата - висока, па и НЕК има дефицит, да не говорим за здравната каса... ама след изборите ще е по-добре
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още