- Коя част от инфраструктурата всъщност се нуждае от най-спешна модернизация?
Лично според мен това е водопроводната мрежа, което е напълно обратното на това, което се случва в България. В началото на годината гледах едно много добро сравнение на зам.-министър Симидчиев. Тогава той даде пример с това, че ако на една стара кола й сменим ауспуха, тя няма да стане по-икономична и по-надеждна.
Точно това правим ние в момента в България – инвестираме милиони в строежа на пречиствателни станции вместо във водопреносната мрежа. Една част от тях в момента дори не се използва, а в същото време загубите в мрежата растат. Разбира се правя уточнението, че това е извадено от контекста и със сигурност има и места където пречиствателната станция е може би по-приоритетна. В общия случай обаче това не е така.
- Има ли региони в страната, в които тази нужда е по-належаща от други? Кои са те?
Не мисля че мога да обоснова приоритет на един регион пред друг. Може би единственото, което аз като гражданин на България, който го е грижа за развитието на икономиката ни, бих казал, e, че приоритет трябва да са градовете, които обслужват туристи. Все пак туристическият сектор носи немалка част от приходите в държавата и за мен приоритетите трябва да са съобразени с това.
- Каква е ролята на държавата в този процес и какво прави тя в момента?
Държавата има основна роля в развитието на ВиК сектора и в процеса по обновяване на обслужващата го инфраструктура. Тя, чрез Министерство на регионалното развитие и благоустройството, е принципал на по-голяма част от ВиК дружествата. Тя е основният двигател и координатор в усвояването на средства. Тя е отговорна и за това да имаме актуални и модерни закони, които да спомагат развитието на сектора.
Държавата е тази, която по един или друг начин трябва да постави правилните приоритети пред сектора и да осигури условия за случването им. Това, разбира се, трябва да бъде заложено и в няколкото закона, които касаят сектора и актуалните процеси в него. В момента правителството разглежда нов закон за водите, както и няколко други закона, които засягат сектор ВиК.
В проектозакона са залегнали промени, които поставят, според мен, добра основа за развитие на сектора. На първо място това е неговото окрупняване. Аз лично се радвам, че и президентът следи този процес и преди дни заяви, че ще се възползва от правото си да наложи вето, ако законът не бъде приет по начина, по който да гарантира това окрупняване.
Важна е ролята на държавата и в контрола на сектора. Това е другата инициатива на правителството в създаване на изцяло нова система на управление на сектора, която трябва да се доведе до край.
Нещо, което правителството не прави, е да обедини управлението на сектора под една шапка. В момента то се управлява чрез няколко министерства, което затруднява изключително много процеса. Трябва да се структурира единно управление, което да има правилни приоритети и ясна отговорност за изпълнението им.
- Има ли европейски програми, които могат да осигурят подкрепа в това отношение?
Европейските програми са единственият шанс за по-мащабни инвестиции в сектора.
- Наскоро ВАТО БГ откри своя производствена база в Казанлък. Какви бяха инвестициите в нея и какви са плановете ви в средносрочен аспект (като капацитет, инвестиции, продажби, работни места и т. н.)?
ВАТО е компания, която работи на принципа на изнесеното производство. Нашите инвестиции не са в машини, а в инжeнери и в управленски процеси. Ние сме специалисти в това да конструираме продукта и да управляваме процеса на неговотo производство. Заедно с всички доставчици и подизпълнители, с които ВАТО работи, за да произведем един продукт, до 5 години, ние ще дадем работа на повече от 200 човека в България. Това ще са леяри, стругари, фрезисти, технолози, конструктори и програмисти.
Само за последните две години инвестициите ни са около 2 млн лева, а общата инвестиция е близо 3 млн лв. Плановете ни са в следващите 5 години да участваме активно в обновяването на българската, както и на румънските водни мрежи. Само от тези пазари предвиждаме да достигнем до минимум 10 млн. лв. годишни приходи. Други важни пазари за нас са всички останали страни в Източна Европа, Русия и Близкия Изток.
- Защо именно Казанлък? Можете ли лесно да си осигурите необходимата работна ръка и специалисти в региона?
Освен че основателите на фирмата са свързани с Казанлък, друга важна причина да инвестираме тук е човешкият ресурс в града. Тук има високообразовани опитни и отговорни хора. Именно човешкият ресурс е в основата на формулата за успех, на която ние сме заложили.
преди 11 години Остаряла или ... може би ИЗНОСЕНА?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не е инфраструктурата, а *** :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Прав е г-н Иванов за остарялата инфраструктура, но ще пие студена вода докато по закон загубите от общите водомери и магистралните водопроводи се плащат от клиентите. По тази причина ВИК дружествата нямат интерес да подобряват инфраструктурата, а ние ще си чупим колите в пропадащи дупки по улиците, отворени от подземни ручейчета и цели реки понякога. отговор Сигнализирай за неуместен коментар