Как се развива пазарът на пилешко месо в България, кои са перспективните пазари за българските производители и какви са шансовете на малките и средните фирми от бранша да се развиват – това коментира пред Investor.bg Любомир Лозанов, изпълнителeн директор на „Амета холдинг“ , по повод амбициите на компанията да разшири възможностите на предприятието си за производство на пилешко месо в Разград.
Лозанов е изпълнителен директор на „Амета холдинг“ от 10 години. Преди това работи като експерт инвестиции в Българо-американския инвестиционен фонд. Завършва стопанско управление в Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Специализира корпоративни финанси в Холандия. Сертифициран финансов анализатор (CFA).
Г-н Лозанов, какво се случва в момента на пазара на пилешко месо? Расте ли потреблението на пилешко и друго птиче месо в България или намалява?
През миналата година се очертаха три основни тенденции на пазара на пилешко месо. Вътрешното потребление на пилешко месо се развива успоредно с развитието на веригите, които го предлагат. Консумацията нараства по-бавно от преди, но все пак се увеличава. Бизнесът става все повече и повече експортно ориентиран.
Пилешкото е най-евтиното и здравословно месо. Делът на птичето месо в консумацията на животински протеини от домакинствата, като отчитаме и рибата, е най-голям – 21,3%, следват млените меса и малотрайните колбаси (с по 15,7%) и свинското (13,5%), по данни от статистиката.
Увеличението на потреблението на пилешко месо е за сметка на редуцирането на червените меса в Европа. Според доклад на Департамента за външните пазари към Министерството на земеделието на САЩ (FAS USDA) през 2011 г. се очертава увеличение на потреблението на пилешко в целия ЕС, като консумацията на месо от бройлери се оценява на около 8,92 млн. т, което е ръст от 1,6% спрямо предходния стопански сезон.
У нас конкретно консумацията на пилешко месо нарастваше и през 2010 г., макар и с неголямо темпо. Ограниченият прираст на производството се реализира въпреки финансовата криза.
През 2010 г. данните сочат, че консумацията специално в домакинствата е нараснала до 10,9 кг на човек спрямо 10,2 кг на човек през 2009 г. Това е близо 2% увеличение – ръст, по-висок от този при консумацията на кайма например.
Като цяло по наша оценка определено има тенденция консумацията да се прехвърля към храненето вкъщи. Смятаме, че 70% от пилешкото е консумирано от домакинствата, а останалото количество – в заведенията, като включваме и туристите по морето.
- Как се движат цените на птичето месо в момента в сравнение с миналата година?
Главният индикатор, чрез който се определят цените на месото и месните продукти в нашия бранш, са цените на зърнените култури на световния пазар. Те основно влияят върху себестойността, а не обемите на вътрешното производство. Не бих могъл да коментирам абсолютни стойности, но мисля, че на всички е ясно, че понятието за пазар и цените на него далеч надхвърлят границите на България.
- Каква част от предлаганото пилешко месо на българския пазар е вносно?
Промишленият добив на птиче месо през 2010 г. в България достигна 99 хил. тона. Вносът на птиче месо беше 81,3 хил. тона, а износът – 45,6 хил. тона.
Зная, че потребителите са чувствителни към темата за вносното месо, но вече сме на по-голям пазар и всички стоки се движат свободно. Както ние можем да изнасяме към Великобритания, така и полските и румънски производителни могат да внасят в България. Важното е обаче, че всички работим при едни и същи правила по отношение на данъци, производство и безопасност.
В тази сфера аз виждам огромен напредък, който се реализира по различни направления от Националната агенция за приходите, Министерството на замеделието и храните и Българската агенция по безопасност на храните. Вярвам, че ще успеем да изравним правилата за всички производители.
- Кризата засегна голяма част от ресторантите, включително и по Черноморието. Как се отразява това на вашия бранш?
Истината е, че 2009 и 2010 г. бяха трудни за ресторантския бизнес, но поне се изясни кои обекти ще се развиват и с какви концепции. Като цяло това е различен бизнес и на всеки клиент от ХоРеКа пазара (хотели, ресторанти, кафетерии) се предлага решение според неговите нужди.
През втората половина на 2010 и 2011 г. вече наблюдаваме възстановяване в този сектор. Тези, които приспособиха концепциите и се вслушаха в клиентите си, са супер успешни. Ние доставяме продукти на български и чуждестранни клиенти, включително сме международен KFC доставчик клас А и сме оптимисти за развитието на нашите партньори.
- Какви инвестиции направи „Амета холдинг“ през последните години и какво предстои през 2012 г.?
Инвестирахме 35 млн. лв. само през последните 5 години и базата ни за растеж е изградена. 30% от производството ни се изнася за Гърция, Румъния, Македония, Великобритания, Ирак и Западна Европа. Инвестициите през 2012 г. ще са свързани основно с оптимизиране на процесите и ефективността на компаниите ни.
За нас 2010 г. беше трудна, но и успешна. Направихме поредната стъпка в производството и увеличихме продажбите с 20%.
- При посещението на американския посланик във вашето предприятие в Разград бе обявена възможността да се открият 400 нови работни места. Какви са тези възможности?
Развитието на пазара и най-вече увеличените възможности за износ. В момента в Разград работят над 640 човека. Ако износът се развива, след това можем да преминем на две смени. Втората смяна ще доведе и повече работни места. А стремежът ни ще бъде да се покрият повече външни пазари.
- Какъв пазарен дял има предприятието в момента и очаквате ли да го разширите?
Осигуряваме 40% от производството на пилешко месо в страната (за 2010 г). Произвеждаме огромна гама от пилешки продукти всеки ден - охладени и замразени, пакетирани и насипни, за магазини и ресторанти, мариновани и по задания на клиентите. Наши пилешки продукти има във всички основни вериги магазини - Билла, Кауфланд, Лидл, Пикадили, Карфур, Метро, Т-Маркет, Фантастико, СВА, ХИТ и др.
Както споменах, през 2011 – 2012 г. фокусът е върху износа, но сме предвидили подкрепа за всичките си клиенти в България, които отварят нови обекти.
- След като 30% от производството ви се изнася за Гърция, Румъния, Македония, Великобритания, Ирак и Западна Европа, планирате ли разширение към нови пазари?
Бизнес целите ни са да запазим и разширим износа към тези държави, както и да увеличим износа към арабския свят, където виждаме огромен потенциал. Либерализирането на търговията с Македония, а впоследствие и със Сърбия ще отвори нови възможности.
Въпреки обстановката в Гърция развиваме бизнеса с внимателни стъпки, но тази година се очертава да е добра за този пазар. В Румъния ситуацията е по-особена заради предимствата, които местните производители имат, но вече се оформя един регионален пазар – Южна Румъния, България, Македония и Гърция.
Износът е основен стимулиращ фактор да увеличаваме производството на „Амета“.
- Имат ли шанс малките и средните производители във вашия сектор да оцелеят в сегашната пазарна ситуация?
Статистиката на Министерството на земеделието и храните сочи, че през 2010 г. броят на малките стопанства, в които се отглеждат пилета за месо, се увеличава и през декември 2010 г. те са с близо 30% повече спрямо 2009 г.
От друга страна, в нашия бранш има много големи и строги изисквания по отношение на стандартите за качество. Ние например сме сертифицирани по HACCP и ISO 9001-2000. Съвсем наскоро минахме пореден ре-одит за 2 сертификата за качество - IFS (Международен стандарт по храните) и BRC (Глобален стандарт за безопасност на храните).
За някои производители е по-трудно, но всеки си намира нишата в зависимост от специализацията си и сферите, в които е по-ефективен от конкурентите си. Шансът е свързан с това колко си ефективен в производството и продажбите си и не зависи толкова от размера на предприятието.
преди 13 години Тоя на снимката е голем петел. Аз пилешко не ям вече от 1-2 години, от както разбрах с какви химии го тъпчат отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години В нашето семейство употребата на пилешко е сведена до минимум. И други мои приятели и познати споделят същото. Може би цената на пилешкото определя и ръстта на потреблението му. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години интересно защо няма въпрос за солите и водата в пилешкото на Пилко Разград. Или този въпрос няма значение за производителите на пилешко.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Вижте България има близо до себе си два огромни пазара консумиращи купища пилешко месо -74 милионна Турция и големи консуматори като Грузия Азърбейджан и Киргистан Нужно е само българските производители да произвеждат пилешко месо и пилета с качество близко до германско и холандско производство и съвсем малко по ниски цени И разбира се инициатива Ако направят това ще увеличим износа на пилешко месо 2 пъти По добре е да изнасяме пилишко месо и пилешки продукти отколкото жито и царевица Това значи по-голям добавен доход и по-вече работни места Не знам дали ме разбират месарите Но вярвам ще им светне Чаоо Желая им успех отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Пилешко е ама е ГМО пиле.Пържолите са възможни с новите породи с 2-3 по големи гръдни мръвки отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Мисля че пилешките пържоли са от мутанти. Как може да има пържола от пиле. Това е някакъв бъзик. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Това, което се продава отдавна не е пилешко:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар