- Г-н Костов, говорим за малки и средни предприятия. Правителството на премиера Пламен Орешарски обеща редица облекчения за бизнеса. Доста от тях са насочени към малките и средни предприятия. По спомени ЕС дефинира по различен начин МСП – с повече оборот и повече персонал в сравнение с нашите определения за едно МСП.
Критериите на ЕС са близки до тези в Закона за МСП, тъй като там критериите са умишлено завишени, за да могат да се ползват финансирания за МСП по линия на европейските програми. Т.е. няма кой знае каква съществена разлика. Относно облекченията – може би това, което в новия Закон за счетоводството ще бъде голямо облекчение е, че се позволява на микро предприятията да не публикуват годишните си финансови отчети. Т.е. ще отпадне необходимостта те да представят годишния си финансов отчет в Търговския регистър.
Въпреки че това е само опция. България би могла да го реши. В директивата е казано, че, ако те представят годишния си финансов отчет на един компетентен,държавен орган, това би следвало да се счита за достатъчно. И ако този държавен орган не е Търговският регистър, то държавният орган, който е получил техните годишни финансови отчети, следва да ги представи на Търговския регистър. Т.е. имаме единна електронна точка за подаване на годишни финансови отчети.
- А как мислите – нещо друго пречи ли на бизнеса?
Счетоводната отчетност едва ли толкова натоварва бизнеса, по скоро той се вълнува от данъчната рамка и евентуалните възможности за рефинансиране на бизнеса при една по-добра данъчна рамка и по-ясни данъчни правила. По отношение на ставките едва ли бихме могли да желаем повече. По-скоро – по-ясни правила, избягване на текстове, които могат да се тълкуват двояко. Обикновено данъчната администрация ги тълкува от фискална гледна точка, а предприятията или данъчно задължените лица ги тълкуват по в тяхна полза.
Ние организирахме една конференция и на нея направихме един обобщаващ меморандум с предложения по Закона за корпоративното подоходно облагане и Закона за ДДС, както и за начина на ползване на спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане и ги изпратихме до съответните институции. Но общо взето, като гледаме в момента какви промени са се случили, малка част или почти нищо не е взето предвид. По-радикални трябва да бъдат промените за отстраняване на текстове, които създават възможности за нееднозначно третиране от данъчна гледна точка на законовите текстове.
- 2013 година е към края си. С нея наближава и годишното счетоводно приключване. Какво очаквате Вие от финансовите отчети на компаниите? Можем ли да сме оптимисти и да вярваме, че компаниите са реализирали повече печалби пет години след кризата?
Това ще каже националната статистика. Но, доколкото ние като одитори, данъчни, счетоводни и финансови консултанти сме специалисти по микроикономика, очакваме годишните финансови отчети и консолидираните финансови отчети да стават все по-прозрачни.
При нас има един малък индикатор за някакъв растеж. Когато започнат да се увеличават консултантските услуги, то има някакво раздвижване на бизнеса. От тази гледна точка такива индикации, макар и съвсем слаби и малки, има. Вече статистиката ще даде своите заключения дали тази индикация е действителна или не.
- С началото на 2014 г. започва и новият програмен период по оперативните програми. Средствата по тях подлежат на одит. Каква е равносметката за изминалия програмен период и какво да очакваме от следващия?
Според нас там има една голяма нужда да има ясни правила по отношение на нашата дейност. Нашата дейност се състои в това, извършвайки договорени процедури по проверки на разходи, да подпомагаме самите бенефициенти и да подобряваме качеството на тяхната документация с цел усвояване на средствата по проекта. В тази връзка заедно със Сметната палата инициирахме една национална конференция, на която поканихме управляващите органи на оперативните програми, сертифициращия орган и Агенцията за одит на средствата от ЕС.
Обобщените резултатите изпратихме до министър-председателя, вицепремиера по еврофондовете и министър на правосъдието и до министъра на финансите. Достигнахме до извода, че може би е удачно, от гледна точка на контрола на средствата по европейските програми, да се създаде един „междуведомствен“ консултативен орган, в който да участват наши експерти, експерти от Сметната плата, представители на управляващия и на сертифициращия орган и експерти от Агенцията за одит на средствата от ЕС. Целта е да може да се изчисти цялостната методология и за да се подобри цялостният административен капацитет по контрола на средствата от европейските програми. От наша страната, доколкото разходите за проверки от страна на независими одитори ще бъдат допустими разходи по програмите, сме констатирали какви слабости сме допуснали.
Считаме, че има много голямо поле да подобрим нашата работа и да подпомогнем бенефициентите. Затова ще насочим усилията си към допълнително обучение на нашите членове точно по стандарта, който се прилага за договорени процедури за проверка на разходи, финансирани чрез европейски програми, и ще засилим системата си за контрол на качеството по отношение на прилагането й и върху такива одиторски ангажименти.
преди 10 години Не е важно нито кво ти говори, нито кво прави.Успешен финансов директор 1994..1997...1998, айде моля у лево Господине! Експерт ми бил.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар