- В условията на поредна криза как млекопреработвателният бранш оцелява и как се отразява свиващото се потребление на бизнеса?
- През 2008 г., когато беше първата криза, нашето предприятие преработваше по-големи количества суровина, като изкупувахме и от малки стопанства. Установихме, че количеството не води до качество и затова се преориентирахме към доставки само от големите ферми, които ни подават качествена суровина и то в големи количества.
Намалихме разходите си от транспорт и в резултат на повишеното качество на нашата продукция през септември 2011 г. спрямо 2008 г. увеличихме оборотите, което на фона на спадащото потребление е добър резултат. И тези резултати са на фона на 40-процентното поскъпване на суровината, което се получи през миналата година.
Заради свития пазар през 2010 г. не успяхме да компенсираме това поскъпване с повишаване на цените на нашите продукти и това се отрази зле на много фирми в бранша. Специално нашата мандра успя на етапи в продължение на една година да увеличи цените на млечните продукти.
В резултат на това поскъпване спадна потреблението на някои наши традиционни продукти като сиренето например. Причината е във високата цена, но е ясно, че като производители не можем да си позволим да продаваме над себестойността. Преориентирахме стратегията си, като компенсираме спада на вътрешния пазар със засилен износ. В резултат на това близо 30 на сто от продукцията ни вече се реализира зад граница. Основните пазари са европейските – продаваме в Румъния, Германия, Англия, Словения, Испания и малки количества – в Италия.
Ако трябва да говорим за проблеми на бранша, то не мога да отмина все по-бруталната политика на търговските вериги, която притиска производителите. Не може всичките им промоционални програми да се основават единствено на изисквания към доставчиците.
Навсякъде в Европа производителите са създали регулация, която да защитава и техните интереси, докато тук не е така. В резултат на това много от мандрите, в това число и нашата, преустановихме работата с някои от големите вериги. Сивата икономика също остава неразрешен проблем, който е голяма пречка за млекопреработвателния бранш.
Затова със създаването на съюза на животновъдите съвместно с асоцииациите на млекопреработвателите смятаме да засилим работата с институциите, от които зависи прокарването на различни законодателни промени, свързани с уреждане на взаимоотношенията и с търговските вериги, и с предприемането на реални мерки срещу сивата икономика.