IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дамян Вътев: Големият проблем на хранителната индустрия е спадът в потреблението

Размерът на потребителската кошница се свива, заявява собственикът на месопреработвателната компания „Тандем“

08:00 | 04.04.12 г. 6
<p>
	<em>Дамян Вътев</em> &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Снимка: Личен архив</p>

Дамян Вътев                    Снимка: Личен архив

Преди четири години мениджърите на месопреработвателната компания „Тандем“ планираха инвестиции във ферма за биологично животновъдство. На какъв етап е проектът и как бизнесът реагира на последиците от кризата и спада в потреблението на хранителни продукти. Отговор на тези въпроси търсим от Дамян Вътев, съсобственик на компанията.

След като в продължение на години хранителната индустрия остана един от малкото отрасли от икономиката, който устоя на кризата, как според вас ще се отразят на бизнеса последното поскъпване на горивата и суровините?

- Безспорно поскъпването на горивата и суровините оказва въздействие и натоварва допълнително разходите за производство, но големият проблем за цялата хранителна индустрия е свиващото се потребление, което наблюдаваме от миналата година. То е естествен резултат от кризата в икономиката, която доведе до намаляване на заплатите и до постоянен ръст в безработицата.

Доходите на населението рязко спаднаха и това се усети по финансовите резултати на фирмите във всички сектори на хранителната промишленост. Специално нашата фирма започна да отчита лек спад в оборотите след първото тримесечие на 2011 г., като до края на годината не само колегите преработватели, но и търговските вериги отбелязаха сериозен спад в потребителското търсене.

И което е по-интересното - търговците ни информират, че като брой техните клиенти не са се променили, но размерът на потребителската им кошница се е свил страшно много и това се отразява на заявките към нас.

Трябва да имаме предвид още една особеност на пазара, че цената на месните продукти не се определя единствено от производителите. Има големи търговски вериги, които формират собствени цени и те вече са сериозен фактор на пазара.

Как тази криза се отрази на финансовите резултати на фирмата?

- Като повечето колеги от бранша и ние отбелязахме намаление в оборотите. При различните продукти спадът е различен, но има такива, при които търсенето намаля значително. Пример за това са  деликатесите, но при тях е обяснимо, като се има предвид фактът, че когато доходите на едно семейство падат, то е нормално да се премине към по-евтините продукти.

По какъв начин компенсирате това намаление на приходите?

Икономическите лостове са добре познатите – ограничаваме всички възможни разходи. Ситуацията е тежка за всички, ние не правим изключение, затова се стараем да оптимизираме всички процеси - от доставката на суровината, през производството, логистиката и реализацията на продукцията.

На този етап успяваме да се справим и от средата на миналата година, когато оборотите започнаха да намаляват, не сме правили съкращения на персонала. Но ако тенденцията не се промени, за съжаление, може да се прибегне и до тази крайна мярка.

На фона на целия негативизъм обаче смятам, че сегашната ситуация действа и доста дисциплиниращо, защото заостри вниманието ни по отношение на контрола на разходите и цялостното преразглеждане на процесите. Не мога да говоря за другите фирми, но на този етап противодействаме на кризата чрез тази оптимизация.

Пробвате ли варианти с разширяването на пазарите извън България?

Фирмата ни изцяло работи за вътрешния пазар. На този етап изнасяме определени бутикови количества за наши клиенти в ЕС, но в краткосрочен план не развиваме износа целенасочено.

Какви са прогнозите ви за развитието на пазара през тази година?

- Ние винаги сме били оптимисти, но и не бягаме от реалността, защото кризата е осезаема. В разговори с нашите клиенти усещаме силно притеснение, защото някои от тях дори се опасяват от финансови загуби заради продължаващото свито потребление.

Затова и в сегашната ситуация е почти невъзможно да се направят прогнози  дали тя ще се задълбочи или ще се усети раздвижване на пазара. Направили сме всички възможно да стегнем колана, заложили сме ниски очаквания. Дано нещата постепенно тръгнат в добра посока.

Последна актуализация: 07:07 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 18 rate down comment 0
Мислещ
преди 12 години
Съдейки по себе си и по семейството ми, силно сме намалили консумацията на месо и изобщо на храна по здравословни причини. Това силно намали разходите ни за храна. Бяхме започнали здраво да затлъстяваме, висок холистерол и прочее опасни тенденции. Мисля, че доста хора започнаха да са по-дисциплинирани в храненето и това има значение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 19 rate down comment 0
george_tn
преди 12 години
преди 8-10 години си мислех, че месните продуктите не могат да станат по долни, но явно ми е била бедна фантазията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 21 rate down comment 0
melon
преди 12 години
За хората не знам, ама съм станал вегетарианец от доста години, а и като цяло гледам да не ям ***.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 22 rate down comment 0
Gan4ovets
преди 12 години
Просто мисъл, обаче, за да си месопреработвателно предприятие не се ли изисква да преработваш месо?Иначе казано: Къде е месото?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 22 rate down comment 0
mick
преди 12 години
Ами намалете цените, може и хората да започнат да купуват. А сега какво - увеличават цените и се чудят защо намаляват продажбите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 20 rate down comment 0
nikolait
преди 12 години
е какво излиза - ядеш бг салам, от вносно месо...........да ти имам и държавата..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още