Димитър Зоров започва кариерата си в млекопреработвателната индустрия през 1992 г., когато наема малката по онова време мандра "Пършевица". Днес компанията е една от гоелмите кравеферми в страната. Инж. Зоров е трети мандат председател на Асоциация на Млекопреработвателите в България (АМБ). Той е председател и на Българска асоциация на хранителната и питейната индустрия (БАХПТИ)
Преди броени дни представители на хранителната индустрия у нас алармираха за сериозен спад в потреблението на месни и млечни продукти и изразиха опасения от потребление на все по-некачествени и евтини храни. Няколко дни по-късно те участваха и в състоялите се международни специализирани изложения: Интерфуд & Дринк“, „Месомания“, „Светът на млякото“, „Булпек“ и „Салон на виното” в Интер Експо Център в столицата.
С оглед на постоянно свиващото се потребление и песимистичните очаквания за индустрията у нас потърсихме коментар от Димитър Зоров.
Пред Investor.bg той говори за състоянието на бранша, за тенденциите в световната хранителна индустрия във времена, в които потребителите масово прибягват към полуфабрикатите и изделията второ качество.
- Г-н Зоров, какви облекчения биха постигнали малките фирми от млечния сектор след подписания преди дни меморандум с Българската банка за развитие?
Целта на това сътрудничество е членовете да асоциацията на млекопреработвателите да имат достъп до по-облекчен достъп до кредитиране. Финансовата институция първо ще иска подробна информация за всеки един от членовете на асоциацията, за тяхното финансово състояние и перспективи на пазара. Всеки представител на асоциацията пък ще може по-лесно и бързо да потърси финансова помощ от банката без да се налага да обикаля и да търси възможности за по-изгодни кредити и финансиране. Асоциацията ще си партнира по подобен начин с финансова институция за първи път. В зависимост от интереса на членовете вече ще може веднага след подписването на меморандума те да осъществят комуникация с банката и да задвижат даден проект.
- С колко се е свила млечната индустрия в България?
Както в цялата хранителна промишленост, така и при консумацията на млечни продукти, е налице свиване заради намаляване на потребителските възможности на населението. За момента не разполагаме с окончателни данни, защото те ще бъдат финално изготвени към края на отчетната година. По предварителни прогнози и анализи обаче свиването на сектора през тази година ще бъде приблизително с 10-15% спрямо 2011 г.
Трябва да се отбележи фактът, че при продуктите, които са направени от така наречените „имитиращи вещества“ и съдържат в себе си главно растителни мазнини, няма свиване на потреблението, защото са по-евтини и съответно по-достъпни за българския потребител.
- По какъв начин се отрази на бизнеса покачването на цените на основните енергоносители?
Както във всеки един бранш, щом се увеличават цените на основните енергоносители, се увеличава и производствената себестойност на продуктите. Голяма част от производителите в близката година и половина не са променяли цените си, а от тогава цените на енергоносителите са претърпели многократна промяна. В млечната промишленост основната тежест в съставянето на производствената себестойност е млякото – между 60-70%. Около 20% са енергоносителите, каквито са горивата за дистрибуция, горивата за производството, токът и др., като много малка част - между 5 и 10% - са несвързани със суровината. Опаковките също са свързани с енергоносителите, тъй като са петролопроизводни.
Въпреки това през последната година и половина производителят у нас задържа ценовите нива. Това далеч не е защото има много добро финансово състояние и добър марж. Просто производителят е дълбоко убеден, че потреблението и възможностите на българския консуматор са на предела на изчерпването си. С риск да не загуби клиенти, съответният производител е готов да продава изделията си под себестойност, само и само за да може да превърти този цикъл, като се надява да дойде нещо по-добро. Но то не идва и не прогнозирам скоро да дойде.
Някои компании в бранша „плахо“ се опитаха и вдигнаха леко цените, но промяната е едва с около 10%. Този процент е крайно недостатъчен, за да може да се отрази и да поеме всички разходи, направени след поскъпването на енергоносителите.
- Колко фирми се оттеглиха от бизнеса с млечни продукти заради кризата?
Има много представители на бранша, които се отказват, а някои направо фалират. Всяка година тези случаи зачестяват. Положението в сектора е много тежко и мога да кажа, че фирмите в хранителната индустрия у нас са направо герои. Без производство няма как да бъде формирана добавената стойност в бюджета. Така няма как да се формират бюджетни заплати, да се отделят пари за здравни осигуровки и т. н. За всички трябва да е ясно, че трябва да има работеща икономика, а за да съществува такава, трябва да има активна и развиваща се хранителна индустрия.
преди 12 години 1. Върху луксозните коли има и акциз, че и мито за някои, така че не са еднакво НАДчислени с млечните продукти.2. Намаляването на ДДС с няколко процента означава формално намляване на крайната цена с още по-малко проценти. Крайният потребител може би ще усети разлика в първите 1 - 2 месеца, после тази разлика ще отиде в джоба на производители и прекупвачи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "намаляване на ДДС върху някои продукти от първа необходимост, каквито са млечните изделия. Такава практика има във водещите европейски икономики. - Прав е човекът, БГ е единствената държава, може би в целия Свят, която облага с еднакво ДДС хляба и млякото и луксозните коли. Макар, че силно се съмнявам, че намаляването на ДДС ще повиши качеството на млечните продукти, но поне ще направи по-евтини ***, които ядем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много повече полза за събираемостта и изсветляване на икономиката ще има признаването на 50% от разходите за храна на домакинствата за намаление на данъчната основа в годишните декларации. Така домакинствата ще могат да си позволят малко по-скъпи качествени стоки, разходните документи, като касови бележки ще станат интересни за клиентите и няма да се крият толкова обороти. Т.е. ще може наистина да се повиши качеството на хранене. При намаляване на ДДС за една група стоки ще се отвори дупка за нови измами и корупция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Има една стара приказка - Дадеш пръст, то иска да ти налапа ръката:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години А преди това фармацевтите ... А още преди това зърнопроизводителите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Миналата седмица бяха строителите , сега тия . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години егати наглостта... какви сте вие?? и аз искам 10% ДДС в моя бранш за да мога да цоцам. А моя бранш не се дотира от държавата... отговор Сигнализирай за неуместен коментар