Бриджит Стрелър е част от L'Oreal Group повече от 20 години. Работи в Австрия, след което се мести в централния офис в Париж, където става маркетинг мениджър на марките L'Oreal Paris, Garnier и Maybelline NY, след което става генерален директор на дивизията Consumer products в Австрия. От 2004 г. Стрелър е генерален директор на L'Oreal Сърбия и България, след което става генерален директор и на L'Oreal Adria (Хърватска) и L'Oreal Словения, а в последствие и на целия ADRIA-Balkan регион.
С Бриджит Стрелър разговаряме за пазара на козметика в България и на Балканите, предизвикателствата на бъларския пазар и очакванията за следващото тримесечие.
Г-жо Стрелър, разкажете повече за резултатите на L’Oréal за миналата година в България.
2013 г. беше много добра за нас в България и в целия регион. Знаете, че ние сме най-голямата козметична компания в света, фокусирана единствено върху една дейност: красотата. В България отворихме свой филиал през 2005 г. и той започна да работи активно през 2006 г. Оттогава досега се справяме чудесно тук. През 2013 г. отбелязахме добър растеж. Имахме ръст на оборота и печалбата. Много сме доволни от представянето си в България.
Какви са плановете Ви за България за 2014 г.?
Плановете ни за тази година, разбира се, предполагат да се представим още по-добре от миналата година. Независимо че сме доволни, ние винаги искаме повече. Нашата цел в световен мащаб е да достигнем 1 млрд. нови потребители в рамките на 10-годишен период. Ясно е, че тези 1 млрд. потребители няма да дойдат само от България. Всъщност една от целите ни е да удвоим своите клиенти тук и нашите брандове да се радват на още и още нови потребители.
Какви проблеми срещате на българския пазар?
Не са точно проблеми, а по-скоро предизвикателства. Не само тук, но и навсякъде предизвикателството за нас е свързано с нашето портфолио, което е наистина много голямо. В него влизат 26-27 международни марки. Въпросът е как да приоритизираме нашия растеж в дадена страна, кои брандове да излязат на преден план. Трябва да се открие с кой продукт имаме най-голям шанс за развитие, кой е най-адаптиран към нуждите в съответната страна. Това е най-голямото ни предизвикателство и се опитваме всяка година да се справяме все по-добре и да предлагаме точните продукти на българските потребители. В България например имаме много добър бизнес с продукти за коса. Както знаете, нашите козметични марки и луксозните ни марки също са застъпени тук.
Каква е разликата между българския пазар и тези в другите балкански страни?
Бих казала, че има разлика между целия регион и Западна Европа, защото тук хората изключително много мислят за красотата. Тя е много по-важна за хората в Източна Европа, отколкото за тези в Западна. Освен това тук клиентите са много добре информирани. Едно от предизвикателствата остава ограничената покупателна способност на населението. В сравнение със Западна Европа, тук доходите ни са значително по-малки, но според мен това не бива да се смята за реална пречка пред нас. Ограничения не съществуват, особено когато българите обичат разкрасителни продукти, интересуват се от качеството им, а благодарение на това обичат продуктите на L’Oréal.
Кои са най-важните Ви продукти тук?
Това е като да попитате някоя майка кое е най-доброто ѝ дете. Най-голям успех по света и в България имат продуктите ни за масово потребление. Имаме четири основни марки тук – L’Oréal Paris, Garnier, Maybelline и Mixa. Имаме и Essie – марка, посветена на грижата и оцветяването на ноктите. Тук продаваме повече от продуктите на Garnier, защото те са по-достъпни от тези на L’Oréal Paris. Ето защо Garnier е много добре позиционирана марка в България и в цяла Източна Европа.
Българските потребители купуват ли луксозни и по-скъпи продукти от L’Oréal?
В условията на една силно ограничена покупателна способност по-скъпите ни продукти се представят изключително добре. Хората тук наистина обичат да купуват добри марки, да влагат средства в красотата си.
Какво бихте искали да промените на българския пазар?
За нас е важно постоянно да се представяме все по-добре и по-добре. Трябва да знаем повече за българските потребители. Трябва да открием нови начини как да задоволим очакванията и нуждите на клиентите си в България. Дистрибуцията е добра, така че лесно можем да откарваме продуктите до потребителите. Има достатъчно информация благодарение на интернет. Наистина не виждам какво бих искала да се промени.
Кой е най-големият Ви конкурент в момента?
В глобален мащаб L’Oréal не говори за конкуренция, защото знаем, че сме уникални по своята същност. Както споменах, ние сме единствената компания в света, концентрирана само и единствено върху красотата. Затова, вместо да се фокусираме върху конкуренцията, ние предпочитаме да се концентрираме върху нашето представяне и върху това да показваме все по-добри резултати.
Науката и иновациите са сред ключовите неща за L’Oréal. Поради това ние сме много различни от конкурентите си. Ние сме единствената компания с модел за изследвания и проучвания, който е уникален за козметичната индустрия. Предимството ни е, че разработваме специалните молекули, които използваме. През последните години сме създали доста такива, а това ни позволява да правим толкова добри продукти, каквито никой друг не прави, защото само ние притежаваме тези молекули.
Какви са очакванията Ви за следващото тримесечие?
За нашия регион имаме добри планове. Тъкмо пуснахме някои доста интересни продукти. Очакваме растеж във всички страни. В повечето държави в региона пазарите стават все по-сложни. В България пазарът беше много динамичен през първата половина на миналата година, но след това се забави. Първите знаци, които виждаме в началото на тази година, не са изключително позитивни, но от друга страна, ние искаме да помогнем на пазара да се разрасне.
Бихте ли коментирали случващото се Украйна и бизнеса на L’Oréal там?
Към момента събитията в Украйна не са повлияли на бизнеса ни в България и региона. Вършим работата си тук, не изнасяме към Украйна и не внасяме от нея. Аз лично смятам, че конфликтът няма никакво влияние върху бизнеса на Балканите.
Планира ли L’Oréal придобивания в близко бъдеще?
Стратегията на L’Oréal е фундаментално основана на придобиванията. Разглеждаме възможностите на всеки един от пазарите, на които сме в момента. Търсим скрити съкровища. Обикновено не купуваме големи компании, а вземаме малки марки, които са интересни и имат нещо специално в себе си. След това ние ги правим световноизвестни и успешни. Такъв например беше случаят с Garnier. Ако някой от нас открие нещо, го предлага на мениджмънта на компанията и оставя на него да вземе решението.
Защо програмата на L'Oreal и ЮНЕСКО „За жените в науката“ е важна за вас?
Науката е в ДНК-то на L’Oréal. Компанията е основана от изследовател, така че това е неизменна част от нашия бизнес. За нас е изключително логично да се концентрираме в свои проучвания. По-голямата част от бизнеса ни е свързана с жените. Самият проект „За жените в науката“ започна през 1998 г. и оттогава до днес статистиките са по-добри, но все още не са задоволителни, когато говорим за жени, работещи в сферата на науката. Все още това е предимно мъжка територия. Шансът на младите жени да запишат докторантура е три пъти по-малък от този на мъжете. В Източна Европа и в България ситуацията е доста по-добра, защото жените тук имат повече права от тези в други държави. Но в световен мащаб жените почти не са представени в науката.