IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Йордан Недев: Първите нови вагони ще влязат в употреба в края на август

Предстои сериозна ревизия на безплатните услуги в железопътния транспорт, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД

08:00 | 03.07.12 г. 10
<p>
	Йордан Недев, <em>снимка: личен архив</em></p>

Йордан Недев, снимка: личен архив

Йордан Недев е завършил икономика в СУ „Св. Климент Охридски” и магистратура по финанси в London Business School. Започнал е своя професионален опит в българския офис на германската консултантска фирма Roland Berger, където работи по приватизирането на български предприятия.

Недев е бил и управител на лицензирания инвестиционен посредник CEE Securities. През 2005 г. се присъединява към екипа на MMD Partners, където ръководи практиката по финансово консултиране.

От юли 2011 г. Йордан Недев е изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД. С него разговаряме за новите спални вагони, които скоро ще се присъединят към подвижния състав на железницата, приватизирането на БДЖ "Товарни превози” и бъдещето на железниците.

- Г-н Недев, какво се случва с приватизацията на БДЖ “Товарни превози”

В момента текат административните срокове за изразяване на интерес. Сега са първите 20 дни, в които потенциалните инвеститори и купувачи ще могат да закупят и след това подадат документите за участие в приватизацията. После документите им трябва да минат през Държавна агенция „Национална сигурност”, за да се провери дали са пригодни с цел запазване на държавните интереси.

Ще предоставим на евентуалния купувач нужната информация и документация без право на изнасяне, а той ще може да прецени каква оферта да предложи.

- Ясни ли са вече имената на някои от желаещите да се включат в приватизацията?

Нямаме информация за конкретни имена. Все още не се е появил сериозен купувач.

- Според вас ще има ли съкращения на персонала на БДЖ, след като приключи приватизацията?

Няма как да кажа. Тук е много важно да се използва верният термин. Няма да бъде запазена средната бройка на работниците в БДЖ. Терминът “средна бройка” бе вкаран като уловка от синдикатите и нито така е заложено, нито така ще бъде заложено в договора. 

Има договорка между синдикатите и Агенцията за приватизация да бъде запазена бройката на работниците, валидна към момента на сключване на договора. Не говорим за средна бройка, а за точно число към момента на сключване на приватизационния договор. Този персонал ще бъде запазен 3 години.

- Получихме информация, че стартът на приватизацията на товарните превози се е забавил, защото при подаването на документи в Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол се е получила грешка и сградният фонд на Транспортна полиция е бил част от активите на БДЖ Товарни превози.

Да, вярно е. Но тук има една подробност – имотите на Транспортна полиция са 100% собственост на БДЖ “Товарни превози”. Ние в момента се опитваме да разрешим проблема с наемателите от Транспортна полиция, която не ни е плащала наем от няколко години.

Надяваме се този въпрос да бъде решен час по-скоро. Дойде време, в което трябва да се изчисти този проблем, за да може да се осъществи приватизацията.

- Сградният фонд на Транспортна полиция присъства ли все още в активите на БДЖ?

Докато тече приватизационният процес ние сме свободни да боравим с активите. Нашите синдикати се опитват да убедят всички, че щом е стартирал процесът на приватизация, нищо повече не може да се пипа в активите на БДЖ. Това не е така – ние можем да правим каквото си искаме, защото дружеството продължава да работи и то има нужди, които ние трябва да задоволяваме.

Това, че е обявена процедура за приватизация, не означава, че ние не можем да извършваме покупко-продажба на дълготрайни материални активи. Просто трябва да обявим, че го правим и че на негово място влиза друго в баланса.

- Какъв е пазарният дял на държавните железници при товарните превози за 2011 г.?

Хубаво е да се гледа година за година и да се наблюдава показателят “свършена работа”. Не е нужно да се следи единствено количеството на превозените товари. Идеята е да превозваме големи товари на големи разстояния и оттам да идват основните приходи.

Грубо казано ние държим 70% пазарен дял. Ако съблюдаваме само количеството на товарите, делът ни би бил близо 77%.

- А какво ще се случи с безплатните карти за пътуване с влак, от които се ползват служителите на железниците и членовете на техните семейства?

Не само безплатните карти – с всичко, което е безплатно, ще се случи едно и също. Не може да има нещо безплатно, когато ние си плащаме тока, водата, горивото, данъците. Не може услугата, която предлагаме на база тези плащания, да бъде безплатна.

Регламентираните безплатни пътувания ще бъдат преразгледани внимателно и промени ще има от началото на следващата година. Така или иначе картите, с които разполагат служителите на БДЖ, са вече раздадени, а те са валидни до края на годината. Числата показват драстични средства, които изтичат от дружеството без да има възвръщаемост.

По пазарни цени документите, които даваме за безплатно пътуване, са на стойност 230-240 млн. лв. за една година. Това са стряскащи числа.

Последна актуализация: 05:08 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 4 rate down comment 1
Deamon
преди 12 години
Сумите за безплатните карти от 230-240 млн. са наистина стряскащи и е чудно от къде ги извадихте!! При условие, че картите, които служителите от НК ЖИ ползват, се заплащат. Как може да искате по 4 600 лв. за една такава карта за година!!! И Панталей Пътника не може да направи пътувания на такава стойност !!! А тези карти се ползват преди всичко за отиване до работните места, които са на не повече от 40 км средно. Всяка нормална фирма осигурява превоз на работниците си. Вие мислите, че с икономия от картите ще оправите железниците. Не - няма ! Спрете корупцията, сделки под масата и кражбите от тази голяма компания - това ще донесе много по-голяма полза!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 0
GRio
преди 12 години
Нали се сещате, че покупката на подвижен състав вероятно се прави чрез обществена поръчка - и че победителят е този, който я изпълнява...?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 2
FINTA
преди 12 години
Горна Оряховица и Карлово. Допълвам! Заводите мухлясват, ние турски вагони купуваме...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 1
TGV
преди 12 години
Наистина трябва да се даде отговор защо вагоните не се произвеждат в България. Доколкото си спомням има заводи в София, Русе и Дряново. Освен това можеше да се опитат да правят композициите за метрото тук. Защо трябва да стимулираме чужди икономики, като нашата има нужда от това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 2
elena.kalpakchieva
преди 12 години
Защото в България няма нужната производствена база.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
FINTA
преди 12 години
Само не разбирам защо не се произвеждат в България?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 0
data
преди 12 години
Все по ярко се очертава разделението на България на северна и южна . Всички инвестиции за инфраструктура : като магистрали , метро , модернизация на жп инфраструктурата са в южна България . Северна България видимо запада п.п. Срока за производството на спални вагони е доста дълъг , трябва доста добре да се планира поръчките съобразно излизането на състава от експлоатация . Видно е че предишното ръководство на БДЖ не се интересувало от това
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 1
VBT
преди 12 години
И нови вагони да купят по-бързо от няма да пътуват. Проблем са линиите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 0
optional
преди 12 години
и толкова са им много. синдикатите им са най-любимите ми хора на света - при всеки опит за промяна - оп, стачка. Браво, Недев, продължавай да ги громиш
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 5
Грую Груев
преди 12 години
За какво са ви спални вагони в края на август - та нали основните пътувания със спални вагони са през лятото за морето???? Знаеш ли значението на думата безплатни карти и защо, ако никой не трябва да има привилегии в тази държава, ушевите се увлняват на 45 години с 20 брутни заплати, защо *** не си плащат тока и т.н. и т.н. Знаеш ли, че тези хора бачат за по 600-700 кинта (машинисти), знаеш ли на какви влакове се движат, знаеш ли каква отговорност носят, знаеш ли колко хора пътуват ежедневно в БДЖ до работното си място и колко са важни тези карти и т.н. и т.н., както почти всички в това тиквено правителство - скоро ще чукне 12-ия час и пепеляшки като теб пак ще бъдат употребени и изоставени, ще ви остане само балът, на койтоопукахте народните пари....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още