IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

М. Василев: Не трябва да загърбваме съществуващите инвеститори, докато търсим нови

Инвеститорите искат преди всичко предсказуема бизнес среда, а такава не винаги има, казва управителят на Германско-българската индустриално-търговска камара

11:07 | 11.01.13 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Д-р Василев:&nbsp;България трябва да си създаде имидж в чужбина, особено в Европа.<em> Снимка: Личен архив</em></p>

Д-р Василев: България трябва да си създаде имидж в чужбина, особено в Европа. Снимка: Личен архив

През 2012 г. вероятно ще бъде отчетен рекорден стокообмен между България и Германия, но инвестициите от Германия намаляха значително. Основната причина е кризата, но германските компании посочват и други проблеми – липса на предсказуемост в бизнес средата, слаб капацитет на администрацията, лошата инфраструктура.

За тези проблеми и за следващите германски инвестиции в страната ни разговаряме с управителя на Германско-българската индустриално-
търговска камара (ГБИТК) Д-р Митко Василев.

- Г-н Василев, въпреки че още няма окончателни данни за стокообмена между Германия и България през 2012 г, какви са очакванията ви по отношение на външнотърговските отношения на двете страни?

Наистина няма данни за цялата година, но съпоставката за периода януари – октомври 2012 г. с периода януари – октомври 2011 г. показва, че за миналата година за този период имаме 4 млрд. евро стокооборот, а през предходната година - 3,7 млрд. евро. Това значи, че сега очакваме стокообменът през рекордната 2011 г., който беше за 4,5 млрд. евро, да бъде надвишен. Всичко сочи, че може да имаме нов рекорд. 

Тоест, в търговията нещата се движат много добре. Знаем кои са основните експортни стоки на България към Германия и обратното. Германия залага на три стълба – предимно машини и съоръжения, автомобили и резервни части за тях и химически продукти, докато от България към Германия ние изнасяме най-вече текстил и облекло, метали, лека промишленост.

- На какво най-вече отдавате този рекорден стокообмен?

Преди всичко на активността на търговците и производителите. За 2011 г. имахме интересна тенденция - ножицата между вноса и износа се беше затворила, тоест българският износ бе нараснал доста по-бързо от германския. Това се дължеше преди всичко на една голяма германска инвестиция, която работи в България – медодобивният комбинат Aurubis, който бе увеличил експорта си към Германия със 192%. Това доведе до общ силен ръст на износа. Aurubis продължава да се развива добре и е един голям инвеститор, който допринася за българския износ към Германия, тъй като е втората по значимост производствена база в света след Хамбург.

- Споменахте за намаляването на ножицата. То започна през 2011 г., но продължава и сега?

И тази тенденция продължава, като през миналата година също стопихме част от дефицита. Това е радостен тренд за страната ни. Иначе имаме дефицит, защото Германия все пак е по-мощната икономика и може да изнася повече неща, които България да внася.

- Не толкова добре обаче стои въпросът с германските инвестиции. В тази насока сякаш страната ни напоследък няма с какво да се похвали?

Да, точно така е. Независимо от предварителните данни на Българската агенция за инвестиции, според които има 2 млрд. евро преки чуждестранни инвестиции, ние забелязваме противоположна тенденция. За последните две години имаме не само спад, но и регрес на инвестициите. Това не означава, че инвестициите изтичат. Обяснението е, че фирмите, които са инвестирали тук, са взимали кредити за вложенията си от майките си в Германия и сега започват да издължават кредитите си.

Това означава, че тези компании започват да репатрират капитал обратно в Германия. Ако за 2011 г. имахме спад от 54 млн. евро, след това последва спад от над 200 млн. евро по данни на БНБ. Досега развитието беше само възходящо. Това обаче не значи, че компаниите са престанали да инвестират, напротив, очакваме нови инвестиции през тази година.

- В кои сектори ще са тези нови инвестиции?

Съвсем скоро ще стане окончателно ясна една инвестиция в сектора на автомобилните поддоставчици. Това е компанията Behr Hella, която за наше щастие през септември обяви, че е решила инвестицията да се случи в България въпреки сериозната конкуренция от съседните държави. Сега остава да се реши къде ще бъде производствената база, като вариантите са София и Пловдив. От Пловдив преди дни изразиха радостта си, че инвестицията ще е там, въпреки че ние нямаме все още официално потвърждение. Вложението ще бъде в размер на около 50 млн. евро във фабрика за автомобилни климатици.

Вече изтече информация и за компанията Каолин, която бе продадена на базираната до Кьолн германска компания Quarzwerke Group, която ще придобие от “Алфа Финанс Холдинг” АД приблизително 67,32 % от капитала на Каолин. Това също е инвестиция, въпреки че ние предпочитаме инвестиции преди всичко на зелена поляна.
 

Последна актуализация: 00:50 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още