- В началото на октомври ще бъдеш в София за събитието: „Talking with Vin Morar - Пътят на успеха през погледа на един нестандартен милионер“. Какво могат посетителите да очакват от него?
Както казах и преди: „Имам много какво да разкажа, но нищо не проповядвам“. Не разполагам с някакви вълшебни решения и не смятам, че някой разполага.
Затова просто искам да споделя собствения си опит за това как аз постигнах своята свобода и на второ място да споделя знанието си за бизнеса и икономическото развитие с фокус върху предприемачеството.
По време на посещението си в България се надявам да споделя и дискутирам въпроси като: личността като собственик на бизнес, значението на предприемачеството, необходимостта от положителна, благоприятна среда за успеха на отделния бизнесмен и бизнесите като цяло.
- Пътуваш непрекъснато и работиш с институции и корпорации от цял свят. Какво те мотивира да дойдеш в България и с какво би искал да допринесеш за бизнеса в страната?
Истината е, че съм работил много в Централна и Източна Европа и няколко страни наистина ме очароваха. Сред тях е България, наред със Словения и Хърватия. Имам много добри контакти и приятели във всички тези страни и разбира се винаги е хубаво да се срещам с тях, като в същото време допринасям за просперитета на тези икономики. По отношение на това какво всъщност мога да направя – просто мога да предложа няколко добри съвета.
- В класацията на Световния икономически форум за 2012/2013 г. България се нарежда на 62-ро място сред 144 страни по отношение на конкурентоспособност. Смяташ ли, че сами по себе си предприемачите могат да подобрят това класиране и какви стъпки може да се предприемат?
Промотирането на предприемачеството в една страна зависи от две единствени неща:
1) Наличието на хора с бизнес нюх.
2) Наличието на благоприятна среда, която подпомага бизнес културата.
Подобряването на конкурентоспособността е задача на правителството, което може да създаде подходящата среда, нужна за това.
Ролята на предприемачите е да се възползват от всички възможности, с което да допринесат за иновациите, богатството, заетостта и т. н.
В случая с България същата класация нарежда страната на 76-то място през 2010 г., на 71-во през 2011 и на 62-ро сега. Така че според този източник нещата се подобряват.
- Как могат правителствата да промотират предприемачеството и има ли нещо, което не трябва да правят?
По отношение на това, което трябва да се прави, горещо препоръчвам следното:
- Започнете да развивате предприемаческо мислене в обучението при децата още от ранна възраст, например от 6-годишна възраст и следвайте неизменно този модел до университета. Това не означава да се изисква от учениците и студентите да стартират бизнес. Идеята е да се разпространяват методи на обучение, свързани със стартирането на бизнес, във всички предмети – технологии, изкуство, науки, езици и т. н. Тези методи трябва да насърчават и развиват предприемаческите тенденции по естествен начин.
Проучванията показват, че такъв подход в действителност кара много хора да станат предприемачи по свой собствен избор или че пък те стават много добри служители и членове на обществото с развито бизнес мислене.
- Развийте благоприятна среда, която открито подкрепя предприемачеството чрез рамка от политики в полза на микро, малките и средните предприятия, регулаторна рамка, подходяща инфраструктура, улесняване на институциите за финансиране и за услуги в подкрепа на бизнеса, развитие на техническите и управленски умения
- Самите правителствени институции трябва да еволюират в посока предприемачество чрез насърчаване на тяхната продуктивност, резултати и т. н.
По отношение на това какво да не се прави, то е очевидно – всичко, което би застрашило изредените горе фактори, и което би препятствало създаването на бизнес култура, и особено тежката бюрократична система, която води до дълги процедури за регистриране и лицензиране на бизнесите, отпускане на разрешителни, гаранции за кредити, събиране на данъци и т. н.
- Смяташ ли, че бизнесите имат по-малко или повече възможности да генерират приходи по време на рецесия, както в момента? Би ли посочил някакви съществени фактори/области, върху които бизнесите да се фокусират в по-голяма степен?
Може да се очаква, че по време на световна икономическа криза правенето на бизнес и генерирането на добри доходи са по-трудни. Въпреки това от кризата ще можем да излезем единствено чрез създаването на среда, насърчаваща предприемачеството.
Също така икономическите спадове в действителност предоставят някои възможности за добър бизнес, които иначе не биха съществували.
Например в момента моят семеен бизнес развива специални нишови услуги в помощ на собствениците на жилища с ипотека, които не могат да обслужват кредита си, като поемаме техните задължения и променяме договора им за собственост на жилището в споразумение за наем.
По отношение на това къде трябва да бъде поставен фокусът, за да могат бизнесите да оцелеят в днешната криза, бих казал: фокусирайте се изцяло върху паричните потоци.
На второ място прогнозирайте и се възползвайте от каквито и да било промени на пазарите в посока нагоре.
Вин Морар ще бъде лектор в специалното издание на Клуб Investor.bg на тема “Пътят на успеха през погледа на един нестандартен милионер”, което ще се проведе на 4 октомври 2012 г.
Ако се регистрирате днес все още можете да използвате отстъпка от 40%. За регистрация и подробности моля кликнете тук!