За да се развие този тип туризъм, трябва да се работи на национално ниво. Да се стимулират асоциации, които да предлагат определени маршрути. Например България да представя четирите си винарски региона с общи маршрути и туроператорите да правят обиколки на няколко изби.
Ако отидете в един винарски регион в Нова Зеландия или Чили, там се посещават организирано много изби. Така хората имат възможност да видят различните стилове и специфика на регионите.
В Южна България почвата е много добра за отглеждане на лозя, по показатели е равна на Бордо. Всяка почва дава различно вино и различни аромати, различни стилове като цяло. Затова, ако посетиш само една изба, няма да можеш да добиеш представа за цялостната картина на винопроизводството.
Търсенето на органични продукти отразява ли се на вашия бизнес?
В България още я няма истерията по производството на биовино. Но догодина може да ни застигне и тази тенденция. Това зависи от новата Програма за развитие на селските райони за 2014-2020 г., която всички земеделски производителите чакаме.
Смятаме, че там ще има много субсидии за биопродукти и в резултат на това и тук може да започне такова производство. Така се е случило и във Франция – в региона на Елзас например винопроизводителите изцяло са преминали към биодинамика, защото са спонсорирани по такива програми.
За да направиш едно лозе био, освен да се вложат много средства, трябва и 2 – 3 години, през които да не се добива грозде. Биодинамиката е сложна наука, в България този тип производство още не е започнало. Някои производители пуснаха такова вино, но то не е 100% био.
Кои страни производителки на вино са ви най-сериозен конкурент?
Обикновено избягвам да посочвам кои са ни конкурентите, защото всеки потребител трябва да опита различни вина, за да разбира кое вино е хубаво и кое - не. Не смятам, че вината, които влизат в България, са ни конкуренти. Още повече, че ние по този начин виждаме къде сме. Освен това тероарът влияе много – виното от България, Франция, Нова Зеландия и Италия е различно.
Като цяло белите вина от Новия свят са потенциална конкуренция за нашите бели вина от средния и високия клас.
В ниския ценови клас всичко, което влиза от чужбина, е с много ниско качество. Изключително рядко в този клас се среща добро вино. За да дойде едно френско вино на цена 10 лв. в супермаркета, колкото струва един Mezzek, разликата е огромна в наша полза. Но държавите със свръхпроизводство на вино продават на много ниски цени.
Франция не ни е конкурент, тъй като там висококачествените вина са на високи цени и малко хора в България ги купуват. При червените вина ни конкурират по-скоро Италия и донякъде Испания. Хубави червени вина идват и от Аржентина, Калифорния и Южна Африка.
В дългосрочен план как виждате развитието на българските винопроизводители?
Има много проекти за нови изби в България, произвеждат се все повече вина. Това е много хубаво за нас. Преди 15-20 г. България беше много по-напред в класацията на международните пазари и виното ни се приемаше с възторг. След това този имидж западна и започнаха продажбите на ниски цени. Имало е големи провали на международните пазари и това ни е сложило на едно от последните места в класацията на износителите на вино.
Ситуацията започва да се променя в последните години. При повече инвестиции и нови изби всички ще започнем да правим все по-добри вина, ще си върнем имиджа и след това – обема на изнасяните количества.
Ние имаме много потенциални клиенти, които чакат да започнем износ от среден клас нагоре. Подписахме четири договора през януари, сега чакаме новата реколта, за да откликнем на заявките.
Какви проекти развивате през 2013 г.?
Имаме много нови проекти, включително за нови изби. Те ще са в Южна България, там е най-добрият регион за производство на вино не само според нас, а и според различни експерти.
преди 10 години Искам да поздравя дамата за това изпълнено с положителна енергия и ентусиазъм исказване.Дано повече от българския бизнесс елит да има подобно мислене и дано дела, като тези да се осъществяват наяве, да не е само PR! Относно тази част за това как развалихме виното си което се изнасяше за Англия, само мога да кажа, че глупостта никога не спи.Това е честа практика правим хубав продукт, той печели със своите качества и изведнъж почваме да спестяваме за печалба, която ни излиза скъпо по-късно.Примери за такива продукти мога да дам много в България.Но все пак нека останем оптимисти и да се учим от грешките си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Кога и къде в БГ-то е имало обединение. Тези са си обединени-гледай колко фирми...За да продаваш вино в Русия трябва да си голям КЪРКАЧ, за да те приемат руснаците...А мацката си е подставено лице и тоолкоз... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Точно от такива хора като Цветелина има нужда България. Производството на вино ще се увеличи с добра пазарна стратегия и инвестиции! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Защо наистина не се обедините? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Като се има предвид, че и нашата държава е корпорация, а ние сме и роби, да, на Корпорация България и трябват такива хора!Но на хората НЕ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години mvassilevСледвай1преди 3 часаБраво!!! Млада, красива и амбициозна! На държавата и трябват такива хора.----------------------------------Мдааа и аз бих пил вино с нея! ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Е, тя говори за многомилионен(в бутилки) износ за Русия, което е свързано и с основното ми впечатление от прочетения материал: добри сигнали за професионализъм и потенциал, но инвестицийките все още са мижави, липсват сериозни браншовите организации, както и политики на държавно ниво, все фактори с голяма тежест за резултатите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Цв. Николова: Производителите на вино ще спечелят, ако се обединят в обща кауза=====И на тая кифла не и се работи! Кво вино ***, хората нямат пари за хляб! отговор Сигнализирай за неуместен коментар