- Какво е мнението ви за „социалната кошница“ на министъра на земеделието Мирослав Найденов?
Ако говорим за трите вериги и 10-те продукта, които бяха с фиксирана цена, разбира се, въпросната кошница е един плюс за потребителите. В така наречената „социална кошница“ влизат някои млечни продукти, хлябът, които се водят стоки от първа необходимост и винаги през годините, особено последните 7-8, бяха с нулев данък ДДС.
Ако искаме да помогнем на българския потребител трябва да потърсим начин да го облекчим и с едни и същи пари да може да си купи малко повече продукти. Единственият начин е с помощта на механизма с намаляване на ДДС върху някои продукти от първа необходимост, каквито са млечните изделия. Такава практика има във водещите европейски икономики.
Чести са въпросите на гражданите защо даден продукт в Германия е по-eвтин с 5-10%, отколкото в България. Да не би да сме по-богати и да имаме по-високи доходи? Разбира се, че в България доходите на населението са значително по-малки. Водещата причина за подобно явление е, че в Германия върху млечните продукти има 6,5% ДДС, както и върху други хранителни изделия. Представете си това да беше в България - няма как да не се отрази. Затова ние апелираме към по-нисък ДДС върху млечните продукти, а и върху други хранителни изделия.
Потребителят забелязва как у нас има сходни цени на много продукти с тези в държави като Германия и Австрия. Всичко това уронва престижа и имиджа на производителите с убеждението на клиента, че у нас производителите печелят повече, като дават същите цени и дори по-високи от тези в западните страни, а това не е така.
- Как „социалната кошница“ се отразява на млекопреработвателите?
В никакъв случай не може да има голямо отражение, защото в нея влизат само кисело мляко и сирене, и то на не много известни марки, затова и не дава цялостно отражение на индустрията. За самия производител може и да има някакъв ръст, но по мое мнение не е сериозен. Като цяло няма ръст на продажбите на млечните продукти, заради тези, които фигурират в социалната кошница.
- Как бихте коментирали тенденцията, че в страната ни все още процентът на вносните стоки е много по-голям от този на българските? Докога ще продължава тя?
Докато производителите в Европейския съюз получават по-големи субсидии от тези в България. Крайната продажна цена или себестойността на един продукт се формира от разходите по производството минус облекченията, които са дошли, като субсидии за продукцията. Не е тайна, че производителите на суровини в ЕС получават два или три пъти по-високи субсидии, отколкото при нас. Това ги прави по-конкурентоспособни от нас. Затова се увеличава и количеството на вносните стоки в България.
В Европа има фирми с над 70-80-годишна история с огромни производства, изчистени от първоначалния ентусиазъм, в който се намира България. Останали са само силни предприятия, които работят на високи обороти със заети капацитети на 90%, което формира и по-ниска производствена цена. Такива компании могат да си позволят да дотират един пазар като българския с цел разработка на техните продукти от 3 до 6 месеца, даже и повече.
За съжаление българският бизнес е в началото на своята 20-годишна история и инвестира много средства по синхронизация и удовлетворяване на хигиенните условия, които чуждестранните компания вече отдавна са въвели като норми. Нашите фирми нямат ресурс, който да вложат в разработка и субсидиране на местния пазар.
- Има ли бъдеще в експорта на български млечни продукти?
Ние от Асоциацията на млекопреработвателите инвестираме във външни проекти, които са с цел промотиране на български продукти извън границата на България. Към момента участваме в проект на приблизителна стойност около 4 млн. евро, който е с цел популяризиране на български млечни изделия в Обединените арабски емирства и в Австралия. Надяваме се с такива външни пазари да успеем да балансираме намалената потребителска възможност на българина, а по този начин да може да се запази, както преработвателната промишленост, така и животновъдството у нас.
- Тенденцията в световен мащаб е все повече да се произвеждат главно полуфабрикати. Как бихте коментирали това?
Зависи за кои страни и кои нации говорим. Убеден съм, че тази тенденция няма да остане трайно. Но отново е добре да се отбележи, че всяка нация има отделни потребителски навици.
- Какви са прогнозите Ви за развитието на бранша през следващата година?
Следващата година ще бъде изключително трудна за бранша, по същия начин, както беше и тази. Ако производителите успеят да запазят бизнеса си и работните места, то това ще бъде истински героизъм от тяхна страна. „Цветя и рози“ няма как да бъдат очаквани в млечната индустрия, а и в цялата хранителна индустрия у нас. Всички прогнози за ръст са абсолютно неверни.
преди 11 години 1. Върху луксозните коли има и акциз, че и мито за някои, така че не са еднакво НАДчислени с млечните продукти.2. Намаляването на ДДС с няколко процента означава формално намляване на крайната цена с още по-малко проценти. Крайният потребител може би ще усети разлика в първите 1 - 2 месеца, после тази разлика ще отиде в джоба на производители и прекупвачи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години "намаляване на ДДС върху някои продукти от първа необходимост, каквито са млечните изделия. Такава практика има във водещите европейски икономики. - Прав е човекът, БГ е единствената държава, може би в целия Свят, която облага с еднакво ДДС хляба и млякото и луксозните коли. Макар, че силно се съмнявам, че намаляването на ДДС ще повиши качеството на млечните продукти, но поне ще направи по-евтини ***, които ядем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Не! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Много повече полза за събираемостта и изсветляване на икономиката ще има признаването на 50% от разходите за храна на домакинствата за намаление на данъчната основа в годишните декларации. Така домакинствата ще могат да си позволят малко по-скъпи качествени стоки, разходните документи, като касови бележки ще станат интересни за клиентите и няма да се крият толкова обороти. Т.е. ще може наистина да се повиши качеството на хранене. При намаляване на ДДС за една група стоки ще се отвори дупка за нови измами и корупция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Има една стара приказка - Дадеш пръст, то иска да ти налапа ръката:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години А преди това фармацевтите ... А още преди това зърнопроизводителите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Миналата седмица бяха строителите , сега тия . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години егати наглостта... какви сте вие?? и аз искам 10% ДДС в моя бранш за да мога да цоцам. А моя бранш не се дотира от държавата... отговор Сигнализирай за неуместен коментар