Янис Поликандриотис е изпълнителен директор на ЕKO България ЕАД. Той работи в EKO България, част от Hellenic Petroleum Group, от юли 2005 г. Преди това е заемал ръководни позиции в Шел Гърция и Шел Финландия, както и в Делта Даери АД, Гърция, където през 1991 г. стартира като мениджър Износ, а по-късно е назначен за генерален директор на новосъздаденото направление Международен бизнес, със задача да ръководи и развива международната дистрибуция на продуктите на Делта АД. Там ръководи смесените дружества и дъщерни компании за производство и продажба на сладоледи на Делта АД в България, Румъния, Югославия и Бивша югославска република Македония. Янис Поликандриотис има Магистърска степен по Икономика и Публични финанси от Ню Йорк Стейт Юнивърсити.
Дейността на бензиностанциите ЕКО и Hellenic Petroleum навърши 10 години. По този повод компанията Еко България ЕАД даде информация за планираното развитие, а изпълнителният директор Янис Поликандриотис даде интервю за Investor.bg. Публикуваме оповестената информация, като са използвани и въпроси от други медии и отговори от други мениджъри в Hellenic Petroleum Group.
- Г-н Поликандриотис, какви са плановете ви за следващите години?
В момента имаме 81 бензиностанции ЕКО и плановете ни са в следващите 5 години да открием поне още 20, с което общият им брой да бъде над 100. Така ще подобрим присъствието на нашата мрежа в България, което да дава ползи на нашите клиенти и също така да открием нови работни места.
Също така планираме да изградим инфраструктура, като изградим депо в Гара Яна, което също ще създаде работни места в България. Този проект ще бъде реалност в сътрудничеството с български фирми, като в момента тече търга за избор на изпълнител. Стойността му е над 10 млн. евро. Освен това имаме две LPG депа до Стара Загора и Разград.
- ЕКО стартира в България преди едва 10 години, спрямо близо 20 г. за основните ви конкуренти. Как ви се отрази това?
Тъй като стартирахме близо 10 г. след основните си конкуренти, ние трябваше да растем бързо. В първите 3 години след 2002 г. купувахме земя и строяхме бензиностанции. Добрите локации обаче вече бяха притежание на други вериги. Затова за по-бързо разрастване през 2006 г. започнахме да закупуваме бензиностанции и да сключваме споразумения, като първото такова беше с Еко Петролиум. Така бе решен въпросът с името на веригата и то стана Еко България. След това придобихме Темпо Петрол, а впоследствие и най-големият ни партньор Опет Айгаз България през 2008 г. Така в края на 2008 г. достигнахме мрежа от 80 броя бензиностанции.
Последваха 2009 и 2010 г., които бяха години на консолидация след разрастването преди това. Посветихме се на модернизиране и подобряване на услугите в нашите бензиностанции. Сега имаме 10% дял в продажбите на дребно и позитивни нагласи и амбиции за бъдещето.
- Hellenic Petroleum има 4 рафинерии, ваше производство ли са предлаганите горива в бензиностанциите ЕКО?
В Западна и Централна България горивата се доставят от рафинерията ни в Солун, докато по черноморското крайбрежие доставките са от местни доставчици, които имат договори с Лукойл Бургас и други рафинерии. Качеството на горивата навсякъде е 100% гарантирано от нас, като ние влагаме добавките към горивата.
- В кой региони на страната сте готови да стартирате франчайз?
Готови сме да пристъпим към изграждане на франчайз мрежа и да преговаряме с всяка бензиностанция във всяка част на страната.
- Каква е политиката ви по отношение програмите за лоялност?
В България програмите за лоялност са много важни и самите вериги имат такива програми. В ЕКО имаме смесени програми за лоялност и това е основната разлика с нашите конкуренти. Традиционните програми при нас са свързани със събиране на точки, след което се получава отстъпка. Но също така имаме и карти за приятели, които са нашите лоялни клиенти и те получават отстъпката си веднага, без да събират точки. Това е много динамична схема, която можем да прилагаме за определен период в даден град или спрямо даден продукт.
Разполагаме с изключително лоялни клиенти, като рядко се случва клиентите ни да преминават към друга марка. Основната ни задача е да ги привлечем първия път, след това те остават наши клиенти. Причината е, че предлагаме премиум горива на цените на стандартните. Това носи спестяване на клиентите от до 4%. Предлагаме иновативни, екологично съобразени продукти.
- Доколко горивата у нас са с високи цени?
България е една от страните с най-ниски цени в Европейския съюз, като мога да дам за пример, че много гръцки граждани пътуват над 100 км. до трите бензиностанции по границата с България, за да зареждат от нашите бензиностанции.
- В последните години Еко България ЕАД отчита нетна загуба. Експанзията ли е причината?
Основната причина е, че дойдохме късно и трябваше да бързаме в разрастването си колкото се може. Положителното е, че имаме печалба преди лихви, данъци, амортизации и обезценки (EBITDA).
- Какви са разликите между българския и гръцкия модел на бензиностанциите?
В Гърция е тотално различно. Бензиностанциите са по-малки и работят на различен принцип, като водачите не излизат от колата, а плащат до колонките и си заминават. В България голямо значение за потребителите има отиването до касите, покупката и на други неща, почивката. В Гърция има общо около 6 500 бензиностанции, като под нашата марка са 2 000.
- Кажете повече за цялата дейност на Hellenic Petroleum?
Оперираме в 9 страни от региона. Управляваме 4 рафинерии, като 3 са в Гърция и една е в Бивша югославка република Македония. Те имат капацитет от 18,5 млн. метрични тона петрол на година. В Гърция имаме 2 000 бензиностанции под марките Еко и BP, а извън Гърция имаме над 300 бензиностанции в 6 държави.
Освен това в Гърция имаме две електроцентрали на природен газ с мощност 810 мегавата. Развиваме и производство на електроенергия от възобновяеми енергийни източници. Притежаваме и 35% от най-големият вносител на природен газ в Гърция DEPA. Добиваме нефт в Египет, Черна гора и Гърция.
В последните години сме в процес на преструктуриране с цел намаляване на разходите с оглед на световната криза. Нашите инвестиции от 2008 г. насам възлизат на над 3 млрд. евро.
На 99% е готов проектът за модернизация на наша рафинерия, като той е най-големият в Европа в последните 10 години и е на стойност 1,2 млрд. евро. Ползите от инвестицията са намаляване на замърсяването със 85% и елиминиране производството на мазут.
преди 12 години Това планувано ли е от Плевнелиев в България 2020? отговор Сигнализирай за неуместен коментар