- Какъв е обемът на реализираните продажби на Shell България през първите девет месеца на 2012 г.?
Ние наблюдаваме обема на реализирани продажби спрямо предходната година и резултатите като цяло са стабилни. Спрямо миналата година няма ръст в никакъв случай, дори може да се каже, че резултатите ни са малко под миналогодишните, но спадът не е значителен.
- Как гледате на конкуренцията на пазара на горива на дребно у нас?
За нас е важно пазарът на горива на дребно в България да бъде конкурентен. Както знаете, основни участници са големи вериги, а потребителите избират горива спрямо определените търговски марки. Налице е ефективна конкуренция, тъй като отделните играчи на пазара действат като свободни икономическа субекти и целят да стабилизират пазарното си присъствие, като предлагат различни продукти на конкурентни цени. Наред с това обаче търговците на горива са изправени пред редица правно-административни бариери, чието премахване би подобрило конкурентната среда. Като пример мога да посоча техническите и административинте изисквания за регистрация на данъчен склад, забраната за съхранение на продукти с различен акцизен режим в един и същи данъчен склад и невъзможността за съхранение на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти в други страни-членки на ЕС. Всички тези неща създават определени бариери и затруднения и ако бъдат премахнати, биха помогнали много на бизнеса у нас.
- Опитвали ли сте се да сезирате администрацията?
Ние се обърнахме директно към парламентарната комисия по икономическа политика, енергетика и туризъм с писмо, в което апелирахме, че промените направени със Закона за акцизите и данъчните скалдове, които въвеждат тези административни бариери, на практика създават проблем и пречка за конкурентната среда. Ние имахме предложение промените да отпаднат или поне да се въведат нови механизми как да протича процесът. За съжаление нищо подобно не се случи.
-Според вас за какъв период тези пречки ще могат да бъдат отстранени? Ще има ли такава възможност?
Всичко зависи от политическата воля.
- Как се развива пазарът през последните месеци, след като станахме свидели на изкупуване на някои бензиностанции от други вериги?
Според мен пазарът на горива се развива доста динамично. Конкуренцията се засилва заради навлизането на нови участници. Ние, като едни от играчите на пазара, приемаме конкуренцията, като реалност и необходимост, като нещо с което трябва да се съобразяваме. Ние се стремим към етична конкуренция в рамките на действащия закон за защита на конкуренцията и вярваме, че останалите играчи няма да нарушават правилата и ще играят спрямо законовите рамки.
- Каква е целта на придобиването на обекти на LItex от страна на Shell?
Компанията още през 1998 г. сключи договор с Litex Commerce за структурно коопериране, според което тогава действащите търговски обекти на LItex – 30 на брой, бяха преобразувани в търговски обекти на Shell. Тогава започнаха да функционират с логото на Shell. В началото на 2012 г. компанията придоби от Litex дългосрочно правото на ползване на две бензиностанции на територията на София. Сделката бе осъществена след съответното разрешение от страна на Комисията за защита на конкуренцията . В случая обаче, след сключването на договорите, не се прехвърля собствеността върху бензиностанциите, а Shell има само правото да ползва обектите на Litex, като извършва съотвеното ребрандиране, поддръжка и т.н. Основната цел при придобиването на обектите на Litex е да се затвърдят позициите на Shell България на пазара на горива в страната.
- Как смятате да разширите бизнеса си в България?
Плановете на компанията за нови инвестиции не са прекалено амбициозни, а са свързани най-вече с разширяване на мрежата на собствени бензиностанции в България – от един до три обекта годишно, предимно по магистралите и на основни възлови локации.
-Смятате ли да позиционирате свои обекти за зареждане на гориво върху новите участъци от магистралите?
Имаме подобни планове, но не мога да бъда конкретна в случая.
- Какъв е делът на Shell на пазара на горива у нас?
За съжаление в България няма точна статистика за разпределението на пазарните дялове между участниците. Затова и ние не бихме се ангажирали да коментираме с точност нашия пазарен дял. Не можем да дадем и конкретен дял за обема на пазара, тъй като цените на горивата се променят в широки граници, а това съществено влияе на пазара. Ако трябва да дадем оценка на пазара като обем, най-вероятно за България той трябва да е 2,5 млн. тона годишно.
преди 11 години Луда работа .Къде е рафинерията им?какво е това ВЕЛИКО ШЕЛСКО ГОРИВО. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Доживях и след зареждане в Шел борд компа да ми изпише "вода в горивото". Иначе, много им били качествни горивата.За Варна става дума. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години да бе, нищо вярно с действителността. На мен ми заредиха 46 литра в резервоар от 45 литра, в който има все пак останали 5-6 литра(на една от най-голамите и "реномирани" вериги). А горивния филтър го сменям на 10 000 км(въпреки че според майстора ми е правилно да се сменя на 20 000 км), щото колата спира да върви. Така че всичко е едно голямо мошеничество и то по две направления - качество и количество! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години За самолетното гориво се оказа, че дори юридически няма друг доставчик освен Лукойл - пълен монопол. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И аз потвърждавам разлика от почти 1л/100км при зареждане в БГ и на запад.Особено лошо е качеството при дизела - не малко помпи на дизелови двигатели се счупиха. При това двигатели на по 2-3г. Относно Шел - горивата им са много зле. На места бензинджиите им разреждат горивото. Даже доколкото имам спомен ги хванаха и в лабораториите пред 3г., че не продават ***, а не гориво по стандарт.Липсата на числа напълно доказва липсата на каквато и да е била конкуренция на този пазар. Административната тежест задуши конкуренцията и навлизане на този пазар е невъзможно. Ако си припомним последните неуспешни опити за нови вериги бензиностанции - турците от Опет, Темпо ги съсипаха - въобще пазара на горива е основен инструмент за грабеж на моменти законен(доколкото законите са нагласени) в други не.Най показателно е как Нефтохим отчита загуби?!? Очевадно източване на печалби в чужда посока при положение, че Лукойл сами си доставят суровината и могат да си сложат каквато цена пожелаят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Прави ли ви впечатление, че няма никакви числа - колко л. бензин/дизел/газ/метан се продават, кой колко % държи от тях и какъв е общият оборот. Нито колко от тях са производство на Лукойл и колко са внос. Иначе разпъваме локуми на 3 стр. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Не съм забелязал да са намалели колите, това че цените на горивата ни са високи за стандарта не е отказало много хора от колите, за мен сегашните цени са добре, ако се запазят такива и занапред ще е супер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години За качеството на горивата си прав, моята кола гори 10л на 100км в БГ и 8.5л в Германия. Не знам как става това чудо, обаче в Германия ми е по-евтино, въпреки че горивото е около 10% по-скъпо. А с тези цени на горивата ще ни направят като китайците преди 10 години - всички на велосипеди. Иронично е - китайците замениха велосипедите с коли, а европейците колите заменят за велосипеди. Да живее ЕС, за да се грижи за спортната ни форма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Госпожата почти не говори в числа, а набляга на общите приказки. Целите юли, август и септември държаха ултра-високи цени на горивата, изнудвайки хората по време на жътва и отпуски. От тогава насам цените спаднаха с поне 20 ст., без да има съществена промяна в цената на петрола в евро. Предполагаме, че и в момента не ни го подаряват, още по-малко пък да разботят на загуба, както се опитваше да ни убеди др. Златев. Моята лична стратегия е да зареждам горива от доставчици извън картела Лукойл, Петрол, Шел, ОМВ. При доказан или високовероятен внос, зареждам от там. Колкото до качеството - всеки, който е карал колата си в Австрия и Германия забелязва как разходът му пада с между 05 и 0.7 л/100 км., което само за себе си е показателно какво сипват в резервоарите ни тук. Другото, което аз очаквам е, че след като почти заличиха дребните търговци чрез главно административни мерки, сега ще почнат да се самоизяждат веригите. В този смисъл положението на Шел ми изглежда най-безперспективно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ние пък смятаме, че разлика в качествата на горивата има и тя е в полза на горивата в цивилизованите държави, каквато бг не е.А иначе е ясно, че всячески се крепи лукойл и му се дават нечестни конкурентни предимства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар