- Има ли реална опасност да загубим мотрисите Desiro на Siemens?
Такава опасност винаги има. Мотрисите представляват обезпечението по кредита, който е взет. В момента, в който ние не си плащаме задълженията към немската банка kFW, те имат право да вземат този залог, който е в тяхна полза. Водим регулярна кореспонденция - за лихвени задължения, разсрочване и т.н.
- Ще има ли оптимизация на персонала на БДЖ?
Винаги може да се работи и по-добре. Необходима e и трябва да се направи административна реформа, която да гарантира добрите взаимоотношения и връзките между отделните звена в железницата, за да работят правилно. В този смисъл смятам, че ще има необходимост от разместване на персонала в централата и в отделните поделения на холдинга. Не смятам, че ще има драстични намаления на персонал в отделните звена, но при всички положения е необходимо дейността на всяко едно звено да бъде преразгледана. Трябва да бъде поставена на такава основа, че да се види какъв брой персонал имаме, колко е нужен на железницата, с каква квалификация е и т. н. От тази гледна точка се правят разчети.
- Какви са приоритетите пред железницата през следващия програмен период?
Надяваме се съвместно с колегите от инфраструктурната компания да повишим качеството на услугата. От една страна те да направят железните пътища добри за движение и с по-високи скорости. В момента нашата дейност е доста затруднена по отношение на превоза на пътници и товари, защото почти цялата жп мрежа е в ремонт.
От друга страна, ние очакваме да кандидатстваме и да станем бенефициент по ОП „Транспорт“, за да можем да финансираме подновяването на парка ни от локомотиви и вагони. Все още се работи по въпроса кой би бил бенефициент. Очакваме да имаме възможността да подновим част от парка и действително да можем да се движим с по-високи скорости, и по този начин да предоставяме по-качествена услуга.
Другото нещо, по което работим е стиковането на разписанията на влаковете и те да бъдат удобни за хората, които ги използват. Искаме да подобрим връзките на железопътния с другите видове транспорт.
- Ако БДЖ стане бенефициент по ОП „Транспорт“, за какво ще бъдат фокусирани европейските средства?
Фокусът несъмнено ще бъде върху закупуването на нов подвижен състав. Въпросът е какъв и колко броя. Отговорът е свързан с една по-широка концепция – за това как холдингът планира да превозва своите пътници. Дали ще бъде с влакове, които са съставени от локомотиви и вагони или със състави от мотриси. При условие, че скоростите по железопътните пътища се подобрят и времепътуването стане наполовина, тогава би било по-рентабилно пътническите превози да се извършват с мотриси.
В момента работим с колегите от Национална компания „Железопътна инфраструктура“, за да решим на какви разстояния ще возим, какви влакове и състави ни трябват. Тоест дали да минаваме на мотрисни състави или ще останем на ситуацията локомотиви и вагони.
- Като говорим за нови вагони, нека се върнем на спалните вагони, които станаха част от състава на железницата отскоро. Те не могат да се движат извън България нали?
В техническо отношение и в лицензионно и в сертификационно те безпроблемно могат да се движат по европейската мрежа. Пречката да се движат извън България е обвързана с нещо съвсем друго.
Влаковете, които се движат извън територията на България се наричат „търговски влакове“. Те са изцяло на самофинансиране. „Пътнически превози“ участват в тези влакове и превозът от тях е търговски.
Същевременно влаковете, по-голямата част от които са на територията на страната, се субсидират от държавата по закона за задължителна обществена услуга. Една част от цената на билета го изплаща държавата, защото е поискала да има транспорт от едно населено място до друго. В този смисъл държавата е отпуснала пари и с тези пари са поръчани и закупени новите спални вагони. Тези спални вагони не би следвало да участват в състава на влакове, които са на този търговски принцип.
Държавата трябва да ни даде разрешение, че с парите, с които са закупени спалните вагони, за да вършат вътрешна услуга, за които пък тя поевтинява цената на билета, могат да излизат и в чужбина. Ние вече сме поискали това разрешение от ресорното министерство. С уреждането на този финансов въпрос тези вагони ще могат да пътуват в чужбина.