IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ч.Трендафилов: За кредиторите е важно БДЖ да може да изплаща задълженията си

Очакваме железницата да стане бенефициент по ОП "Транспорт", заяви изпълнителният директор на холдинга

09:34 | 03.06.13 г.
<p>
	<em>Изпълнителният директор на БДЖ Холдинг Чавдар Трендафилов </em>Снимка: <em>Investor.bg</em></p>

Изпълнителният директор на БДЖ Холдинг Чавдар Трендафилов Снимка: Investor.bg

- Има ли реална опасност да загубим мотрисите Desiro на Siemens?

Такава опасност винаги има. Мотрисите представляват обезпечението по кредита, който е взет. В момента, в който ние не си плащаме задълженията към немската банка kFW, те имат право да вземат този залог, който е в тяхна полза. Водим регулярна кореспонденция - за лихвени задължения, разсрочване и т.н.

- Ще има ли оптимизация на персонала на БДЖ?

Винаги може да се работи и по-добре. Необходима e и трябва да се направи административна реформа, която да гарантира добрите взаимоотношения и връзките между отделните звена в железницата, за да работят правилно. В този смисъл смятам, че ще има необходимост от разместване на персонала в централата и в отделните поделения на холдинга. Не смятам, че ще има драстични намаления на персонал в отделните звена, но при всички положения е необходимо дейността на всяко едно звено да бъде преразгледана. Трябва да бъде поставена на такава основа, че да се види какъв брой персонал имаме, колко е нужен на железницата, с каква квалификация е и т. н. От тази гледна точка се правят разчети.

Какви са приоритетите пред железницата през следващия програмен период?

Надяваме се съвместно с колегите от инфраструктурната компания да повишим качеството на услугата. От една страна те да направят железните пътища добри за движение и с по-високи скорости. В момента нашата дейност е доста затруднена по отношение на превоза на пътници и товари, защото почти цялата жп мрежа е в ремонт.

От друга страна, ние очакваме да кандидатстваме и да станем бенефициент по ОП „Транспорт“, за да можем да финансираме подновяването на парка ни от локомотиви и вагони. Все още се работи по въпроса кой би бил бенефициент. Очакваме да имаме възможността да подновим част от парка и действително да можем да се движим с по-високи скорости, и по този начин да предоставяме по-качествена услуга.

Другото нещо, по което работим е стиковането на разписанията на влаковете и те да бъдат удобни за хората, които ги използват. Искаме да подобрим връзките на железопътния с другите видове транспорт.

- Ако БДЖ стане бенефициент по ОП „Транспорт“, за какво ще бъдат фокусирани европейските средства?

Фокусът несъмнено ще бъде върху закупуването на нов подвижен състав. Въпросът е какъв и колко броя. Отговорът е свързан с една по-широка концепция – за това как холдингът планира да превозва своите пътници. Дали ще бъде с влакове, които са съставени от локомотиви и вагони или със състави от мотриси. При условие, че скоростите по железопътните пътища се подобрят и времепътуването стане наполовина, тогава би било по-рентабилно пътническите превози да се извършват с мотриси.

В момента работим с колегите от Национална компания „Железопътна инфраструктура“, за да решим на какви разстояния ще возим, какви влакове и състави ни трябват. Тоест дали да минаваме на мотрисни състави или ще останем на ситуацията локомотиви и вагони.

- Като говорим за нови вагони, нека се върнем на спалните вагони, които станаха част от състава на железницата отскоро. Те не могат да се движат извън България нали?

В техническо отношение и в лицензионно и в сертификационно те безпроблемно могат да се движат по европейската мрежа. Пречката да се движат извън България е обвързана с нещо съвсем друго. 

Влаковете, които се движат извън територията на България се наричат „търговски влакове“. Те са изцяло на самофинансиране. „Пътнически превози“ участват в тези влакове и превозът от тях е търговски.
Същевременно влаковете, по-голямата част от които са на територията на страната, се субсидират от държавата по закона за задължителна обществена услуга. Една част от цената на билета го изплаща държавата, защото е поискала да има транспорт от едно населено място до друго. В този смисъл държавата е отпуснала пари и с тези пари са поръчани и закупени новите спални вагони. Тези спални вагони не би следвало да участват в състава на влакове, които са на този търговски принцип.

Държавата трябва да ни даде разрешение, че с парите, с които са закупени спалните вагони, за да вършат вътрешна услуга, за които пък тя поевтинява цената на билета, могат да излизат и в чужбина. Ние вече сме поискали това разрешение от ресорното министерство. С уреждането на този финансов въпрос тези вагони ще могат да пътуват в чужбина.

Последна актуализация: 19:51 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още