IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Юл. Узунов: Силовите методи за поевтиняване на лекарствата имат обратен ефект

Добрата политика е да се търси баланс на интересите, като се плаща за нови ефективни продукти, смята президентът на Top Management Advisors

08:00 | 29.05.12 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Юлиан Узунов, президент на консултантска фирма Top Management Advisors.<em> &nbsp;Снимка: Личен архив</em></p>

Юлиан Узунов, президент на консултантска фирма Top Management Advisors.  Снимка: Личен архив

- Какъв ръст във фармацевтичната индустрията в България се очаква тази година?

Факт е, че България бележи постоянен ръст през последните години. Прогнозите са до края на годината пазарът да нарасне с между 5 и 10%. Причините хората да харчат за медикаменти повече, въпреки че обществените фондове не дават много, са няколко - застаряващото население, по-широката употреба на иновативни медикаменти, които са по-ефективни, но и по-скъпи. Не на последно място е ниският процент за здраве, заделен в брутния вътрешен продукт на страната. В Европейския съюз парите за здраве са средно 9% от БВП, а в България те са около 4%.

- Какво е паричното измерение на пазара на лекарства в България?

Лекарственият пазар в България е за над 2 милиарда лева годишно и постоянно нараства. За това има една основна причина, типична за фармацевтичната индустрия, а именно разбирането, че в сектора трябва непрекъснато да се инвестира. 

Фармацията е бизнес, при който и производителите, и търговците, инвестират постоянно. Това е един от секторите с най-висока интензивност на инвестициите. Доскоро големите международни изследователски компании бяха сред най-успешните на фондовата борса и с много високи дивиденти. Една голяма част от печалбата (около 15%) те реинвестираха в изследователска дейност, която в продължение на 20 години им се отплащаше сериозно. Но към днешна дата развойната дейност вече не дава такива резултати.

- Защо развойната дейност не е толкова ефективна, колкото преди години?

Отговорът не е еднозначен. Една от причините е, че се откриват нови продукти предимно за нишови заболявания, тоест не може да се покрие един масов пазар и да се получат огромните печалби, на които фармацевтичните гиганти бяха свикнали. В резултат на това на пазара се пускат все по-малко иновативни лекарства, печалбите намаляват и фирмите не могат да натрупат достатъчно средства, които да инвестират в нови изследвания.

Истината е, че възможностите да се намерят нови формули за масовите лекарства постепенно с времето се изчерпват. Вторият момент е, че рядко се откриват лекарства, които да са радикално нови и по-ефективни. Обикновено се пускат вариации на стари формули и така те губят атрактивността си.

- В какво още инвестират фармацевтичните компании в борбата с конкуренцията?

Много важна е инвестицията в промотирането на даден медикамент. До голяма степен печалбите на фармацевтичните гиганти се дължат на големите инвестиции в маркетинг. По света компаниите инвестират между 20% и 40% по това перо, за да се преборят с конкуренцията.

Като цяло икономическата среда у нас е благоприятна за фарма компаниите. В България фирмите се смущават най-вече от ценовите ограничения, които в някои случаи са оправдани, защото за някои продукти се искат цени, които никой не може да плати. Истина е, че в целия свят има огромен натиск да се намалят цените на лекарствата. Трябва да се има предвид и че пазарът е изключително наситен и има жестока конкуренция при предлагането на продукти от различни фирми за едно и също заболяване.

Последна актуализация: 03:25 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Костадин
преди 12 години
Ами като не спазват поговорките така ще е !казано е со кротце со благо всичко се постига
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още