- Какви са плановете ви за разширяване на терминалите на "Летище София"?
Първото нещо, което вече сме започнали и което е в процес на завършване, това е изборът на изпълнител за разширение на Терминал 2. Планираме да разширим галерията на терминала в северна посока за да може да се обслужват по-добре пътниците и да се раздели потокът на Шенген и Не-Шенген.
В скоро време ще бъде обявена и процедура за избор на изпълнител-проектант за изготвяне на проект за затваряне на галерията на първо ниво. Там в момента се съхраняват техника и машинни съоръжения. Ние искаме да я затворим, така че пристигащите пътници да минават на първо ниво, а заминаващите - на второ ниво. Надяваме се проектът да бъде готов до края на 2012 г., а до края на следващата година да бъде осъществен. Сам по себе си той не е сложен за изпълнение, затова е и очаквано в кратки срокове да го видим в завършен вид.
- Колко средства ще бъдат вложени?
За проектирането няма да са нужни големи средства. Аз мисля, че и самото строителство ще струва между 3 и 4 млн. лв. В тази сума влиза и изграждането на климатизация, подови настилки, окачени тавани, а площите не са малко. По този начин смятаме да увеличим и търговските площи.
- Казвате, че ще увеличите търговските площи. Какви магазини предвиждате?
Не само така наречените duty free магазини. Ние сме доста гъвкави в това направление. Който има желание да отваря магазини, в момента имаме доста празна търговска площ. Просто ще сменим предназначението и веднага правим конкурси, така че да отговорим на желанията на потенциалните ни клиенти. Според мен увеличавайки търговските площи ще повишим значително и приходите на "Летище София".
- Какви са вашите очаквания за увеличението на приходите?
Много трудно бих могъл да прогнозирам на този етап. Реално летището има 3,5 млн. пътници, които минават през него ежегодно. Това са потенциални клиенти на магазините. Но с оглед на икономическата ситуация в световен мащаб, не може да се каже с какъв процент ще бъдат увеличени приходите. Всички ние искаме да получим максималното, защото по този начин ще можем да инвестираме средства в летището.
- Обмисляте ли изграждането на нов терминал?
Вече сме започнали дискусия и планове за нов терминал. Има два варианта за изпълнението на тази задача. Единият е да се търси нова площадка за построяването му. Вторият е да се разруши Терминал 1, а на негово място да се построи нов.
Надявам се през следващата година да се предприемат действия по стартиране на проектирането на един нов терминал, тък като пътникопотокът се увеличава, а капацитетът на двата действащи към момента терминали на летище София ще бъде запълнен скоро. До този момент ние трябва да сме готови с един по-голям, по-луксозен нов терминал.
- Като казвате, че пътникопотокът се увеличава, с какъв процент се е увеличил спрямо миналата година?
Имаме средно 5% увеличение на пътникопотока на годишна база. Все пак годината все още не е свършила, а летните месеци са по-силни обикновено. Все още не мога да дам точна цифра с колко се е увеличил пътникопотокът.
- Казвате, че в близките години ще се запълни капацитетът на Терминали 1 и 2.
Тези два терминала са с капацитет на пътникопоток от 4,5 млн. души. В момента годишно преминават близо 3,5 млн. пътника. Ако сложим средно, че на година пътниците се увеличават с близо 5%, би трябвало в близките 5-6 години да се запълни капацитетът.
преди 12 години Бързаш и не мислиш какво пишеш. Казвам, че ако държавата съумее да развива икономиката, насърчава инвестициите в образованието, промишлеността, селското стопанство, туризма, ще се увеличи и необходимостта от пътуване, за да държиш бизнеса си конкурентно способен. Примерът е доказан в много страни, просто трябва малко да се замислиш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Писна ми всяка вечер като загледам телевизия през 15 минути да прелитат кацащи самолети и да не чувам нищо. Няма ли да направят нещо самолетите да захождат за кацане откъм полето, а не откъм града? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И аз съм на мнение, че ни трябват поне още 5 -6 летища, ако може с по 50 милиона пътници дневно. И Непременно НОВ НАЦИОНАЛЕН СТАДИОН, че сегашните пращят по шевовете и не могат да поберат публиката. И много други такива, дето са ни СТРАЩНО НЕОБХОДИМИ. Имам само една молба - може ли аз да не плащам за това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Би ли ми казал 50 милиона души от какъв зор ще дойдат в България! Летищата са следствие от развитието на една държава, а не причина за да пътуват хората до тази държава! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Абсолютно неефективно би било да се строи ново летище в София. Под 1 милион пътници годишно летищата са на загуба, между един и пет милиона души вече носят някаква печалба и над 10 милиона души летището става истински бизнес.Разделянето на сегашният относително нисък трафик от 3,5 милиона души на две е икономически необосновано и трудно ще се изплати! Инвестицията в метрото до летището също ще се обезмисли, ако тъкмо когато когато построят метрото до летището му вземат голяма част от трафика!Изнасянето на цялото летище извън града също ще е една инвестиция която ще струва поне 500-600 милиона евро плюс още 100-200 милиона евро за разширение на метрото, пътищата и т.н. и няма да донесе никакви допълнителни приходи! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Аз все си мисля, че на това летище проблем му е мястото за писти, а не терминалът, но може и да бъркам. Не че не може да се премости околовръстното и да продължи разрастването отсреща, но тогава вероятно ще се окаже, че най-скъпите ниви на Балканите са точно там... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Едно огромно и добре проектирано летище, в комбинация с добра държавна политика, биха могли да бъдат много полезни за развитието на икономиката. Дубай е ярък пример за това. Dubai International Airport обслужва над 50 милиона души годишно, представете си какъв капитал е това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Последният път, като фърчах и идвах от едно голямо летище нашето ми се видя, като малка селска автогара. Не е неприятно летище, просто контрастът е огромен.Ама нищо де, не е казано, че това е лошо:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да и аз мисля, че 2-ро летище в западна посока би било по добрия вариант. За да не се претоварват източните артерии на София - Цариградско и Орлов мост е вече претоварено. Още повече предстои строителство на западната дъга на околовръстното и спокойно може да се помисли по въпроса. Метрото също не е далече - Люлин и Обеля. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Може също да се замислите за ново летище. Извън града... отговор Сигнализирай за неуместен коментар