Кои са външните пазари, на които имате присъствие?
Продуктите на членовете на КМА традиционно са ориентирани към силно развитите индустриални пазари в Европа, Азия и Америка. Най-силно присъствие имаме в Германия, Великобритания, Испания, Швеция, Франция, Австрия, Китай, Тайван, Индия, Корея, САЩ, Бразилия, Мексико.
Като изключително перспективни оценявам пазарите в Турция, Румъния, Полша, Сърбия и Русия, където вече имаме първи пазарни пробиви, но потенциалът за износ там е много голям.
Кои са външните пазари, на които България би могла да стъпи като производител на високотехнологични и иновативни продукти?
Всички индустриално развити страни са потенциални производители, но и консуматори на високотехнологични продукти. Това са страни с добре развита инфраструктура и действаща пазарна икономика, в които съществуват реални условия за внедряване на високотехнологични продукти. Там иновативната култура, условията на труд и изискванията за производителност, качество и срок на доставка са най-високи, а това неминуемо обуславя добри условия за реализация на високотехнологична продукция.
Какво е състоянието на вътрешния пазар в момента?
Вътрешния пазар в България се характеризира със свито потребление и намалени инвестиционни проекти. В българските банки има съсредоточен достатъчен кредитен ресурс, но условията не са подходящи той да бъде усвоен и да се превърне в двигател на българската икономика. Като изключим някои инфраструктурни проекти, като цяло нашата икономика се развива бавно и несигурно, вътрешната междуфирмена задлъжнялост е много голяма и държавата не партнира добре на частната инициатива.
Как кризата се отрази на фирмите от клъстера на фона на общата ситуация в производствения сектор?
Ако се има предвид кризата от 2008 – 2009 г., то тя се отрази много зле на някои от фирмите в клъстера. Тези от тях, които използваха момента да развият нови изделия, технологии и услуги, да диверсифицирт продуктовата си и пазарна ниша, излязоха от кризата по-уверени и икономически по-силни. Те са фирмите, които сега пробиват технологично и на нови пазари.
Какви са настроенията сред чуждите ви партньори предвид дълговата криза в еврозоната и реалната заплаха от втора световна рецесия?
Основните бизнес партньори на КМА са оптимистично настроени по повод бъдещата ни съвместна дейност. Разбира се кризата не подмина и тях, но те също реагираха светкавично и се обърнаха към нови бързо развиващи се пазари, основно в Азия и Източна Европа. На фона на частичната деиндустриализация на Европа кризата засили интереса към развиващи се пазари и нови, по-високо ефективни екотехнологии и продукти.
Българските фирми могат да имат едно достойно място сред високо развитите в технологично отношение компании, като се ориентират към стратегически партньори и поемат ролята на поддоставчици на компоненти и системи, включително програмни продукти и специализиран хардуер.
преди 12 години Поздравления за успешното начинание. Надявам се г-н Президентът да се съветва с хора като г-н Славков, за "София тех парк" или както там беше.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар