- България се води един от по-малките пазари, на които оперира компанията?
Може да се каже, че България е един от малките пазари от гледна точка на операциите на Shell.
- Според вас какво е качеството на горивата, което се предлага на територията на страната ни? Съпоставимо ли е с това, което се продава в останалите държави от ЕС?
Според нас е напълно съпоставимо. Стандартите на автомобилните горива в България са напълно хармонизирани с европейските. Това намира отражение в законите и нормативните уредби, в които са посочени изискванията за качество на горивата. Изискванията, които са поставени в държавите в Европа, напълно съвпадат с тези, които са поставени в България.
Твърдението, че в България горивата са по-некачествени е напълно неистинно. Ако има нещо такова то не се отнася до сериозните участници на пазара на горива у нас. Няма доказателства за това от гледна точка на проверките на оторизираните органи, които следят за контрола върху качеството. Има лаборатории, които редовно и публично изнасят своите резултати и те биха алармирали за подобни случаи. Ако има нещо такова то вероятно е свързано с недобросъвестните играчи на пазара, които са склонни на лесни и бързи печалби. От подобни случаи несъмнено страда българският бизнес, българските потребители, както и държавният бюджет.
От време на време в пресата се появяват различни информации за това, че са открити някакви спекулации с горива. Наскоро например беше открит автобус пълен с гориво с неясен източник, което се продава на хората. Намират се такива недобросъвестни играчи на пазара, но това са по-скоро единични случаи.
- Какво пречи на вноса на горива в България?
Внасянето на горива от чужбина е възможно, въпреки че с направените през последните години изменения в закона за акцизите и данъчните скалдове, за който споменах и свързаната с него наредба, бяха въведени специфични изисквания (някои от които нямат аналог в законодателството на други страни от ЕС), спазването на които изисква значителни допълнителни инвестиции. Това същевременно се отразява рязко върху икономическите резултати от съответните действия свързани с този внос. Тези изисквания създадоха сериозни препятствия пред вноса и повлияха на конкурентноспособността. Промените в Закона за акцизите и данъчните складове ни създадоха трудности да внасяме директно гориво от чужбина и сега правим това чрез трети страни. Използваме страни, които имат акцизни складове и които са направили съответните инвестиции и отговарят на изискванията на закона.
- Каква е нормата на печалба на бензиностанциите у нас? Какво е нивото й в сравнение с другите държави от Европейския съюз?
Нормата на печалба, с която работят бензиностанциите, зависи от обемите напродадените горива, от брутния марж на пазара, от разходите, които се генерират, които са главно разходи за дистрибуция, както и други оперативни разходи. Не е коректно да бъде измервана и сравнявана нормата на печалба в България, спрямо тази в други държави, тъй като има големи разлики във факторите. Например брутният марж е различен в различните държави, обемите на продаваните горива са различни, както и разходите за дистрибуция, оперативните разходи и т. н.
-Намаля ли контрабандата на горива след въвеждането на акцизното законодателство? Какво се случва със сивия сектор в индустрията през послендите години?
През последните години бяха извършени много законодателни промени с цел да се “изсветли” пазара, а по този начин да бъдат гарантирани държавните вземания и хазната да не бъде ощетявана. Ние приветстаме подобни иницитиви, но на този етап не забелязваме съществена промяна на пазара след въвеждането на промените в закона.
За нас остава неясно как се използва цялата информация, която се подава от бензиностанциите към Националната агенция по приходите (НАП). Както знаете има връзка между фискалните апарати и резервоарите на бензиностанциите с НАП. За нас е напълно неясно как се използва и за какво по-точно ще послужи информацията, която се подава от нас.
Стана ясно, че ще бъде създадена така наречената Българска акцизна централизирана информационна система, която ще има за цел да свърже митниците и НАП, за да може да се проследи горивото от производителя или от вносителя до търговския обект. На практика обаче това все още не се случва. Моят въпрос е как се използва цялата тази информация, която се събира от бензиностанциите и дали тя ще бъде в основата на определени действия и решения на държавата и нейните институции.
-Според вас злоупотребява ли се с тази информация?
Нямам представа дали се злоупотребява с нея, защото аз въобще не знам тя за какво се използва. Това е загадката за мен. Надявам се да дойде момент, в който цялата тази информация да се използва по възможно най-ефективния начин, защото точно затова са създадени тези връзки – за да бъдат взимани правилните решения, да се проследяват процесите в бизнеса и коректността им, а по този начин да бъде изсветлена икономиката в България.
преди 11 години Луда работа .Къде е рафинерията им?какво е това ВЕЛИКО ШЕЛСКО ГОРИВО. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Доживях и след зареждане в Шел борд компа да ми изпише "вода в горивото". Иначе, много им били качествни горивата.За Варна става дума. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години да бе, нищо вярно с действителността. На мен ми заредиха 46 литра в резервоар от 45 литра, в който има все пак останали 5-6 литра(на една от най-голамите и "реномирани" вериги). А горивния филтър го сменям на 10 000 км(въпреки че според майстора ми е правилно да се сменя на 20 000 км), щото колата спира да върви. Така че всичко е едно голямо мошеничество и то по две направления - качество и количество! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години За самолетното гориво се оказа, че дори юридически няма друг доставчик освен Лукойл - пълен монопол. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И аз потвърждавам разлика от почти 1л/100км при зареждане в БГ и на запад.Особено лошо е качеството при дизела - не малко помпи на дизелови двигатели се счупиха. При това двигатели на по 2-3г. Относно Шел - горивата им са много зле. На места бензинджиите им разреждат горивото. Даже доколкото имам спомен ги хванаха и в лабораториите пред 3г., че не продават ***, а не гориво по стандарт.Липсата на числа напълно доказва липсата на каквато и да е била конкуренция на този пазар. Административната тежест задуши конкуренцията и навлизане на този пазар е невъзможно. Ако си припомним последните неуспешни опити за нови вериги бензиностанции - турците от Опет, Темпо ги съсипаха - въобще пазара на горива е основен инструмент за грабеж на моменти законен(доколкото законите са нагласени) в други не.Най показателно е как Нефтохим отчита загуби?!? Очевадно източване на печалби в чужда посока при положение, че Лукойл сами си доставят суровината и могат да си сложат каквато цена пожелаят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Прави ли ви впечатление, че няма никакви числа - колко л. бензин/дизел/газ/метан се продават, кой колко % държи от тях и какъв е общият оборот. Нито колко от тях са производство на Лукойл и колко са внос. Иначе разпъваме локуми на 3 стр. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Не съм забелязал да са намалели колите, това че цените на горивата ни са високи за стандарта не е отказало много хора от колите, за мен сегашните цени са добре, ако се запазят такива и занапред ще е супер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години За качеството на горивата си прав, моята кола гори 10л на 100км в БГ и 8.5л в Германия. Не знам как става това чудо, обаче в Германия ми е по-евтино, въпреки че горивото е около 10% по-скъпо. А с тези цени на горивата ще ни направят като китайците преди 10 години - всички на велосипеди. Иронично е - китайците замениха велосипедите с коли, а европейците колите заменят за велосипеди. Да живее ЕС, за да се грижи за спортната ни форма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Госпожата почти не говори в числа, а набляга на общите приказки. Целите юли, август и септември държаха ултра-високи цени на горивата, изнудвайки хората по време на жътва и отпуски. От тогава насам цените спаднаха с поне 20 ст., без да има съществена промяна в цената на петрола в евро. Предполагаме, че и в момента не ни го подаряват, още по-малко пък да разботят на загуба, както се опитваше да ни убеди др. Златев. Моята лична стратегия е да зареждам горива от доставчици извън картела Лукойл, Петрол, Шел, ОМВ. При доказан или високовероятен внос, зареждам от там. Колкото до качеството - всеки, който е карал колата си в Австрия и Германия забелязва как разходът му пада с между 05 и 0.7 л/100 км., което само за себе си е показателно какво сипват в резервоарите ни тук. Другото, което аз очаквам е, че след като почти заличиха дребните търговци чрез главно административни мерки, сега ще почнат да се самоизяждат веригите. В този смисъл положението на Шел ми изглежда най-безперспективно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ние пък смятаме, че разлика в качествата на горивата има и тя е в полза на горивата в цивилизованите държави, каквато бг не е.А иначе е ясно, че всячески се крепи лукойл и му се дават нечестни конкурентни предимства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар