IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Крум Трашлиев: Строителният бизнес у нас възвърна реалистичните си нива

Изграждането на тунела по магистрала Струма би било проектът на живота ни, споделя управляващият директор на Евро Алианс Инженеринг АД

09:00 | 23.10.12 г.
<p>
	Крум Трашлиев. <em>Снимка: <span class="st">Евро Алианс Инженеринг</span></em></p>

Крум Трашлиев. Снимка: Евро Алианс Инженеринг

- Какъв процент от проектите ви се реализират на територията на Германия?

В нашето дружество, специално през 2011 г., успяхме да реализираме 30-35% от проектите си в Германия. Предишните две години имахме и много работа в България и голям процент от дейността си концентрирахме тук, заради изграждането на столичното метро. Иначе работата ни се разпределя почти 50 на 50.

- Ще участвате ли в обществената поръчка за изпълнител на проекта за изграждане на тунела от 13 км по АМ “Струма”.

Със сигурност. Това би бил „проектът на живота ни“! Щом се касае за важни, стратегически и значими съоръжения, какъвто е този тунел, няма как да не проявим желание за участие.

- Какви са очакванията ви за този проект? За колко време ще бъде реализиран според вас?

Всичко зависи от финансирането. Както се казва – има ли пари и процесът ще тече по-бързо. Крайният срок за изготвянето му е 2020 г. и със сигурност ще бъде готов дотогава. Проектът за това съоръжение е много сериозен и има европейско значение. Затова и няма как да не бъдат отпуснати нужните средства за него.

По въпроса дали ще са толкова пари, колкото държавата ни иска и очаква, няма как да коментирам. Всички важни транспортни трасета, които свързват Европа с Азия, минават през България. Скоро ще бъде недопустимо у нас инфраструктурата да продължи да бъде в окаяното състояние, в което се намира в момента.

- Кои са по-големите проекти, които ще реализирате в България следващите години?

Много е хипотетично. Единият от тях може би ще бъде въпросният тунел на АМ „Струма“, но все още нищо не е ясно и сигурно за него. Ще концентираме работата си върху тунелите и останалите участъци от метро мрежата, които тепърва ще бъдат изграждани.

- Кои са най-големите ви конкуренти на българския пазар и на този в Германия?

В Германия работим главно като подизпълнители. Там има толкова големи фирми и конкуренцията е толкова мащабна, че въобще не можем да говорим за тях като за наша конкуренция. В България в тунелното строителство, по наше мнение и анализи, нямаме конкурент. В геотехнически план също сме най-големите у нас, а това е запазила се тенденция още от преди кризата. Вярно е, че напоследък излязоха много нови фирми в България, но те на този етап не са ни пряка конкуренция, защото се занимават с по-малки проекти.
 

- Какъв е вашият пазарен дял в България?

Към момента пазарният ни дял трудно може да бъде определен, защото инфраструктурните проекти, които се осъществяват в страната ни, са много по-малко от преди. Важно е да отбележим, че като няма проекти и нашата дейност спада драстично, а това се отразява общо на пазарния дял в сектора.

Все пак по наши изчисления за 2012 г., в рамките на тунелното строителство, държим дял от минимум 60%. В геотехническото строителство със сигурност този процент е повече. Същевременно през 2011 г. делът ни при геотехническите проекти в България е дори 70%.

Но като цяло моето виждане за пазара в България е, че се наблюдава категоричен спад. Всички големи инфраструктурни проекти свършиха с изграждането на столичното метро и АМ Тракия. Ако трябва да направя ясна съпоставка със ситуацията преди кризата, то спадът е близо 50%. Даже отчасти близо 100%.

В Германия глобалната финансова криза не се отрази толкова силно и нямаш такъв спад. Но в България, особено на пазара за геотехнически съоръжения, бих казал че се наблюдава спад от почти 80%. Проблемът при този вид дейности е, че частният сектор, който инвестираше в мащабни строежи на големи офис сгради, частни жилищни сгради или търговски центрове, буквално замря. След 2008 г. частният сектор в геотехниката изчезна. Нямаше планове за нови молове, търговски центрове, всякакви такива проекти бях спряни или нямаше инициативи за нови, а това както можете да си представите рефлектира и върху нас.

- Имате ли участие в новите молове, които ще бъдат отворени до края на тази година, както и следващата?

Да, имаме. Участието ни в новите молове, които тепърва ще бъдат открити, е приблизително 95%. В този обем влизат всичките подземни паркинги, сервизни помещения и други чисто геотехнически работи.

- Планирате ли да разширите бизнеса си извън Европа?

Имаме такива планове, но е рано да се говори за тях. Все още виждаме възможности в Европа, които смятаме да развием до край, но това не означава, че няма да опитаме и на места извън Стария континент в близко бъдеще.

- Как виждате развитието на сектора в близко бъдеще?

С бавен възход, който е реалистичен. По-скоро последните години бяха нереалистични. Състоянието, в което в момента се намира строителният сектор в страната ни, е неговото „истинско лице“. България е една малка държава с един малък пазар, който изведнъж се пренасити от фирми и работници, от които бизнесът няма нужда.
- Прогнозирате ли някакъв ръст?

Мисля, че ще има бавен, но сигурен ръст. Цялостният ръст на икономиката ни трябва да бъде използван, за да задвижи строителството в България. Частното строителство се върна към нормалното си, реалистично ниво, а държавата не може да надскочи себе си. Колкото е растежът на БВП, толкова ще бъде и ръстът в строителството, защото всичко върви ръка за ръка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:00 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още