IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

М. Василев: Не трябва да загърбваме съществуващите инвеститори, докато търсим нови

Инвеститорите искат преди всичко предсказуема бизнес среда, а такава не винаги има, казва управителят на Германско-българската индустриално-търговска камара

11:07 | 11.01.13 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Д-р Василев:&nbsp;България трябва да си създаде имидж в чужбина, особено в Европа.<em> Снимка: Личен архив</em></p>

Д-р Василев: България трябва да си създаде имидж в чужбина, особено в Европа. Снимка: Личен архив


- Всяка година германската камара осъществява анкета за бизнес климата в България. Но последната година резултатите не бяха положителни. Иначе казано – отчетохме най-слабите резултати откакто се осъществява проучването. На какво отдавате това?

Да, прав сте. Тази година също ще направим такава анкета. Тя започна да се прави през 2005 г. И не е самоцелна. Извършва се във всички страни от Централна и Източна Европа и накрая резултатите се обобщават. Прави се през март, а в началото на април обявяваме резултатите на пресконференция.

Прав сте, че миналата година резултатите бяха най-критични. Основно се критикуваше бизнес средата, съдебната система, инфраструктурата, корупцията. 35% от инвестиралите в България казаха, че не биха инвестирали отново в България, спрямо 21% година по-рано. Наистина това е тревожна тенденция и трябва да служи като сигнал за управляващите, че има какво да се прави и да се подобрява.

И има нещо, което бих казал в тази връзка. Ние като че ли залитаме в една посока – само и единствено да търсим нови инвеститори. При това обаче загърбваме съществуващите инвеститори, които са тук, които създават работни места, произвеждат и т.н. Смятаме, че това е нещо, което е дошло от само себе си и трябва да се случва. Не е кой знае колко сложно управляващите да се отнасят добре и към онези, които остават тук. За да може този дял от 35% да падне.

- Наскоро германският посланик Матиас Хьопфнер изрази остър протест, свързан с медийната свобода в България. За първи път се случва толкова високопоставен германски представител в страната ни да реагира по такъв начин, а това също не е положителен атестат. Какво е мнението ви по темата?

Да, така е, но аз мисля, че това беше един много достоен отговор на германския посланик към вестник „Монитор“, който си позволи нещо, което е недопустимо в световната практика – да редактира и съкращава интервю, без да предупреждава източника. Мисля, че те получиха добър отговор, въпреки че след това кампанията продължи още по-грозно. Те изпратиха отворено писмо на английски, немски и български, в което описаха посланика с обидни думи. Смятам, че не са прави, защото дори да има критика, тя може да се поеме, може да има и градивна критика.

Колкото и до другите неща, които пречат на немския бизнес, те се казват в анкетата и се повтарят всяка година, но с различна тежест. Това са неефективната администрация, непрозрачните условия при обществените поръчки, съдебната система, труден достъп до хората, които вземат решения. Това са сигналите, които получаваме.

- Споменахте преди малко съществуващите инвеститори. Нека дадем примери за такива, които разширяват производството си, например компанията Liebherr край Радиново, до Пловдив?

Liebherr е един класически пример и за нас е голяма гордост, че една от трите инвестиции на концерна в целия свят, в които се произвеждат хладилници, е в България. България е най-новото производство, но вече изпревари по брой произведени хладилници завода им в Австрия, и твърде вероятно е при така осъщественото разширяване на вложението да изпревари и Германия.

Друга хубава инвестиция е и Lufthansa Technik. Тук не става въпрос толкова за материален продукт, колкото за имиджов. Още повече, служителите в компанията в София поставиха световен рекорд, след като за 19 дни успяха да разглобят един самолет и да го сглобят отново. Германците са изключително доволни и също разширяват инвестицията си и това е голяма чест.

Друг пример е Festo. При тях криза няма, те започват ново разширение през тази година и увеличиха работните си места, сега са около 500 души и продължават да растат.

- Как стои България в регионален аспект спрямо съседните страни? Често се конкурираме за дадена инвестиция именно със съседи?

Имаме предимство не само по отношение на корпоративния данък, но и по отношение на работната ръка. Ние сме по-евтини от тях. Може би само Албания и Македония имат малко по-евтина работна ръка, но нашето предимство спрямо тях е членството ни с Европейския съюз. Така че в този аспект конкурент ни е само Румъния. Все пак, колкото и да се нарича клише, членството ни в НАТО и ЕС оказва влияние и за инвестициите. Тук е по-предсказуемо, отколкото извън европейското семейство.

Като цяло в региона имаме добри шансове. Но трябва да ги използваме и да сме по-агресивни, когато ги популяризираме. Наскоро участвах в една дискусия в Агенцията за инвестиции за кампания за реклама на страната ни. И те искат да акцентират на реклама за Америка, Азия. Спецификата за Европа обаче изостава. А водещ инвеститор в страната ни е Австрия, също Холандия. Не може да очакваме много инвеститори от съвсем нови страни, които ще бъдат привлечени от една реклама във вестника.

Смятам, че трябва да се подхожда по-целенасочено при такива кампании, които обаче са абсолютно необходими. Едно дете, ако не проплаче, няма да се нахрани. Така и ние трябва да казваме, че можем и имаме какво да предложим. Не е вярно, че имаме отрицателен имидж в чужбина. Истината е, че просто нямаме имидж. И ние трябва да го създадем, да запълним липсата на информация и да пропагандираме положителните ни страни.
 
- Има ли възможност да се възползва страната ни от кризата в Гърция, от където някои международни компании вече изтеглиха инвестициите си?

Има такава възможност, макар че не бива да спекулираме с темата, за да не дойде един ден и това до главата ни. Нека си припомним поговорката, че мечката, която танцува в съседното село, може да дойде и в нашето един ден. Но е възможно да профитираме. Ние сме един стабилен остров спрямо Гърция, където има огромни проблеми. Тя вече е детето, за което всички трябва да се грижат. И в това отношение Германия наистина прави много и плаща сметката.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:50 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още