Строителството в общия случай отнема около година - година и половина, и ако техните проекти бъдат одобрени до края на програмния период 2013 г., по правилото N+2 те могат да ги изпълнят до две години след приключването им, т.е. до 2015 г.
- Каква е ситуацията по изпълнението на проектите за пречиствателните станции?
Във фаза на изпълнение са 101 проекта, като част от тях са по техническа помощ, а другата са общинските инфраструктурни проекти. В момента се оценяват 72 проекта, които са депозирани от общини с население над 10 хиляди жители и са насочени за изграждане на ВиК инфраструктурата.
Тече процедурата и за подбор на проекти в по-малките агломерации с население под 10 хиляди жители. За малките общини ресурсът е 300 млн. лв.
За да облекчим общините при изпълнението на проектите, предоставихме възможност при потвърждаване на техническия обхват, още докато тече предпроектното предложение, да преминем към подписване на предварителен договор с общината. По този начин даваме гаранция на общините, че ще получат финансиране, защото проектите им са съобразени с критериите на оперативната програма, отговарят на изискванията и могат да проведат тръжните си процедури.
- Колко общини са подписали предварителни договори?
До този момент са подписани договори с Добрич и Пловдив. Техните проекти са големи и ще изискват време за изпълнението им, затова е важно да стартират тръжните си процедури навреме. Други шест общини вече са заявили желание да подпишат предварителни договори, имаме индикация и от нови общини. Така че постепенно процесът се задвижва.
- В края на април министерството обещава да изнесе анализ за проблемите по програмата. Може ли да посочите предварителни данни от този анализ и варианти за справяне с тези недостатъци?
За съжаление предварителният доклад все още не е готов. В момента се обобщават данните от направените анкети и с бенефициенти, и със самата администрация.
Целта на тази вътрешна междинна оценка е не само да посочим проблемите при усвояването на средствата, но също и да подпомогнем процеса на програмиране на следващия програмен период от 2014 г. до 2020 г.
Спомняте си, че по програма „Околна среда“ в началото имаше забавяне, породено от различни причини. Поради липса на точни и ясни правила общините не можаха да подготвят навреме проектите си. В процеса на работа процедурите бяха значително облекчени, започнахме да консултираме общините.
С този анализ искаме да откроим досегашните пречки, така че в бъдеще процесите да бъдат още по-облекчени. В момента ние помагаме на общините за подготовка на качествени проекти. Дори да не успеят да получат финансиране през този програмен период, ние искаме те да имат готови инвестиционни предложения, с които да кандидатстват веднага след 2014 г.
- Какви средства планирате от европейските фондове за следващия период и как са разпределени по направления?
Отново най-голям ресурс се насочва в сектор „Води“, където залагаме 2,5 млрд. евро. Значителни мерки предвиждаме за питейното водоснабдяване, защото е необходимо да осигурим адекватна инфраструктура в необхванатите досега общини.
Включени са и средства, които могат да бъдат осигурени от програмата за развитие на селските райони за защита от вредното въздействие за водите, водоснабдяване на малките населени места, където липсва мрежа.
- На какъв етап е изграждането на пречиствателните станции по Черноморието?
Общините получават съдействие не само от нашето министерство, но и от министерството на регионалното развитие, от ПУДООС и от ВиК дружествата, които също участват във финансирането. Тези проекти са сложни, предвиждат и дълбоководно заустване.
Това, което осигурихме по линия на програма „Околна среда“, е финансирането на проекта за „Златни пясъци“. Във фаза на оценка са проектите за Несебър и Созопол, но междувременно общините получиха възможност да стартират дейностите си, защото бяха отпуснати безлихвени заеми от ПУДООС. Те работят ускорено, като се цели още тази година да бъдат изпълнени дейностите по дълбоководното заустване.
Монтирането на самите пречиствателни съоръжения вероятно ще започне от следващата година, което е доста сложно като изпълнение. Възнамеряваме тръжните процедури да бъдат обявени още тази година, така че процесът да не се забави, защото самото строителство ще продължи поне година и половина. Фазата на търгуване забавят общините, затова ги призоваваме да започнат работа по изработване на тръжната документация.
- Обжалването на обществените поръчки няма ли да забави изпълнението, както се случваше досега?
Надявам се този симптом на масово обжалване на тръжните процедури да влезе в разумни граници, защото то забавя търгуването. Това не означава, че ако обжалванията са основателни, трябва да се пренебрегват.
Но в някои случаи абсолютно неоснователно се минава през всичките процедури на обжалване през ВАС, което забавя с минимум три месеца избора на изпълнител.
През февруари проведохме среща с камарата на строителите, камарата на надзорниците, асоциацията на проектантите и агенцията за обществени поръчки, за да търсим разумния баланс и да търсим по-етичния баланс в поведението на участниците на пазара.
Там, където има проблем, да се идентифицира още в началото и при обявяването на обществената поръчка да се посочва от бизнеса - примерно, ако се открие ограничително условие при кандидатстването, да се отстрани още в началото.
Най-често посочваните от бизнеса проблеми са точно ограничителните условия, поставяни от общините като изисквания към кандидатите. Целта е нередностите да се откриват и посочват в най-ранен етап, за да не се стига до съдебни обжалвания, водещи до забавяне на процедурите.
В тази връзка трите съсловни организации поеха ангажимент да правят преглед на обявените обществени поръчки и ако забележат притеснителни елементи в обявленията, да сигнализират нас или Агенцията за обществени поръчки, така че проблемът да се стопира навреме.
С последните промени в Закона за обществени поръчки, самата агенция също въвежда унифицирана практика, която служи за превенция при кандидатстването.