Камелия Славейкова е изпълнителен директор на Shell България от 1 август 2008 г. Същевременно тя изпълнява ролята на Мениджър “Комуникации” в Shell за Централна и Източна Европа и Средиземноморието. От август 2010 г. е и представител на Групата Royal Dutch Shell plc в Гърция, където компанията прилага индиректен модел на управление на бизнеса си.
Славейкова има магистърска степен по бизнес администрация за ръководни кадри (Executive MBA) от Американския Университет в България (2006 г. - 2007 г.). Завършила е специалността “Политическа икономия” (понастоящем “Макроикономика”) в Университета за национално и световно стопанство в София.
С нея разговаряме за пазара на горива в България и в световен мащаб. Тя коментира предизвикателствата, пред които са изправени търговците, вследствие на световната икономическa криза, както и последвалото свито потребление.
- Госпожо Славейкова, как компанията посреща новите енергийни предизвикателства, обусловени и от световната икономическа криза?
Разбира се, въпросът засяга Shell, като една глобална компания, защото оперира в световен мащаб. Компанията е убедена, че светът е поставен пред редица предизвикателства. От една страна са енергийните, както и тези предизвикателствата, породени от световната икономическа криза. Всичките тези фактори взети заедно карат водачите на превозни средства все по-често да слизат от колите си и да търсят начини за по-евтин транспорт, както и начини да намалят разходите си за гориво.
Ние вярваме, че имаме важна задача в съвременните затруднени условия на глобална финансова икономическа криза да се опитаме да помогнем на шофьорите да пестят разходи, както и да използват по-ефективно енергията. Повече отвсякога сме ангажирани с разработването на нови продукти и нововъведения, които да предлагат на клиентите това, от което се нуждаят.
С активна научно-изследователска и развойна дейност в лабораториите на Shell бяха разработени нови горива, които представихме наскоро на бълграския пазар. Вярваме, че с тези нови по-икономични горива ще помогнем на шофьорите да намалят разходите си за гориво. И така Shell посреща новите предизвикателства с един сериозен фокус към научно-изследователската и развойна дейност. През последните 5 години в глобален мащаб компанията инвестира над 1 млрд. щатски долара в научно-изследователска дейност. Това е повече от разходите на всяка друга международна петролна и газова компания, с което се и гордеем.
- Как високите цени на горивата се отразяват на продадените количества?
Високите цени на горивата определено се превърнаха във фактор, който оказва съществено влияние върху поведението на клиентите, върху това колко често зареждат гориво и за каква сума. Но трябва да обърнем внимание и на това, че потърпевши са и двете страни – и клиентите, и търговците. От една страна търговците на горива са потърпевши, защото има резки спадове в обемите на продадените горива, а от друга - клиентите свиват своето потребление. Намаляват обемите на продадените горива и сумата, за която се купува гориво и ние сме свидели на това през годината - особено през зимните месеци. През летните месеци ситуацията е значително по-добра. Но като цяло, високите цени на горивата свалят хората от колите. Разбира се, до това се стига и не само в резултат на високите цени на горивата, но и в резултат на промяната на инфраструктурата. Така например в София наличието на метрото промени много от нещата.
- Според вас какъв процент от хората в България “слязоха от колите си” заради повишаването на цените на гоирвото?
Трудно ми е да дам такава преценка и по-скоро не бих се ангажирала с коментар по този въпрос.
- Как икономическата криза се отрази на компанията? Регистрирате ли се спад в продажбите?
Петролният бизнес не остана незасегнат от икономическата криза. По-ниската покупателна способност на потребителите и свитото потребление доведе до осезаемо намаление на продадените горива. Това несъмнено рефлектира и върху финансовия резултат на компанията в България, който за 2011 г. оценяваме като незадоволителен. Продължаваме да набюдаваме последиците от кризата и през тази година. Те бяха особено силно усетени през първото тримесечие на 2012 г., когато към сезонния фактор се добави и изключително тежката зима и високите цени на горивата, а това доведе до сериозен спад в продажбите ни.
- Какъв спад отчитате?
Имаше информация, че пазарът е спаднал с до 10% през първото тримесечие на тази година. През следващите тримесечия ситуацията се нормализира. Текущите резултати на Shell в България показват стабилен обем на продажбите, а това ни дава основание да смятаме, че дружеството ще приключи годината с положителен финансов резултат въпреки неблагоприятните условия на пазара като цяло.
преди 11 години Луда работа .Къде е рафинерията им?какво е това ВЕЛИКО ШЕЛСКО ГОРИВО. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Доживях и след зареждане в Шел борд компа да ми изпише "вода в горивото". Иначе, много им били качествни горивата.За Варна става дума. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години да бе, нищо вярно с действителността. На мен ми заредиха 46 литра в резервоар от 45 литра, в който има все пак останали 5-6 литра(на една от най-голамите и "реномирани" вериги). А горивния филтър го сменям на 10 000 км(въпреки че според майстора ми е правилно да се сменя на 20 000 км), щото колата спира да върви. Така че всичко е едно голямо мошеничество и то по две направления - качество и количество! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години За самолетното гориво се оказа, че дори юридически няма друг доставчик освен Лукойл - пълен монопол. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И аз потвърждавам разлика от почти 1л/100км при зареждане в БГ и на запад.Особено лошо е качеството при дизела - не малко помпи на дизелови двигатели се счупиха. При това двигатели на по 2-3г. Относно Шел - горивата им са много зле. На места бензинджиите им разреждат горивото. Даже доколкото имам спомен ги хванаха и в лабораториите пред 3г., че не продават ***, а не гориво по стандарт.Липсата на числа напълно доказва липсата на каквато и да е била конкуренция на този пазар. Административната тежест задуши конкуренцията и навлизане на този пазар е невъзможно. Ако си припомним последните неуспешни опити за нови вериги бензиностанции - турците от Опет, Темпо ги съсипаха - въобще пазара на горива е основен инструмент за грабеж на моменти законен(доколкото законите са нагласени) в други не.Най показателно е как Нефтохим отчита загуби?!? Очевадно източване на печалби в чужда посока при положение, че Лукойл сами си доставят суровината и могат да си сложат каквато цена пожелаят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Прави ли ви впечатление, че няма никакви числа - колко л. бензин/дизел/газ/метан се продават, кой колко % държи от тях и какъв е общият оборот. Нито колко от тях са производство на Лукойл и колко са внос. Иначе разпъваме локуми на 3 стр. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Не съм забелязал да са намалели колите, това че цените на горивата ни са високи за стандарта не е отказало много хора от колите, за мен сегашните цени са добре, ако се запазят такива и занапред ще е супер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години За качеството на горивата си прав, моята кола гори 10л на 100км в БГ и 8.5л в Германия. Не знам как става това чудо, обаче в Германия ми е по-евтино, въпреки че горивото е около 10% по-скъпо. А с тези цени на горивата ще ни направят като китайците преди 10 години - всички на велосипеди. Иронично е - китайците замениха велосипедите с коли, а европейците колите заменят за велосипеди. Да живее ЕС, за да се грижи за спортната ни форма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Госпожата почти не говори в числа, а набляга на общите приказки. Целите юли, август и септември държаха ултра-високи цени на горивата, изнудвайки хората по време на жътва и отпуски. От тогава насам цените спаднаха с поне 20 ст., без да има съществена промяна в цената на петрола в евро. Предполагаме, че и в момента не ни го подаряват, още по-малко пък да разботят на загуба, както се опитваше да ни убеди др. Златев. Моята лична стратегия е да зареждам горива от доставчици извън картела Лукойл, Петрол, Шел, ОМВ. При доказан или високовероятен внос, зареждам от там. Колкото до качеството - всеки, който е карал колата си в Австрия и Германия забелязва как разходът му пада с между 05 и 0.7 л/100 км., което само за себе си е показателно какво сипват в резервоарите ни тук. Другото, което аз очаквам е, че след като почти заличиха дребните търговци чрез главно административни мерки, сега ще почнат да се самоизяждат веригите. В този смисъл положението на Шел ми изглежда най-безперспективно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ние пък смятаме, че разлика в качествата на горивата има и тя е в полза на горивата в цивилизованите държави, каквато бг не е.А иначе е ясно, че всячески се крепи лукойл и му се дават нечестни конкурентни предимства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар