Васил Велев е магистър по автоматика от Техническия университет в София и магистър по Корпоративно управление от Икономическия университет във Варна. Бил е гост-лектор по "Управление на нестопански организации" в Университета за национално и световно стопанство.
Васил Велев е член на Съвета на директорите и изпълнителен директор на Стара планина холд АД; член на бордовете на директорите на редица търговски дружества, сред които са М+С Хидравлик АД – Казанлък, Елхим-Искра АД – Пазарджик, Фазан АД – Русе, Пътстройинженеринг АД – Кърджали, М+С 97 АД – Казанлък, Гарант 5 ООД – Пловдив, Бик холд ООД – София, Велев Инвест ООД – София и други.
От 1996 г. г-н Велев е член на управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), а от 2002 г. е неин председател. Васил Велев е член на Икономическия и социален съвет, на Националния съвет за тристранно сътрудничество, на Комитета за наблюдение на Националната стратегическа референтна рамка, както и на множество органи, изградени на трипартитен принцип.
- Г-н Велев, дружествата на Стара планина холд надхвърлиха предкризисните си печалби през 2011 г. Какви са очакванията ви за 2012 г.?
2012 г. е година с много неизвестни. Различните дъщерни дружества планират от 7% ръст до 10% спад на продажбите, съответно и на печалбата. Всички имат резервен план, който е за спад. Ако се четат вестниците, трябва да се планира по-консервативно, но ако се вслушаме в клиентите си, трябва да очакваме между 10% спад и 7% ръст.
- Как биха се отразили по-високите нива на инфлация, които се очакват поради действията на централните банки в Европа и САЩ?
При цените на производител инфлацията не е толкова голяма. При нас няма ръст на продажните цени. Имаше известен ръст в цените на черните метали, които са суровина за нашето производство, но той беше неутрализиран с подобряване на рентабилността ни.
Не планираме ръст на продажните цени и през следващата година. Известно изключение са акумулаторите и батериите на Елхим-Искра, при които цените варират силно поради значителни промени в цените на оловото. Ние се конкурираме на световния пазар и когато суровините поевтинеят, клиентите знаят това и искат намаление в цените. Обратно, при ръст в цените на суровините ние инициираме повишение в цените на крайния продукт.
- Промени ли се регионалната структура на износа ви спрямо преди кризата?
В ход е промяна и тя е инициирана от нашата активна политика. Делът на продажбите за Русия и страните от ОНД расте за сметка на страните от ЕС. Целенасочено търсим крайни клиенти. Например М+С Хидравлик вече продава в Минския тракторен завод, като той стана един от най-големите ни клиенти. ХЕС привлече за клиент РОСТСЕЛМАШ, който стана вторият по-големина клиент след Палфингер. Акумулаторният завод увеличи продажбите си за Русия и планира да ги увеличи още. Елхим-Искра продава тягови батерии на Изток, а най-големият ни пазар за стартерни батерии е в Западна Европа. На Запад изнасяме и елементи за тягови батерии.
- Ако не бяха новите клиенти, щеше ли да постигнете ръста от близо 30% в продажбите през 2011 г.?
Ръстовете щяха да бъдат по-малки през отиващата си година и нямаше да ги има тези относително добри прогнози за 2012 г. Има потенциал и ще търсим нови клиенти, като това е трайна тенденция. Близкият Изток, друг наш традиционен пазар от миналото, за съжаление е затворен поради ембарго в Иран и Сирия.
В Индия и Китай продаваме козметика и хидравлични изделия, в Корея също имаме продажби. М+С Хидравлик продава в Япония, Австралия, САЩ, Канада. М+С Хидравлик е на световния пазар и само 1-2% от продажбите му са в България. Въпреки очакваното забавяне на растежа на световната икономика, се предвижда той да надвиши 3% през 2012 г., което е позитивно за М+С Хидравлик.