- Таксата за пренос по газопреносната мрежа не е променяна вече от години. Смятате ли да предложите на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) тя да бъде повишена?
В момента сме пред приемане от парламента на новия Закона за енергетиката, който въвежда и изискванията на Третия енергиен пакет на европейското законодателство. Тогава ще бъдем задължени да разработим нов тарифен модел за пренос на природен газ на територията на страната, което включва не само методологията на формиране на цената, но и концепция, по която ще трябва да се извършва тарифирането на преноса.
Имам предвид, че в момента сме на принципа „пощенско клеймо“, т.е. в която и точка и район на страната да се пренася и доставя газ, има една единна тарифа. А изискванията на европейското законодателство са да се изгради така нареченият входно-изходен модел за тарифиране. Това обаче не означава, че промените непременно ще повлияят на размера на ефективната такса за пренос. Така че поне до края на тази година не предвиждаме промяна на таксата за пренос на природен газ.
- Какви са предварителните финансови резултати на Булгартрансгаз за 2011 г. и съответно какви са плановете ви за тази година?
Ще се въздържа да кажа конкретни цифри в момента, защото сега изготвяме финансовите отчети за 2011 г. По предварителни данни резултатите ни са по-добри от тези през 2010-та, а за настоящата година очакваме да задържим нивото от миналата. Запазването на добрите финансови резултати на дружеството е особено важно за развитието на инфраструктурата ни и смятаме да продължим да го правим.
Веднага ще кажа, че добрият финансов резултат при нас не е самоцел. Финансовата ни стабилност е инструмент да реализираме инвестиционните си проекти, да предоставяме качествена услуга за достъп и да увеличаваме потребителите. А в в по-широк план стремежът е да наложим компанията като стабилен партньор за трансграничен пренос на газ в региона.
Искам да подчертая, че основната дейност на дружеството е да изгражда и експлоатира надеждно газопреносната инфраструктура. Това подобрява инвестиционния потенциал на страната и икономическото развитие на определени региони. А с изграждането на межусистемните връзки със съседни страни даваме възможност за диверсифициране на газовия пазар и съответно създаване на конкуренция между различните търговци, което води до по-ниски цени при по-високо качество на предлагането.
От друга страна, изграждането на инфраструктура до нови региони не винаги гарантира високи печалби. Възвращаемостта в част от случаите не идва бързо, тъй като изграждането на инфраструктура е стратегически и дългосрочен процес.
Ако трябва да обобщя, стремим се към все по-големи печалби, за да развиваме инфраструктурата. Целта е да си осигурим такава финансова стабилност, която да ни гарантира това в дългосрочен план. Мога да кажа, че изпълняваме тази задача успешно, както през 2011 г., така и през 2012 г.
- Освен Закона за енергетиката, има ли и други закони, касаещи дейността на Булгартрансгаз и необходими ли са някакви промени в тях, за да стане работата на дружеството по-ефективна?
Бих казал, че силно ни касае и Закона за устройство на територията (ЗУТ) и свързаните с него нормативни актове. През последните години бяха направи стъпки за ускоряване на процеса на изграждане на линейна инфраструктура – газопроводи и нефтопрводи - но има какво още да се постигне.
Процесът на изграждане на линейна инфраструктура е по-различен от така нареченото площадково или високо строителство, както по отношение на взаимосвързаността на отделните дейности, така и като концепция за управление на проекта.
В общия случай, много по-лесно е строителството на един „площадков“ обект – имам предвид целия процес от изработването на проекта, разрешителни за строителство и така нататък – отколкото същия процес при изграждане на газопровод. При втория случай е необходимо извършване на различни проучвания, оценки и учредяване на права върху голяма площ с разнообразна собственост, като успоредно с това тече и процесът на проектирането на самите съоръжения.
Според мен всички тези предварителни дейности би трябвало да могат да се движат успоредно, ако това е по възможностите на инвеститора. Докато според сегашния ЗУТ, повечето от дейностите трябва да се правят последователно, което удължава срока на реализация на проекта.
Като пример мога да дам съгласуването на проектните решения, което сега може да започне едва след като има одобрен подробен устройствен план (ПУП) за цялата площ. Той пък от своя страна трябва да се изпълни след приключване на Оценката на въздействието на околната среда (ОВОС) и още много други съпроводителни и поетапни процедури.
- Какво може да се направи, за да бъде облечен този процес?
Не мога да кажа каква точно е „панацеята“ за оптимизация и ускоряване на всичко това, но трябва да се даде възможност за паралелно провеждане на различни съгласувателни и разрешителни процедури, когато говорим за изграждане на линейна инфраструктура.
Всички линейни обекти са от обществено значение, независимо дали се строят от държавна или частна компания. Колкото по-бързо се реализират, толкова по-скоро ще усетим ползите от тях, които винаги се отнасят до допълнителни удобства за обществото ни и до по-добри условия за ускоряване на икономическия растеж.