IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Цветелина Тенева: Ако човек не търси иновациите, днес бързо става неконкурентен

Основателят на The Business Institute за предизвикателствата, които бизнесът вижда в иновациите

08:18 | 20.06.14 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: The Business Institute</em></p>

Снимка: The Business Institute

Планирате ли да работите и с други висши училища?

Имаме нагласа да си партнираме с университети. Досега се радваме на много успешен опит с Висшето училище по застраховане и финанси, което е много отворено към това да вкарва живата практика във висшето образование. С радост бихме продължили тази линия. Това е мисия за нас.

Изобщо говори ли се за бизнес иновации в университетите в момента?

Не са много университетите в България, където се развива темата за иновации и в частност тази за бизнес иновациите. Не е добре ситуацията да остава така. Именно това е и една от нашите причини да добавим практично знание и експерти към Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси. Като цяло, тя е насочена към бизнес практици. По-голямата част от хората, които идват да учат тази специалност, вече имат практика. За тях това е много ценно, защото могат да направят директна връзка между реалната работа всеки ден и това, което учат в магистърската си програма.

Самият бизнес отворен ли е към иновациите? Готов ли е да рискува, да направи нещо ново?

Има една фраза, която използва нашият гост-говорител Едуард ван Енгеленбург, който се занимава с иновации в 3М, а аз ще си позволя да я заема от него: „Фрустрацията е майка на иновацията“. Това е единият елемент в магическия сос. Другият включва нагласите на мениджмънта, защото има мениджъри, за които иновацията е нещо притеснително. Тя е нещо, което не могат да управляват. Когато им се наложи поради някаква пазарна фрустрация да направят такава, те се озовават на много тежък кръстопът – дали да тръгнат да развиват себе си в посоката, от която имат притеснения, или да действат консервативно. Създава се много деликатна ситуация и тогава компанията има нужда от подкрепа.

В такива моменти не е ли малкият бизнес този, който се нуждае от повече подкрепа, с оглед на това, че разполага с по-малко ресурси отколкото една голяма компания?

И да, и не. Малките бизнеси са по-раними поради по-малкия си капацитет и по-малките ресурси. Колкото по-голям бизнес имаш, обаче, с толкова по-големи проблеми се сблъскваш. Ако един голям бизнес тръгне надолу, тогава предизвикателствата са доста по-мащабни – засегнати повече хора, инвеститори. Става по-голям проблем с оглед на периметъра, който се обхваща. По никакъв начин не подценявам малките фирми. Опитвам се да кажа, че когато един бизнес има летва за прескачане, не е чак толкова важно дали той е малък или голям. Малките имат предимството да са по-адаптивни, докато за големите имат повече ресурс. Но всеки има своята Голгота в бизнес аспект.

Дайте пример за успешна бизнес иновация, въведена в българска компания.

Отговорът не е толкова лесен, но ще дам пример с една стартираща компания, наречена Jobio.me. Тя създава иновативна платформа за набиране на кадри. Специфичното е, че тя помага за намирането на млади кадри с не толкова голям професионален опит. Когато имаме опит, ние продаваме своето CV. Когато нямаме опит, пред нас стои въпросът какво да представим - тогава продаваме потенциал. Конвенционалният начин на набиране на хора трудно открива този потенциал. Всъщност платформата адресира точно този проблем – по-бързо и по-ефикасно идентифициране на потенциала в хора, които нямат CV за продаване.

Какво бихте посъветвали онези, които се страхуват да правят иновации в бизнеса?

Бих ги посъветвала първо да опитат в лабораторни условия. Ние създаваме една безрискова лабораторна среда, в която може да се експериментира с това какво би станало в един случай и какво би се случило в друг. До голяма степен това е психологическа бариера и тя трябва да се премине чрез някакво действие, различно от това, което човек обичайно прави. За да получиш нов резултат, трябва да направиш нещо ново! 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:28 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 3 rate down comment 1
Pyramid
преди 10 години
И, да: каква точно иновация е въвело това момиче, какви пречки е преодоляло, как / с или без/ помощ, ако е получило някаква-откъде, ако не е получило - как, все пак е постъпило? Много не ми вдъхват доверие всякого рода писачи и говорячи които, ама мило и драго давайки да са сред хората, ако нямат принос - набутват се там, сред тези, които дават, и те, да коментират, да "вдъхновяват", "да мотивират" и т.н., колкото да "няма празно". Никак не ми вдъхват доверие.Обаче, ако тя или тези, които са писали по темата ни просветят и видя, че не е от типа говорители по принцип, ще си върна думите обратно и ще се извиня. Ръкавицата е хвърлена.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
Pyramid
преди 10 години
МЕниджмънти, фрустрации, бла-бла-блайки. Речи го "началство", "отчаяние и огорчение" - ама нЕ, щото сме Пи-Ар, а не обикновени обаснители, да го ***. *** много сложни думички , кака, много засукани.Щото, като отхвърлим качулката на засуканите думи...и лъсва едно голямо нищо. забавно, прочее, как това нищо се има за голяма работа - все пак, "the Institute е, не семейна говорилня......"Институт" от двама-трима души. Едно време, му казваха просто "отделение".Та, само на мен ли ми звучат рехаво такива приказчици?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 28 rate down comment 2
misanthrope
преди 10 години
Поредната лейка, тръгнала да дава акъл, на която първата и длъжност е била ... държавна.Как се учи някой на иновации? Иновацията е нещо ново, което не го е имало до сега. Не можеш да научиш някой да измисля нови неща. Или го може или не. Не можеш да научиш някого да бъда предприемач. Можеш да го научиш на финанси, на счетоводство, на инженерство но не и на предприемачество, в това е номера. Ако можеше да се учи, нямаше да е предприемачество,И хайде стига вече с тази липса на връзка между образованието и бизнеса. Университетите не са ви СПТУ или ПУЦ, те са академични институции и се занимават с наука. Трябва да създават хора изследователи а не занаятчии. Друг е въпроса, че в БГто кьораво и сакато е магистър
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още