- Какъв ръст във фармацевтичната индустрията в България се очаква тази година?
Факт е, че България бележи постоянен ръст през последните години. Прогнозите са до края на годината пазарът да нарасне с между 5 и 10%. Причините хората да харчат за медикаменти повече, въпреки че обществените фондове не дават много, са няколко - застаряващото население, по-широката употреба на иновативни медикаменти, които са по-ефективни, но и по-скъпи. Не на последно място е ниският процент за здраве, заделен в брутния вътрешен продукт на страната. В Европейския съюз парите за здраве са средно 9% от БВП, а в България те са около 4%.
- Какво е паричното измерение на пазара на лекарства в България?
Лекарственият пазар в България е за над 2 милиарда лева годишно и постоянно нараства. За това има една основна причина, типична за фармацевтичната индустрия, а именно разбирането, че в сектора трябва непрекъснато да се инвестира.
Фармацията е бизнес, при който и производителите, и търговците, инвестират постоянно. Това е един от секторите с най-висока интензивност на инвестициите. Доскоро големите международни изследователски компании бяха сред най-успешните на фондовата борса и с много високи дивиденти. Една голяма част от печалбата (около 15%) те реинвестираха в изследователска дейност, която в продължение на 20 години им се отплащаше сериозно. Но към днешна дата развойната дейност вече не дава такива резултати.
- Защо развойната дейност не е толкова ефективна, колкото преди години?
Отговорът не е еднозначен. Една от причините е, че се откриват нови продукти предимно за нишови заболявания, тоест не може да се покрие един масов пазар и да се получат огромните печалби, на които фармацевтичните гиганти бяха свикнали. В резултат на това на пазара се пускат все по-малко иновативни лекарства, печалбите намаляват и фирмите не могат да натрупат достатъчно средства, които да инвестират в нови изследвания.
Истината е, че възможностите да се намерят нови формули за масовите лекарства постепенно с времето се изчерпват. Вторият момент е, че рядко се откриват лекарства, които да са радикално нови и по-ефективни. Обикновено се пускат вариации на стари формули и така те губят атрактивността си.
- В какво още инвестират фармацевтичните компании в борбата с конкуренцията?
Много важна е инвестицията в промотирането на даден медикамент. До голяма степен печалбите на фармацевтичните гиганти се дължат на големите инвестиции в маркетинг. По света компаниите инвестират между 20% и 40% по това перо, за да се преборят с конкуренцията.
Като цяло икономическата среда у нас е благоприятна за фарма компаниите. В България фирмите се смущават най-вече от ценовите ограничения, които в някои случаи са оправдани, защото за някои продукти се искат цени, които никой не може да плати. Истина е, че в целия свят има огромен натиск да се намалят цените на лекарствата. Трябва да се има предвид и че пазарът е изключително наситен и има жестока конкуренция при предлагането на продукти от различни фирми за едно и също заболяване.
преди 12 години Ами като не спазват поговорките така ще е !казано е со кротце со благо всичко се постига отговор Сигнализирай за неуместен коментар