IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Юл. Узунов: Силовите методи за поевтиняване на лекарствата имат обратен ефект

Добрата политика е да се търси баланс на интересите, като се плаща за нови ефективни продукти, смята президентът на Top Management Advisors

08:00 | 29.05.12 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Юлиан Узунов, президент на консултантска фирма Top Management Advisors.<em> &nbsp;Снимка: Личен архив</em></p>

Юлиан Узунов, президент на консултантска фирма Top Management Advisors.  Снимка: Личен архив

На фона на кризата и общия икономически спад пазарът на лекарства у нас отбеляза пореден рекорд. Данните на международната анализаторска компания във фармацевтичния сектор IMS Health показват, че през 2011 г. у нас за първи път са продадени медикаменти на стойност над 2 млрд. лв., докато през 2010 г. пазарът е бил за 1,87 млрд. лева.

За спецификата на българския фармацевтичен пазар, за държавната регулация в сектора, цените на лекарствата и световните тенденции в бранша разговаряме с Юлиан Узунов, президент на консултантската фирма Top Management Advisors, която се занимава с анализи на фармацевтичния пазар в България и прави ежемесечни обзори на пазара за чуждите компании у нас.

- Г-н Узунов, проучване сред фармацевтичните компании в България сочи, че те са оптимисти за развитието на сектора въпреки кризата. На какво се дължи тази увереност?

Кризата няма пряко отношение към фармацевтичния сектор нито в света, нито в България. Всеки човек се разболява и в този смисъл лекарствата са продукти от първа необходимост. Потреблението като цяло не се влияе от кризата, а от други фактори, като епидемии и сезонни заболявания.

В редица страни обаче обществените фондове започнаха все по-активно да искат данни за ефективността на лекарствата, а не само за тяхната безопасност и качество. С други думи, те отказват да плащат за лекарства, за които няма доказателства, че са по-ефективни от алтернативни лечения с по-ниска цена.

- Все пак какви са проявленията на кризата в бранша?

У нас кризата се прояви най-вече за аптеките и търговците на едро поради това, че намаляха някои екстри, които носеха висока добавена стойност. Преди четири години огромен брой хора бяха готови да купуват големи количества „парафармация” - например скъпи хранителни добавки за отслабване и други продукти, които са на ръба на фармацията. Тогава имаше пазар за много продукти с висока норма на печалбата и кризата се отрази най-вече на тяхното потребление.

Чистата фармация обаче, която засяга лечението на хората, по никакъв начин не се е повлияла от глобалния икономически спад. Факт е обаче, че има много хора, които не се лекуват адекватно, защото не могат да си го позволят. Може да се каже, че в по-голяма степен са засегнати пациентите, а не бизнесът.

В световен мащаб проблемите на фармацевтичната индустрия са абсолютно различни. Там в последните години изтекоха и продължават да изтичат патентите, които гарантират монопола върху редица лекарства за най-масовите заболявания. Това доведе до много рязък спад в печалбите на производителите на тези продукти. Освен това изследователската им дейност вече не е толкова ефективна, въпреки че продължават да инвестират в разработката на нови лекарства.

Фармацевтичната индустрия вече не е толкова привлекателна за инвеститорите, а това не е добре за човечеството, защото изостава разработката на нови ефективни средства за лечение.

Последна актуализация: 03:25 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Костадин
преди 12 години
Ами като не спазват поговорките така ще е !казано е со кротце со благо всичко се постига
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още