- В плановете ви за 2011 г. влизаше въвеждане на ERP платформа SAP R/3. Какво наложи внедряването й?
Беше решено в Рош България, като част от Групата Рош, да бъде въведена платформата SAP. Това беше продиктувано от желанието на компанията да има единна платформа с другите страни и затова внедряването на системата се извърши през миналата година. По този начин на корпоративно ниво резултатите се анализират много по-бързо и ефективно.
- Прави впечатление, че разходите ви за конгреси през 2010 г. са за 1,3 млн. лв. спрямо 3,8 млн. лв. за заплати и осигуровки. Защо толкова много за конгреси?
За нашата компания конгресите не са разход, а инвестиция в новите лекарства и ползите от тях за пациентите, лекарите, платците на здравни услуги, в това число и лекарства, а следователно и на цялото общество. Рош разработва лекарствата си като изучава специфични механизми за развитие на болестите. Това генерира много новости в областите на приложение на тези лекарства и те се дискутират основно на научните конгреси в медицината. Затова се налага и лекарите да получават непрекъснато нова информация по време на тези конгреси, което води до по-ефективно лечение на пациентите. Затова и инвестираме в конгреси.
- Какво планирате през 2012 г.?
През 2012 година сме заложили ръст на продажбите по-голям от този на пазара. Това е в унисон и с очакванията на компанията на световно ниво. Основно предизвикателство отново ще бъде лекарството ни за ревматоиден артрит. В тази област има много голяма нужда от истински напредък по отношение постигането на контрол на заболяването, но и средствата отделяни за биологични лекарства са твърде малко.
Друго основно предизвикателство ще бъде преминаването на лекарствата за лечение на рак към заплащане от Националната здравноосигурителна каса. Добрата новина в този процес е улесненият достъп на пациентите до необходимите им лекарства, но е особено важно преходът в системата на реимбурсиране да стане възможно най-бързо и безпрепятствено за тези, които имат нужда от лечение. Голямата новина през тази година е новата възможност при лечението на рак на яйчниците. При тези пациенти за пръв път от близо 15 години има възможност да се прилага ново лекарство, което да им даде по-добра перспектива. Лекарите вече са убедени в това.
Друг голям успех е въвеждането на лекарство, което ще се прилага за лечение на злокачествен меланом (най-опасният вид рак на кожата). Това лекарство ще може да се прилага на пациенти само след изследване, което ще може да прогнозира дали пациентът ще се повлияе от лечението или не. Това означава, че към всеки случай ще се подхожда индивидуализирано и ще се търси максимална полза за конкретния пациент.
- Какъв е пазарният ви дял в България?
По данни на независимата компания IMS, благодарение на повече от убедителното си представяне в края на 2011 г. Рош България се затвърждава на 4-то място сред всички компании с общ пазарен дял от 6,4% в лева от целия фармацевтичен пазар (с рецепта и без рецепта) и бележи ръст спрямо края на предходната 2010 г. от съответно 4% с включени продажби на Тамифлу и 9%, ако се изключат продажбите на Тамифлу. При анализ на сегмента от фармацевтичния пазар, включващ само продуктите с лекарско предписание (Rx), където основно са насочени усилията и инвестициите ни, резултатите са още по-впечатляващи. В този сегмент Рош България за поредна година е абсолютен лидер с пазарен дял от 8,6% в лева.
- Как ще се развие фармацията след 10 години според вас? Генеричните или оригиналните компании са бъдещето?
Според мен, като ръководител на оригинална компания, бъдещият напредък в лечението на болести като рак, хепатит и ревматоиден артрит ще се ръководи от компании като Рош. Излекуването на тези заболявания още не може да се постигне с наличните до момента лекарства, следователно се налага търсенето да продължи, което е възможно само ако се инвестира в развойна дейност. Намирането на нови лекарства вече е много скъп, продължителен и несигурен процес. Затова и много компании се отказват и решават да се ориентират към генеричните лекарства. Тук идва и важната роля на фирмите като Рош. Ние наистина вярваме, че трябва да продължим да търсим и откриваме качествено нови лекарства. А генеричните компании дават възможност лекарствата с вече изтекъл патент да достигат до много повече пациенти, отколкото преди и това е тяхното ценно място за всяка здравна система. Затова и аз залагам на здравословния микс между оригиналните и генерични компании.