Главният изпълнителен директор на „Дунапак-Родина” АД Станислав Разпопов е на 42 години. Завършил е две магистратури – специалност „Изчислителна техника” от Техническия университет, както и „Международни икономически отношения” от УНСС.
Специализирал е в Икономическия университет във Виена, както и в Европейската банка за възстановяване и развитие по програма за подпомагане на държавите в преход. Програмата предвижда експерти от банката и топ мениджъри от цял свят да съветват младите мениджъри в Източна Европа, да ги обучават по нови техники и методи и да ги учат как да управляват успешно бизнес.
Станислав Разпопов е начело на „Дунапак-Родина” от шест години. От септември 2010 г. е регионален мениджър за Югоизточна Европа на Dunapack Packaging GmbH, Австрия. Под негово ръководство са три завода на групата: този в Пловдив, завод в Румъния близо до град Брашов и завод в Хърватска до Загреб.
Тази година Станислав Разпопов беше избран за Мениджър на годината, а новоизбраният президент на България Росен Плевнелиев го покани всеки месец да участва в заседанията на Съвета за икономическо сътрудничество при президентството.
Икономическите данни подсказват, че „Дунапак-Родина” – Пловдив, плува стабилно в този бурен в момента икономически океан. Вашата компания сякаш премина по-леко и през онази тежка Жан-Виденова криза. На какво се дължи това, г-н Разпопов?
- Трябва да се върна малко назад в историята на предприятието. „Дунапак-Родина” е правоприемник на Завода за хартия и амбалаж, който е създаден през 1962 г. И до 90-та година е най-голямото предприятие за велпапе и опаковки на Балканския полуостров. След 1996 г. става обект на масова приватизация, влизат фондове в него „успешно” и докарват предприятието до фалит.
Кои фондове взеха дялове от завода?
- Не съм бил тогава тук, но това което имам като информация - „Напредък” и някои други. През 2001 г. Европейската банка за възстановяване и развитие влиза във владение на предприятието, за да се опита да си спаси част от кредитите, които е дала на тогавашните собственици.
Австрийска компания купува по-голямата част от акциите на предприятието в края на 2002 г. „Дунапак Пакеджинк” е дивизията за опаковки Prinzhorn Holding GmbH - фамилен холдинг от Австрия с дългогодишна история. И всъщност от началото на 2003 г. започва възраждането, възстановяването и преструктурирането на „Дунапак-Родина” по най-съвременните стандарти на производството в Европа, като се отчитат разбира се и спецификите на българския пазар.
Условно мога да разделя този период от 2003 до 2011 г. на два етапа. Първият етап продължава до 2005 г. , в който са направени ударни промени, свързани с обновяване на сградния фонд, подмяна и пускане в експлоатация на някои от основните производствени линии – предприятието не е работило в продължение на няколко месеца преди това. Пуска се в експлоатация централа на природен газ – преди това производството е работело на мазут, което е страшно енергоемко и неефективно. Инвестира се в софтуерни системи, в хардуер – също.
Вторият етап започва през началото на 2006 г., когато и аз се появих в компанията. И той основно е съпроводен с бурен растеж по отношение на пазара – завоюване на нови клиенти, пазарен дял. През този период ние имаме увеличение на пазарния дял с около 10 на сто.