- Какви средства сте инвестирали през тези години?
В производствената база досега сме инвестирали около 2,5 млн. евро. Но средствата, които харчим за лабораторните изследвания са значителни. Ние нямаме лаборатория, защото това е сериозен бизнес, затова сме в договорни взаимоотношения с германската лаборатория.
Една проба за пълен анализ на пчелен мед струва около 1300 евро. Но тя ни отваря пазарите, защото гарантира високото качество на българската продукция. Нашите продукти имат много добър прием в САЩ и Европа.
- В кои райони се намират сертифицираните пчелни кошери?
В почти всички екологично чисти райони на страната. В Североизточна България около Сребърското езеро, по поречията на реките Ропотамо и Русенски Лом. В Ямболоско пък имаме производители, прилагащи подвижно пчеларство, които следват пасищата в горските масиви. Навсякъде се стремим да избираме места, където природата наистина е уникална.
- Какви количества мед изнасяте годишно?
Почти цялата ни продукция е предназначена за експорт. Годишно експортираме приблизително около хиляда тона обикновен и биологичен мед. В зависимост от годината процентният дял на сертифицирлания мед се движи от 10% до 30%. Поради спецификата на производство и климатичните условия не може да се предвиди какви количества ще се произведат.
Тази година заради дъждовете ние загубихме почти изцяло акациевия биомед. При конвенционалното производство положението е почти същото, но понеже имаме много повече доставчици, затова ще имаме шанс да компенсираме доставките за износа. Няма да успеем 100-процента да ги компенсираме, но се надявам да бъде поне 30%.
- Как се движи експортът общо за страната?
Въпреки че съм председател на асоциацията на преработвателите на мед, за мен е странна официалната статистика, според която годишно се изнасят между 12 и 13 хиляди тона. За миналата година данните сочат, че от 15 хиляди тона произведен мед, са изнесени само 7 хиляди тона, което е странно.
За мен реалността е, че не повече от 10% остават в България, а всичко останало се изнася. Другото обяснение е, че фирмите си намират канали за нерегламентиран износ. Но смея да твърдя, че всичко, което е качествено, се изнася.
Това, с което можем да се похвалим обаче е, че българският пчелен мед възстанови позициите си на международните пазари, които бяха много компрометирани. След случаите с остатъчните вещества от антибиотиците в меда, заради които много пазари бяха затворени за нас, днес имиджът ни е съвършено друг. Това се дължи и на факта, че на пазара останаха няколко големи фирми, които държат на името си и поддържат високо качество.