Велко Лазов е в автомобилния бранш още от студентските си години. Започва като стипендиант в "Изотимпекс" - голяма външнотърговска организация от времето на социализма, която е първият вносител на Пежо за България.
Три-четири години след промените “Изотимпекс” вече не съществува, а Велко Лазов и по-големият му брат създават “Ведимекс” и внасят Мицубиши и Волво от Австрия.
Започва кариерата си в ТМ Ауто като мениджър Продажби през 1996 г., малко след като “Инчкейп” става собственик на компанията. През 1998 г. създава фирмата “Булмоторс”, с която е самостоятелен дилър на Toyota до 2004 г. Следва кариера в “Алфа груп” (2002 – 2004 г.) и “Инчкейп Полша” (2004 – 2006 г.) От октомври 2006 г. заема длъжността изпълнителен директор на “ТМ ауто”, както и управител Продажби крайни клиенти на “Инчкейп” за България, Румъния и Македония.
Днес той е управляващ директор на “Тойота Балканс”.
Завършил е магистратура по маркетинг и мениджмънт във ВИИ “Карл Маркс” (сега УНСС).
- Г-н Лазов, по данни на Асоциацията на автомобилните производители сте на трето място по продажби през първата половина на годината. Каква е оценката ви за пазара на автомобили у нас през тази година?
През 2011 г. се очакваше пазарът на автомобили да отчете ръст от около 10–15% спрямо миналата година, базиран на това, че кризата вече отшумява и наистина бизнесът започва да се раздвижва. Статистически това е така, но все още голяма част от фирмите вносители на автомобили изпитват затруднения от складовите наличности и ниските продажби. Най-вероятно са надценили очакванията, които са имали, и това е една от причините през 2011 г. да продължава да се случва феноменът с реекспорт на автомобили. Доста от автомобилните марки изнасят автомобили за западния пазар, като ги рапортуват като продажби в България. Именно заради това ние сме на трето място по продажби.
Нашата цел е тази година да увеличим продажбите си, но на вътрешния пазар. Завършихме миналата година на първо място и не сме се отказали отново да бъдем първи.
Кризата не е машина, която да свърши с натискането на "стоп" бутон, но вече има ясни макроикономически индикатори, че в България има растеж и че излизаме от кризата. Тя обаче не е свършила окончателно. Безспорно е, че едни отрасли се възстановяват по-бързо от други. Факт е, че в момента българската икономика изнася повече, отколкото внася и това е така, защото вътрешното потребление е слабо. Все още на много места се усеща стагнация и ние го виждаме, но това ще отмине.
- Как ви се отрази кризата? Взехте ли някакви непопулярни мерки? Наложиха ли се съкращения на хора?
Какво значи непопулярни мерки? Това е едно извинение за осъществяване на популярни мерки. Представете си, че бизнесът е една много добре организирана структура. Независимо от ударите, които понася, тя успява вътрешно да се нагласи. Можем да го наречем по много начини, но най-важното е, че на нас не ни се наложи да правим драстични промени.
Тойота Балканс ЕООД е собственост на Inchcape - най-големият в света дистрибутор на автомобили с бизнес на 5 континента, което ни позволява да сме изключително добре информирани за пазарните тенденции в света. Това ни позволи в България да видим проблема още през август 2008 г. и да започнем преструктурирането много по-рано. Затова като цяло то при нас премина изключително плавно. Да, ние оптимизирахме персонала си, но в много малки мащаби – положихме всички усилия да съхраним един от най-ценните си активи, а именно служителите на компанията.
Предприехме много други мерки за намаляване на разходите и тяхното оптимизиране - започнахме много рано предоговарянето с нашите доставчици на различни услуги и продукти, за да можем да посрещнем ударите на кризата и това ни даде преднина пред нашите конкуренти. Това, което постигнахме миналата и тази година е благодарение на силния дух, който запазихме в екипа си по време на кризата.
- На какво ви научи кризата?
Няма човек или индустрия, която можеше изобщо да предвиди такава криза. Тя повече се анализираше, отколкото се неутрализираше. Беше повсеместна и неслучайно всички анализатори казват, че това е най-голямата криза, която човечеството познава.
Научихме се да работим още по-усилено, още по-твърдо, да вярваме в успеха и да го постигаме. Всичко останало е вследствие на кризата, но генерални изводи не могат да се правят.
- Как се промени пазарът? Ваши колеги споделиха, че се забелязва преориентиране на купувачите към по-малки автомобили заради кризата. Има ли подобна тенденция и при вас?
Да, безспорно се наблюдава такава тенденция, но аз ще го определя по друг начин. Кризата помогна на българина да стигне по-бързо до Европа. Ако преди това с парите, с които разполагаше, искаше да си купи кола, с която да се покаже, то сега той стана много по-разумен. Вече прави сметка, вижда колко ще му бъде първоначалната вноска, колко ще му струва застраховката и т. н.
- Кой е най-продаваният ви модел?
Най-продаваните ни автомобили са Yaris, Auris и Avensis.
- Смятате ли, че новото ви предложение „10 години, 3 нови автомобила TOYOTA“ ще има успех? Все пак българинът все още не е свикнал да планува покупката си на автомобил, а и покупателните му възможности все още не са големи.
Нека да не подценяваме българина. Минаха повече от 10 години, откакто банковото кредитиране стана достъпно и навлезе във всички сфери на живота. Много от хората са купили и изплатили повече от един автомобил на лизинг, споделили са този опит и с приятели. Факт е, че тази програма е приета от клиентите. Всяка втора покупка на кола при нас е с тази програма.
- Има ли уловки в тези предложения?
Не, няма, това са коментари на празна платформа. Първо законът ни задължава да покажем абсолютно всички условия, което и ние сме направили в комуникацията си и на сайта си, след това мащабът на нашата компания и нашите лизингови и застрахователни партньори е такъв, че не можем да си позволим такива уловки. Нашите лизингови предложения – Toyota Optimal Leasing и 10 Години Нова Toyota под една или друга форма съществуват на развитите пазари от години - ние просто ги адаптирахме и пренесохме в България, позовавайки се на международния си опит.
- Защо българите да купуват нови автомобили?
Много често хората сравняват само паричната стойност на нов и употребяван автомобил и не си дават напълно сметка за всички разходи и фактори при употребата на тези автомобили след това. Новият автомобил предлага цяла съвкупност предимства пред употребявания – комплексна гаранция и оттам много по-ниски разходи за поддръжка, в пъти по-висока безопасност и сигурност на пътя, много по-нисък разход на гориво, много по-ниски вредни емисии, възможност за по-гъвкаво и по-изгодно финансиране и в перпектива – по-ниски данъци и такси. Ако всички тези фактори се добавят към уравнението, се оказва, че е всъщност по-изгодно и удобно да се шофира нов автомобил, отколкото употребяван.
Колкото до данъчните облекчения, България е навярно единствената държава в Европейския Съюз, където няма преференции за нови, чисти, икономични и хибридни автомобили. Асоциацията на автомобилните производители е в непрекъснат диалог с държавните институции за облекчения при покупката на нов автомобил. В момента дори тече диалог за хибридните автомобили. Разбира се, един държавен апарат трудно се променя, трябва добре да бъде представено какви са предимствата.
- Имате ли много върнати автомобили от лизинг?
Не, нямаме. Покупката на една Toyota в повечето случай не е емоционален акт, а е добре преценено и информирано дългосрочно решение. Нашите клиенти са прагматични хора, които правят добре обмислени покупки на продукти, които ползуват с години. Неслучайно Toyota задържа едни от най-високите остатъчни стойности при употребяваните автомобили – предлаганите автомобили са малко на брой и с голям остатъчен ресурс.
- Очакванията ви за пазара през тази година?
Не бих казал, че могат да се случат някакви изненади. Обикновено третото тримесечие е малко по-слабо заради периода на отпуските. Четвъртото тримесечие пък е едно от най-силните. Ако изключим износa на автомобили от България за Западна Европа, аз очаквам през тази година вътрешният пазар да запази равнищата си спрямо 2010 г.
Нашата цел е и тази година да бъдем на първо място. Подготвяме интересни следващи предложения, които надграждат сегашните. Тази година ще е по-добра от миналата за Toyota.
преди 13 години Цитат:- Предприехме много други мерки за намаляване на разходите и тяхното оптимизиране - започнахме много рано предоговарянето с нашите доставчици на различни услуги и продукти, за да можем да посрещнем ударите на кризата и това ни даде преднина пред нашите конкуренти. Това, което постигнахме миналата и тази година е благодарение на силния дух, който запазихме в екипа си по време на кризата.Поздрави г-н Лазов! Най-ценното наистина са хората! С пожелание за успех! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Rolland77, абсолютно си прав. Преди няколко години задължиха дистрибутори да ползват само нови автомобили/абсолютно безсмислено/ и това раздвижи пазара. Едва ли някой обаче би се решил на още такива непопулярни решения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Новото си е ново...Друг е въпроса за цените и стандарта.Ама, като политиците краднат и за умрелите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Покупката на нов автомобил е снобария. Лукс, който разумните клиенти не си позволяват. Не че не могат - глупаво е, при положение, че на пазара на употребявани автомобили можеш да направиш много по-изгодни сделки. ...Ако си способен, разбира се. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Абе тия автоджамбази са луди!!! "Много по-изгодно било да си купуваме нови коли, отколкото стари" - тоя на кой свят живее???Как бедния нашенец ще си купи нова кола без да стане кредит-роб на някоя банка?!?! Само 5-10% от българите биха могли да си позволят нова кола при тия доходи!А и дори да имам парите, никога не си бих взел нова кола...Пример: ако си купя 5 годишна, на около 100 000км за около 10 000лв е доста по-рентабилно от нова кола за 25-30 000лв. Каквото и да и се повреди на стара 5 год. кола, ремонтът и никога няма да отиде на цената на нов автомобил. Да не говорим за огромната застраховка и безмислените, задължинтелни и скъпи сервизни обслужвания.Следователно, абсолютно безмислено е да се купуват нови коли, още повече на лизинг или кредит. Не е за българската черга тоя разход... А тоя си приказва безумия, с цел да хване на куката някоя балама за (б)лизинг ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Всички изпитваме затруднения в кризата г-н Велко Лазов не само вие. А някои хора в България, изпитват затруднение дали ще има какво да ядат довечера, а нов автомобил за тях е само несбъдната мечта. Така че радвайте се, че въобще имате продажби пък и макар на трето място. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Дянков е прав, само дето реално продажбите не са в БГ, а са ре-експорт ;-)) хехехЕдин вид, колата идва на склад у нас и после се продава обратно в чужбина, т.е. на книга се води, че е продадена от БГ вносителя.С две думи, Дянков отново чете Евангелието като Дявола :-)) хахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години То голем бизнес да внасяш коли. КОгато почнете да ги проектирате и произвеждате ,тогава ще има кинти отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ами намалете цените или предложете безлихвен лизинг. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Нали имаше рекорсти продажби на нова коли тази година, писаха НСИ и идиотчето Дянков отговор Сигнализирай за неуместен коментар