- Какви са плановете на компанията за разширяване на изследователската дейност в България? И колко инвестирате годишно в клинични проучвания?
Филиалът на компанията е открит в България преди малко повече от три години, но пет години преди това научният ни отдел инвестира в първите клинични проучвания в България. В момента имаме около 15 действащи клинични проучвания, активни, които набират пациенти в различни терапевтични области. Вече разполагаме със самостоятелен научен отдел в България, който ръководи клиничните проучвания. В последните седем години за разгръщане на тази широка програма от клинични проучвания компанията е инвестирала над 10 милиона щатски долара, които представляват директни инвестиции в българското здравеопазване.
Повечето глобални фармацевтични компании, които искат да си осигурят дългосрочен успех и конкурентоспособност, инвестират между 15 и 20% от приходите си в развойна дейност на нови лекарства. Изчислено е, че един нов продукт от момент на идентифицирането му като кандидат-лекарство до разрешаването му за клинична употреба, струва около 1 милиард долара.
- А за какъв период се възвръщат тези инвестиции?
Това зависи изключително много от успеха при представянето на медикамента на пазара. Вече споменах, че остават само 7-8 години между регистрацията на даден медикамент и изтичането на патентната му защита. Важното е в каква степен медикаментът ще успее да се наложи на пазара, така че в първите години след представянето му, той да възвърне това, което е инвестирано в него.
- Някои фармацевтични компании твърдят, че не инвестират в иновативни медикаменти със същия темп, както преди години?
За разлика от повечето компании „Амджен“ планира да увеличи инвестициите и причината е ясна – биотехнологиите са бъдещето. А клиничните проучвания са задължителна част от изпитването и регистрацията на едно лекарство.
Разбира се, ако по някаква причина – изтичане на патент, неуспех на нова молекула и неблагоприятни пазарни условия и др., намалеят приходите на дадена компания, една от първите стъпки, които логично се предприемат, е намаляването на инвестициите в научна и развойна дейност и създаването на нови лекарства.
- Възможно ли е да се произвеждат аналози на биотехнологични лекарства?
Не. И точно това е една основните разликите с генеричните копия на традиционните химически лекарства. Биотехнологичните медикаменти са продукт на живи организми и патентовани клетъчни линии и нито една клетъчна линия не може да бъде идентична с друга. И по тази причина няма генерични копия на биотехнологичните продукти. Става дума за биоподобни продукти, които трябва да докажат своята ефективност и безопасност, а не тези данни да бъдат автоматично пренесени на тях по аналогия с оригиналния биотехнологичен продукт.
Има европейска директива, която определя правилата за лекарствена безопасност. Тя препоръчва биоподобните продукти да бъдат проследявани по търговско и международно непатентно наименование с цел точното проследяване на данните за нежелани лекарствени реакции.
- Какъв е пазарният дял на компанията у нас?
За малко повече от три години всички регистрирани медикаменти на „Амджен“ в Европа бяха представени в България и сме щастливи че българските пациенти имат достъп до тези иновативни медикаменти както пациентите в другите Европейски държави. Пазарният ни дял все още е относително малък, но сме една от бързо растящите компании в нашия сектор през последната година.
- От какъв характер са проблемите, които срещат иновативните фармацевтични компании у нас?
Оценяваме високо преминаването на заплащането на медикаментите за онкологични заболявания и диализните лекарства от централизирани процедури за доставка към заплащане от НЗОК. Това осигурява значително по-добър достъп на тези пациентите до адекватно лечение в сравнение с близкото минало.
Новите правила за регулиране на цените на лекарствата и свръхрегулацията създават притеснения сред производителите и всички участници в процеса. В условията на международно рефериране много ниските цени в един пазар имат сериозни негативни последствия върху други пазари – т.н. ефект на разливането. И това е проблем, защото не винаги централите на фармацевтичните компании са склонни да одобрят такава ниска цена в пазар като България като рискуват това да засегне някой от големите европейски пазари. По тази причина може да бъде взето решение за оттегляне на даден медикамент от пазара.
преди 11 години Медикаменти с много странични ефекти , несигурна полза и ужасни цени ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар