Ако искането на Здравната каса за задължителните отстъпки не бъде преосмислено, възможно ли е изтеглянето на още лекарства от пазара?
Все още не сме в процес на преговори по отношение на отстъпките. Позицията на БГФармА е, че специално за генеричните лекарства няма логика да се договарят допълнителни отстъпки – поради реферирането и конкурентните ни отношения с другите производители, което допълнително сваля цените. Не е логично, след като има активно сваляне на цените на база конкурентна ценова ерозия, да сваляме допълнително с отстъпки. Това още повече може да ускори решението за изтегляне на някои продукти от пазара. В момента чакаме предложение. Досега нямаме положителен отговор, но смятам, че има разум в това, което предлагаме и то ще бъде прието от Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса.
Друг удар на фармацевтичния бизнес и на пациентите може да донесе исканото увеличение на таксите, заложено в новия проект на Тарифа за таксите, плащани от фармацевтичните производители. Какви ще са последствията?
Имахме среща в Министерство на финансите, на която изложихме аргументите си, и се надявам да стигнем до компромисен вариант. Вече имахме среща в Изпълнителна агенция по лекарствата и неведнъж сме заявявали нашето желание да подпомогнем агенцията - по отношение на инвестиции за обучение на инспектори и други инвестиции.
Също така бихме приели, когато се говори за увеличение на тарифи, то да бъде обсъдено с нас и да приемем подобно увеличение, ако то отива в бюджета на агенцията по лекарствата – и то целево за конкретни програми за повишаване качеството на работа на агенцията. Надявам се да обсъдим подобен тип въпроси, като разбира се, продължаваме да отстояваме, че някои от таксите са значително завишени – в някои случаи до четири пъти. Предлагаме при взимане на решения, свързани с бранша, да има диалог в работна група и тогава да се решава. Тъй като едностранното взимане на решения води до напрежение, от което никой няма нужда – ние сме отговорна индустрия и сериозен партньор в икономиката на страната.
Как приемате исканите промени за уведомителен режим при паралелния експорт?
Причината да съществува паралелният експорт е фактът, че България има най-ниските цени на лекарства в Европа. Но трябва да обърнем внимание преди всичко на незаконния паралелен експорт – когато аптеки продават на търговци на едро и те изнасят извън страната, което е незаконно. Когато се случи такъв експорт, той лишава пациентите от съответния продукт, има и риск заради нуждата от специално съхранение на някои медикаменти.
А иначе регулацията я разбирам и приветствам именно в контекста на това да се гарантира наличието на достатъчно лекарства за лечение. Приветстваме идеята, защото основното е осигуряването на гарантиран достъп на пациента до медикаменти. Като асоциация имахме среща с представители на ИАЛ, на която заявихме, че ще съдействаме с информация от фирми и се надяваме те да намерят подход, така че чрез проверки да минимизират незаконния експорт. Надяваме се нормата да е изцяло в полза на пациентите.
Мираж ли е понижаването на ДДС за лекарствата?
Както знаем нито едно от изказванията на управляващи в различни правителства досега не е в посока за понижаване на ДДС за лекарствата. Бих разгледал обаче въпроса по-стратегически – хипотетично това е възможно в рамките на по-дългосрочен проект и реформа. Становището на асоциацията е, че трябва да се мисли за дългосрочен подход по отношение на здравеопазването – за цялостна стратегия, която да излезе извън рамките на един, два, дори три парламента и да бъде подкрепена от основните политически сили, които са във и извън него. Защото когато има съгласие по такава стратегия, независимо кой е на власт и как се променя управлението на държавата, тя ще се спазва, ще бъде обезпечена финансово, и тогава в рамките на дългосрочната стратегия, ще се планира постепенното намаляване на ДДС за лекарствата, като един от възможните варианти за намаляване на цените.
Наред с проблема с ограничаването на разходите обаче стои и въпросът с осигуряването на приходите в здравния фонд. Редно е държавата да изпълни ангажимента си, както го изпълняват работодателите и осигуряващите се, за плащане на здравните вноски в пълен размер. Държавата трябва да заплаща пълна здравна вноска за тези, които осигурява, което сега не е факт. Защото нека отбележим, че хората, които държавата осигурява, са основните потребители на здравни услуги – най-често пенсионери и деца. А в момента за тях се плаща най-малко. Получава се неравнопоставяне – когато се осигуряваш на най-високата вноска, всъщност не получаваш адекватна услуга, защото балансът е нарушен. Ако държавата изпълни ангажимента си и внася в пълен размер вноските, то тогава ще се минимизира и вероятността за формиране на дефицит в Здравната каса, както сега.
Говорим за стратегия, която да покрие поне три-четири мандата, защото това е тежка реформа, която изисква много средства и най-вече трябва да бъде гарантирана финансово, за да се случи. И само тогава може да има резултат, иначе винаги ще се въртим в омагьосан кръг и всяка година ще се прехвърлят проблемите от едната в другата година. Говорим за яснота, предвидимост, последователност, приемственост и непрекъснатост на процесите в здравната реформа!
преди 10 години Не се е родил български политик, който да направи каквото и да било, което ще даде резултат след 5-10 години!Каквото и да правят, резултата трябва да е виден незабавно! Дори и да няма резултат, пак ще се похвалят, каква полза са допринесли за обществото!Пример - несъстоялата се здравна реформа в България и кризата ( назряваща катастрофа ) с недостига на лекари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Тамън народът може да стане по-здрав. отговор Сигнализирай за неуместен коментар